واکنش دولت به افزایش حقوق بازنشستگان

واکنش دولت به افزایش حقوق بازنشستگانواکنش دولت به افزایش حقوق بازنشستگان

روز جدید : رئیس جمهور سه بار به موضوع افزایش حقوق بازنشستگان واکنش نشان داد اما هنوز این موضوع حل نشده است.

بیش از 10 روز از اطلاع رئیس مجلس در مورد مطالبات بازنشستگان از سازمان دفاع مقدس می گذرد، اما متاسفانه دولت در مدت گذشته سکوت کرده و واکنشی نشان نداده است.

این روزها نمایندگان کارگران بازنشسته از تاخیر در انتشار مصوبه دولت در زمینه افزایش مستمری بازنشستگان گلایه دارند.

به گفته آنان، دولت ابلاغ و ابلاغ این تصمیم را به سرپرستی وزارت کار محول کرده و مسئولیت تصمیم جدید در درجه اول بر عهده وزارت کار است، اما علیرغم تشکیل جلساتی در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه 1396. هفته ای که 38 درصد افزایش داشت علاوه بر این مبلغ ثابت 515 هزار تومان تصویب شد، کار همچنان طولانی است.

بازنشستگان انتظار داشتند که روز پنجشنبه یا در نهایت روز شنبه وزارت کار موظف موضع نهایی دولت را اعلام کند تا دستورات قانونی مردادماه به سرعت صادر شود. اما تاکنون این اتفاق نیفتاده است.

هل دادن سرپرست وزیر کار غیرقابل قبول است

در همین رابطه علی دگانکیا رئیس کانون بازنشستگان کارگری استان تهران گفت: روز پنجشنبه آخرین جلسه کانون عالی و نمایندگان بازنشستگان با وزارت کار فعلی و مدیرعامل تامین اجتماعی و وزارتخانه فعلی بود. حزب کارگر قرار بود روز شنبه موضع خود را به طور رسمی اعلام کند. همچنین مقرر شد تا روز شنبه مصاحبه و گفتگو با رسانه ها انجام نشود. در این چند روز پاسخی به رسانه ها ندادیم و منتظر تحقق وعده های آقایان بودیم اما هیچ اتفاقی نیفتاد.

وی با بیان اینکه نظر بازنشسته های نیروی انتظامی همان 38 درصد به اضافه مبلغ ثابت برای سایر سطوح بوده است، افزود: قرار بود روز شنبه مصاحبه کنند و بگویند احکام جدید چه زمانی صادر می شود، اما این موضوع نیز وجود ندارد. اخبار شنبه یا یکشنبه در این مدت ما با تماس های بازنشستگان بمباران شدیم. بازنشستگان نگران و ناراضی هستند و مدام می پرسند که چرا وعده ها عملی نشده است؟

به گفته دهگان کیا، قول دادن و عمل نکردن به آن از نظر اخلاقی و شرعی اشتباه است. بنابراین عمل نکردن مسئولان به وعده های خود غیرقابل قبول است. وقتی قول دادند، باید عمل کنند. ما بر اساس وعده های پروردگار با مردم صحبت کردیم و وعده سبت را دادیم. روز شنبه همه مستمری بگیران کشور منتظر خبرهای جدید بودند. به هر حال با توجه به اینکه رئیس جمهور برای سومین بار دستور رسیدگی به بازنشستگان را داده است، انتظار داشتیم زودتر موضع خود را اعلام کنند.

