واکنش عباس عبدی به آخرین حملات به علی دایی

وی در همین رابطه نوشت: یکی از بزرگ ترین ایرادات قوه قضائیه که به نظر من آقای ادجه ای باید به آن بپردازند و سعی در رفع آن داشته باشند این است که از «روایت» رسمی دفاع نکنند. در مورد مهسا، نیکا، سارینا و اسرا، نباید از «روایت» رسمی سازمان امنیت و نظمیه دفاع کرد، نه تکذیب کرد، این سرویس‌ها می‌توانند گزارش خودشان را داشته باشند، اما دادگاه باید کاملاً بی‌طرف و آماده باشد. به هر داستان گوش دهید. حسابی که البته می تواند مستندات لازم را ارائه کند و از نظر تخصصی برایش فرقی نمی کند که کدام حساب درست باشد.

اما حتی اگر این مشکل حل شود، مشکل ادامه خواهد داشت. زیرا از یک سو اخبار و اطلاعات رسمی و نیمه رسمی که منتشر می شود معمولاً نادرست و متناقض است و مقامات رسمی هیچ تلاشی برای رفع آن نمی کنند و اتفاقاً یکی از مهم ترین دلایل بدبینی مردم است. از روایات رسمی، وجود روایت های غیررسمی از سوی مخالفان دولت و رسانه های آن است، این کشور آب نیست، بلکه مهم ترین دلیل آن تناقض و ناهماهنگی روایات رسمی است که افکار عمومی را دچار تردید می کند.

مثلا در مورد این دختر همه چیز از خودکشی گرفته تا بیماری قلبی ذکر شده است. برای من به عنوان یک روزنامه نگار و این حرفه، مسئله اصلی این نیست که بگوییم او کشته شده یا بر اثر بیماری مرده یا خودکشی کرده است، مسئله اصلی کشف حقیقت است. نکات دیگر سوالات بعدی است. اما راهی برای رسیدن به این حقیقت وجود ندارد.

نکته بعدی که باید به آن توجه شود، عدم وجود یک سخنران اختصاصی و پاسخگو برای هر رویداد خاص است. در ماجرای اسرا، معاون، عموی آن خانم، امام جمعه، فرماندار، مأمور دادگاه و… همه صحبت کردند، اما هیچکس به گفته های آنها پاسخی نداد. در هر حادثه ای فرد یا نهاد خاصی باید جلوی دوربین بایستد و ماجرا را توضیح دهد و پاسخگوی خبرنگاران و سوالات آنها باشد و این پاسخگویی باید ادامه داشته باشد و او یا افراد تعیین شده برای پاسخگویی به سوالات در دسترس باشند.

مهمترین نکته عدم حضور خبرنگاران در این رویدادهاست. به دلیل ترس از دستگیری، یا خودشان وارد ماجرا نمی شوند تا مطالعات و اخبار بنویسند یا مدیران رسانه خطر دستگیری را نمی پذیرند و وظیفه تهیه خبر را به آنها نمی دهند.

مسئله اصلی این است که قبل از اینکه دولت و افراد و شخصیت های مستقل مجبور به دخالت و اظهار نظر شوند، سیستم اطلاعاتی حرفه ای شود. وقتی مجرای اصلی اطلاع رسانی که مطبوعات و خبرنگاران هستند تنگ و بسته می شود دیگر نمی توان به آقای دایی یا شخص دیگری به خاطر دخالت در انتشار اطلاعات اعتراض کرد.

دیدگاهتان را بنویسید