واکنش حشمت مهاجرانی به انصراف فرهاد مجیدی از استقلال

واکنش حشمت مهاجرانی به انصراف فرهاد مجیدی از استقلال

فرهاد مجیدی هفته گذشته سه روز پس از قهرمانی از این تیم جدا شد و راهی لیگ امارات شد. مجیدی سرمربیگری تیم اتحاد کلبا را برعهده گرفت. از آن زمان بحث درست یا غلط بودن تصمیم مجیدی مطرح شد. سرنوشت استقلال چه خواهد شد و چه کسانی شایسته نیمکت نشینی این تیم هستند.

حشمت مهاجرانی سرمربی سابق تیم ملی در گفت و گو با روزنامه اعتماد درباره نتایجی که مجیدی در فصل گذشته با استقلال گرفت، گفت: یکی از عوامل مربیگری صبر در روزهای سخت است. نتایج کسب شده توسط استقلال در تاریخ فوتبال باشگاهی بی سابقه است. تکرار آن نیز بسیار دشوار است. برای رسیدن به این موفقیت همه عوامل باید دست به دست هم بدهند. یعنی از مدیریت باشگاه گرفته تا تماشاگران و بازیکنان و کادرفنی باشگاه، راه موفقیت را هموار کردند.» وی در پاسخ به اظهار نظر برخی کارشناسان که معتقدند تیم مجیدی زیبا بازی نکرد، توضیح داد: تیم استقلال خیلی خوب بازی کرد و خیلی خوب کار کرد. تکرار این قهرمانی بدون اغراق بسیار بسیار سخت است. من معتقدم فرهاد مجیدی صبور بود. او خیلی خوب کار کرد و برای تیمش خیلی خوب بازی کرد. ما نمی توانیم نقش سرمربی را در نتایج این تیم انکار کنیم.

مهاجرانی پس از آوردن ایران به جام جهانی برای اولین بار و در اوایل انقلاب به فوتبال امارات رفت و از پایه گذاران فوتبال مدرن در آن کشور حاشیه خلیج فارس به شمار می رود. وی در پاسخ به سوالی درباره شرایط لیگ امارات در سال های اخیر گفت: لیگ امارات یک لیگ عادی است و طبق برنامه پیش می رود. از نظر بودجه مشکلی ندارند. نمی گویم آنها مرز ندارند، اما محدودیت هایشان مثل مشکلاتی نیست که فوتبال ما با آن مواجه است. تیم های امیری مثل باشگاه های بزرگ ما نیستند که همیشه بدهی یا برخورد انضباطی داشته باشند. باشگاه های بزرگ ما پول کافی برای پرداخت به موقع حقوق و مزایای بازیکنان و مربیان را ندارند. او گفت: «در امارات چنین مشکلاتی وجود ندارد. بازیکن، مربی و کادرفنی به راحتی حقوق و مزایای خود را دریافت می کنند. مربیان بزرگی در اینجا کار کرده اند و هنوز هم کار می کنند. رشته لیگ امارات در منطقه مثال زدنی است. لیگ آنها خیلی خوب پیش می رود و اگر وقفه ای در آن رخ دهد طبق برنامه های تیم ملی یا فدراسیون است. البته در امارات به دلیل شرایط آب و هوایی مدت زمان بازی ها بسیار کمتر از ایران است. اما هر لیگی مشکلات خودش را دارد اما در کل لیگ امارات از نظر سازماندهی خوب است و مدیران خوب کار می کنند.»