وی خاطرنشان کرد: رئیس‌جمهور تاکنون سه بار در این خصوص واکنش نشان داده است اما هنوز موضوع حل نشده است. رئیس جمهور برای اولین بار از زمان تجمعات در شهرستان ها گفت که صدای بازنشستگان را می شنوم و به مخبر دستور داد تا با کانون ها جلسه ای برگزار کند. این جلسه برگزار شد و قرار بود موضوع حل شود اما نشد. موضوع از طریق مجلس و کمیته اجرای قانون بیشتر مورد بررسی قرار گرفت. رئیس جمهور دستور داد دوباره ردیابی شود. رئیس جمهور برای سومین بار پس از نامه 8 تیر قالیباف که در آن بر اجرای اصل 96 تاکید داشتند، در جلسه کمیسیون اقتصادی دولت تاکید کرد که مشکل بازنشستگان باید هر چه سریعتر حل شود. وزیر کار جلسه مرکز عالی و نمایندگان بازنشستگان را تشکیل داد. ما در این جلسه صحبت کردیم و بحث طولانی شد. سرانجام به جلسه روز پنجشنبه منتهی شد. باز هم از ساعت ده صبح تا دو و دو بعد از ظهر جلسه داشتیم و نتیجه این شد که وزیر شنبه مصاحبه کرد و تا شنبه همگی سکوت کردیم و چیزی نگفتیم.

دلیل سکوت دولت چیست؟

حمید حاج اسماعیلی کارشناس بازار کار نیز با انتقاد از سکوت دولت در خصوص افزایش حقوق بازنشستگان در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین گفت: بیش از 10 روز از ارسال نامه رئیس مجلس به مجلس می گذرد. دولت در خصوص مطالبات مستمری بگیران از سازمان تامین اجتماعی و حق مسکن کارگران. مجلس، کمیسیون تطبیق آیین نامه ها و ریاست مجلس، مداخله دولت برای کاهش حق مسکن کارگران و تغییر مصوبه افزایش مستمری های سازمان تامین اجتماعی را غیرقانونی دانستند و ابلاغ کردند. دولت این اختلاف در نامه ای.

وی افزود: متاسفانه دولت در طول مدت گذشته سکوت کرده و پاسخی نداده است. این واقعاً چالش بزرگی است که برای مستمری بگیران و زحمتکشان کشور ایجاد شده و در چند دهه اخیر دیده نشده است.

این کارشناس بازار کار گفت: از دولت انتظار می رود هرچه سریعتر در این زمینه اهتمام لازم را برای بازگشت به قانون و رعایت قانون و رعایت مقررات کشور و در اسرع وقت نسبت به افزایش حق مسکن کارگران و افزایش حقوق مسکن کارگران به عمل آورد. افزایش مستمری بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی به مصوبه شورای عالی موظف به انجام کار و تایید هیات امنای سازمان تامین اجتماعی است.

حاج اسماعیلی تصریح کرد: اینجا نقطه ضعف بزرگی آشکار شده است، حاکمیت غیرقانونی و تمامیت خواه حاکمیت در سازمان تامین اجتماعی آشکار شده و این ضعف بزرگی است که می تواند آسیب جدی به کشور وارد کند. بنابراین علاوه بر اینکه دولت باید مقررات قانونی در کشور را رعایت کند، باید دخالت دولت در مدیریت سازمان تامین اجتماعی به حداقل برسد.

وی تاکید کرد: خواسته اصلی کارگران و مستمری بگیران رعایت قوانین کشور و برخورد با افزایش مستمر مستمری بگیران در سریع ترین زمان ممکن و افزایش حق مسکن کارگران بر اساس قانون است.

این کارشناس بازار کار خاطرنشان کرد: دومین مشکلی که در سال های اخیر در کشور به وجود آمده، مدیریت سازمان بیمه گر در خصوص تفاوت و تمایز مستمری بگیران تعاونی و غیرتعاونی است. این کار واقعا بی عدالتی و تبعیض آشکار در ارائه خدمات سازمان تامین اجتماعی است.

حاج اسماعیلی ادامه داد: منافع سازمان تامین اجتماعی متعلق به کارگران و مستمری بگیران است. کسانی که در سازمان تامین اجتماعی خدمت می کنند کارمند سازمان محسوب می شوند نه مالک سازمان. به هیچ وجه قانونی نیست که مدیریت سازمان بیمه گر چنین تمایزی بین شاغلان و مستمری بگیران و افراد شاغل قائل شود.

دیدگاهتان را بنویسید