واکنش حاتب زاده به اخراج اجباری پناهجویان از بریتانیا به رواندا


ساعت: 23:16
تاریخ انتشار: 1301/03/24
کد خبر: 1856101

سخنگوی وزارت امور خارجه اخراج اجباری پناهجویان از رواندا به رواندا را مایه شرمساری تاریخی خواند و گفت که فرستادن آنها به کشورهای ثالث اقدامی خطرناک است که بقایای رژیم بین المللی حمایت از پناهندگان را از بین می برد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سعید حاطب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، امشب (سه شنبه) به اخراج اجباری پناهجویان از بریتانیا به رواندا و خبر تابعیت ایران توسط برخی از این پناهجویان واکنش نشان داد و گفت: این چه چیزی است. شرم آور تاریخی.» این برای بریتانیا و همه کسانی است که تمام تلاش خود را صرف پوشاندن و تطهیر تاریخ استعماری خود کرده اند.

پیشتر لیز تراس، وزیر امور خارجه بریتانیا اعلام کرده بود که امروز اولین پرواز پناهجویان از بریتانیا به رواندا انجام می شود و کسانی که در این پرواز نبودند به پروازهای بعدی منتقل خواهند شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: اخراج اجباری و انتقال پناهجویان به کشورهای ثالث و سکوت مرگبار امروز کشورهای حقوق بشری و نهادهای مسئول بین المللی مایه شرمساری و نقض آشکار حقوق است. از پناهندگان.”

حاتب زاده همچنین گفت: آنچه اتفاق می افتد روی دیگر سکه کلاهبرداری و توطئه رسانه ای سیستماتیک علیه ایران است. رسانه‌های فارسی‌محور در لندن تصویری پیش‌بینی‌شده و غیرواقعی از ایران و رویای غیرواقعی‌تر زندگی در اروپا ارائه می‌کنند و راه را برای خروج خطرناک و خطرناک برخی از شهروندان ایرانی هموار می‌کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران علیرغم ظلم و ستم این چند نفر به خود و کشورشان در تعهدات حاکمیتی خود تاکید دارد که حقوق این افراد بر اساس کنوانسیون 1951 و پروتکل مربوطه باید این باشد. عمل خطرناکی است که بقایای رژیم بین المللی حمایت از پناهندگان را نابود خواهد کرد.

حاتب زاده در پایان خاطرنشان کرد: در حالی که ایران با وجود همه سختی ها و فشارهای اقتصادی میزبان میلیون ها شهروند از کشورهای دیگر از جمله افغانستان است، جای تاسف است که فعالان حقوق بشر نتوانسته اند پذیرش هزاران پناهجو و پناهجو را تحمل کنند. بسیاری از آنها با تقلب سیستماتیک همین دولت ها در خطر آواره شدن هستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در 26 آوریل اعلامیه دولت بریتانیا مبنی بر اخراج اجباری پناهجویان در رواندا را دوری از تعهدات و مسئولیت های بین المللی خود بر خلاف روح و متن کنوانسیون پناهندگان خواند.

گفتنی است حاطب زاده در پاسخ به سوال خبرنگار فارس نیوز مبنی بر برنامه دولت انگلیس برای اعزام اجباری پناهجویان به رواندا و اینکه آیا در بین آنها اتباع ایرانی نیز حضور دارند و آیا این موضوع با مقامات انگلیسی در میان گذاشته شده است یا خیر؟ وی گفت: بیانیه نخست وزیر انگلیس واقعا شرم آور بود و اخراج اجباری پناهجویان به کشور ثالث توسط یک مدعی حقوق بشر بریتانیایی نه تنها بر خلاف تمامی کنوانسیون های بین المللی در مورد مهاجران، بلکه با مفاد رفتار بشردوستانه نیز سازگار است.

او گفت: «بسیار تعجب آور است که بریتانیا از تعهدات بدیهی مهاجرت خود اجتناب می کند. این لیست و آمار از سوی دولت بریتانیا اعلام نشده است که چه زمانی اجرا می شود و چه کسانی شامل خواهند شد. اما قطعا تا جایی که بتوانیم این موضوع را پیگیری خواهیم کرد و به عنوان کشوری که بیشترین مهاجر را از کشورهای همسایه داشته ایم، قطعا این موضوع را با حساسیت دنبال خواهیم کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید