واکنش خداداد افشاریان به ویدئوی جنجالی بعد از پنالتی استقلال

خداداد افشاریان درباره برگزاری صد و دومین دربی پایتخت با حضور کمک داور ویدیویی VAR گفت: تیم فدراسیون فوتبال سخت تلاش می کند تا VAR در این دیدار حضور داشته باشد. ظهر چهارشنبه آنها قاطعانه گفتند که امکان VAR وجود ندارد. با مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال صحبت کردم و گفتند فکری به حال خود کنیم و امیدوار بودیم دربی با VAR برگزار شود.

وی افزود: رایزنی و مذاکره زیادی با فیفا انجام شد و چند ساعتی نگذشته بود که گفتند فیفا موافقت کرده است. مشکل دیگری هم داشتیم و آن این بود که دستگاهی که می خواستیم از امارات بیاوریم زمان بیشتری برای فنی نصب شد و اولین پرواز این دستگاه را برای ورود به ایران انجام دادیم. حدود ساعت 4:30 بامداد بود که دستگاه VAR وارد ورزشگاه آزادی شد. من خیلی نگران بودم که آیا دستگاه از نظر فنی آماده بازی باشد، زیرا نصب دوربین، کابل، پل ارتباطی و غیره. کلی کار بود. وقت نداشتیم و دوستان در برگزاری لیگ به ما کمک کردند و تا یک ساعت و نیم مانده به شروع مسابقه همه چیز آماده بود. اعضای تیم داوری نیز سیستم ها را بررسی کردند و با شروع مسابقه VAR در حال کار بود.

رئیس فدراسیون فوتبال خاطرنشان کرد: دربی بسیار حساس است، اما حضور VAR از تنش تماشاگران، کادر فنی تیم ها، بازیکنان و … کم کرد. روی تیپ داوری.» البته VAR هم مسائل و حساسیت های خودش را دارد و کسانی که در اتاق VAR نشسته اند باید حواسشان باشد. البته VAR در آینده مشکلات خود را خواهد داشت. مدنی فر دو سه بار برای بررسی و مشورت با اتاق VAR به صفحه بازبینی صحنه رفت و دو تصمیم تایید شد و سومی پنالتی بود. جدا از نتیجه دربی که ربطی به ما نداشت و بازیکنان مشخص می کردند، توانستیم جادوی استفاده از VAR در بازی های خانگی را بشکنیم که اتفاق خوبی بود. تجربه سختی بود اما یک قدم به جلو برداشتیم.

افشاریان درباره عملکرد وعده داده شده فنادی فر در دربی 102 گفت: از آنجایی که ناظر بازی نبودم، نمی خواهم تحلیل کنم و به هیچ وجه این کار را نمی کنم. مهم احترام به داور است. زمان می برد تا استفاده از VAR ریشه یابی کند. دو موضوع وجود دارد، اول اینکه باید روی مجموعه داوران برای تمرین کار کنیم، دوم اینکه کسانی که در اتاق VAR می نشینند باید واجد شرایط باشند و بتوانند به موقع به داور کمک کنند. داوران عراقی که در اتاق VAR بودند خیلی زحمت کشیدند و نمی خواهم بگویم از آنها راضی هستم یا نه. با کمک داوران ویدئویی VAR این مسابقه نیز به پایان رسید.

وی در واکنش به پخش فیلمش در جایگاه CIP در ورزشگاه آزادی هنگام اعلام پنالتی به سود استقلال که با واکنش های متفاوت هواداران دو تیم همراه بود، گفت: از پخش این فیلم تعجب کردم. ! من نمی دانم آن شخصی که در مورد من می پرسد چه کسی بود و بسیار متاسفم که به سمت من پرید! تماشاگران و مسئولان دو تیمی که در ورزشگاه حضور داشتند استقلال و پرسپولیس را تشویق کردند اما من نگران تیپ داور بودم.

رئیس کمیسیون داوران فدراسیون فوتبال خاطرنشان کرد: تا آن روز می گفتند افشاریان پرسپولیسی است اما امروز می گویند استقلالی است. وجدانم راحت است و هیچ رنگی برایم مهم نیست. عده ای می گفتند بعد از اعلام پنالتی به سود استقلال به سراغ رضا درویش مدیرعامل پرسپولیس رفتم در حالی که درویش در سمت دیگری بود و فردی که با او صحبت کردم یکی از مسئولان این دو تیم نبود و آنجا بود. هیچ رابطه رنگی نداشت

افشاریان در پاسخ به این سوال که ارزیابی شما از قضاوت اصلی چیست، گفت: من ناظر بازی نبودم که ارزیابی کنم. دربی با تمام امتیازاتی که برای تیپ داور و هر دو تیم داشت به پایان رسید. به آینده فکر کنیم. همه ما باید از این فوتبال لذت ببریم. فوتبال یک پدیده اجتماعی بزرگ و زیباست و چیزهای زیبای زیادی در آن وجود دارد. بهتر است قسمت رنگارنگ جامعه را ببینیم نه قسمت رنگ پریده آن.

وی در پایان درباره استفاده از VAR در دیگر بازی های لیگ برتر تصریح کرد: دستگاهی که برای VAR به خدمت گرفته بودیم امروز (جمعه) به امارات بازگردانده می شود. نمی‌توانم بگویم چند VAR خریده‌ایم، اما روز پنجشنبه آزمایش بزرگی انجام دادیم و امیدوارم بتوانیم در آینده تصمیمات جدی‌تری در مورد VAR بگیریم.