جدایی از تیم قهرمان ایران و رفتن به تیم یازدهم لیگ امارات مهمترین انتقاد به رفتار مجیدی است که می گوید برای پیشرفت چنین تصمیمی گرفته است. مهاجرانی که سال ها در امارات زندگی می کند، می گوید: «مربی چه در ایران باشد و چه خارج از کشور – هرچند وظایفش در خارج از کشور بیشتر است – بستگی به نتایجش دارد، اخراج یا ماندن و نحوه کارش. یعنی هر کجای دنیا که بروید نتایج مربی نقش بسیار اساسی و حیاتی در ادامه کار این مربی در این باشگاه دارد. البته اگر فرهاد موفق شود همانطور که قبلا هم اشاره کردم می تواند پیشرفت کند یا راه را برای مربیان ایرانی دیگر هموار کند.» مهاجرانی افزود: «وقتی من به امارات آمدم مربیان ایرانی زیادی به اینجا آمدند. آقای حبیبی آمد. آقای شاهروحی آمد. بازیکنان زیادی آمدند. جلال طالبی آمد. خدا رحمت کند پورحیدری بیاید. مربیان زیادی آمدند و در منطقه و امارات کار کردند. مجیدی می تواند راه را باز کند. ورود مجیدی به امارات چند دهه بعد اتفاق افتاد. خود فرهاد در الوصل بازی می کند. او برای باشگاه العین برای قهرمانی آسیا بازی کرد. در اینجا به ویژه محبوب است. می توانند به او کمک کنند. البته اگر کادرفنی خوبی برای خودش انتخاب کند و بتواند بازیکنان خارجی خوبی بگیرد، انشالله می تواند موفق شود و این در را برای مربیان ایرانی و بازیکنان بیشتری از کشورمان باز کند.

سوال بعدی آقای مهاجرانی این بود که آیا مجیدی می تواند از حمایت هواداران استقلال در ایران برخوردار شود و آن را در امارات به موفقیت برساند؟ وی پاسخ داد: نقش تماشاگر و نقش مدیریت برای موفقیت یک تیم کاملاً مؤثر است. نقش تماشاگران را در رفتار تماشاگران فصل گذشته استقلال دیدیم. در طول مسابقات هرگز تیم، باشگاه و مربی را تنها نمی گذاشتند. تماشاگران استقلال خیلی وقت است که همینطور. آنها همیشه به خوبی از تیم حمایت کردند. در هر صورت تیم را تنها نگذاشتند و در کنار تیم بودند. طبیعتا الان که این اتفاق افتاده ناراحت هستند. آنها نگران آینده این هستند که چه کسانی روی نیمکت تیمشان خواهند نشست. آنها نگران هستند که این نتایج تکرار شود. اینها سوالاتی است که بیننده همیشه می پرسد. در فوتبال ما مربی همیشه در جایی است که خیلی حرف ها و قضاوت ها می شود. در مجموع فکر می کنم تکرار نتایج استقلال نیازمند هماهنگی مدیران باشگاه به اضافه کادرفنی، بازیکنان و تماشاگران است تا بتوانند این نتیجه را تکرار کنند، البته این کار آسانی نیست.»
بهترین جانشین فرهاد مجیدی کیست مهم ترین سوال باشگاه استقلال است.

مهاجرانی گزینه های ایرانی را نیز برای نیمکت استقلال مناسب دانست و گفت: به هر حال اگر شرایط مربی خارجی را نداشته باشیم، مربیان داخلی خوبی هستند که قبلا در استقلال کار کرده اند. افرادی مثل نکونام یا امیر گله وانی. خدا را شکر مربیان ما می توانند هدایت تیم استقلال را بر عهده بگیرند. این بستگی به دیدگاه باشگاه دارد که بخواهد از مربی خارجی استفاده کند یا مربی ایرانی.»

پیشکسوت فوتبال کشورمان در پایان به کلیشه بی حوصلگی مدیران و هواداران فوتبال در کشورهای عربی و احتمال اخراج مجیدی بعد از دو یا سه بازی بدون نتیجه پرداخت و گفت: در همه جای دنیا تماشاگران رفتار می کنند. به همان شیوه. وقتی تیم تمام می شود، تماشاگر و مدیریت احساس خوبی نسبت به تیم دارند. چه در امارات و چه در ایران و چه در جاهای دیگر. امتیازات و نتایج بازی تاثیر زیادی روی مربی و تیم دارد. مربی باید بداند چگونه با گذشت زمان کنار بیاید و نقاط ضعف خود را برطرف کند. فاصله بین باشگاه های فوتبال امارات زیاد نیست. مناطق هورفکان و کلبا تقریباً یک منطقه فوتبال هستند. جوانان و استعدادهای زیادی وجود دارد. قبلا هم گفته بودم که یک عامل بزرگ برای مربی و مدیریت صبر است و نباید با یکی دو بازی تصمیم بگیرند بلکه باید به مربی زمان بدهند تا تمام ویژگی های کارش را نشان دهد.

دیدگاهتان را بنویسید