واکنش علی مطهری به حادثه مهسا امینی: این حوادث چهره طالبان را به جهانیان نشان می دهد.

واکنش علی مطهری به حادثه مهسا امینی: این حوادث چهره طالبان را به جهانیان نشان می دهد.

روز جدید : اول از همه پلیس باید برای مردم توضیح دهد. این به معنای روشن شدن کامل آنچه برای جلوگیری از سوء استفاده اتفاق افتاده است. متاسفانه پلیس توضیح کاملی نمی دهد و فقط یک داستان بسته و جامع می دهد که مردم متوجه نمی شوند واقعیت ماجرا چیست.

نایب رئیس سابق مجلس گفت: «در مورد مهسا امینی، قوه قضاییه می تواند پلیس را کیفرخواست کند.» بنابراین، این حوادث دو اثر بد دارد. یکی تأثیری است که در چشم جهانیان بر ما می گذارد. که چهره ای مانند طالبان را در جهان به ما نشان می دهد. دیگر واکنشی است که در جامعه ایجاد می کند و ممکن است برخی از زنان را به عدم رعایت حجاب به عنوان یک واکنش سیاسی و اجتماعی تشویق کند. و این خیلی بد است.

مشروح گفتگو با علی مطهری نایب رئیس سابق مجلس را در ادامه می خوانید:

* اتفاقی که برای خانم مهسا امینی افتاد حتما شنیده اید. به نظر شما چگونه باید برای ترویج حجاب اقدام کنیم تا به این نتیجه نرسد؟

اول از همه پلیس باید به مردم توضیح دهد. این به معنای روشن شدن کامل آنچه برای جلوگیری از سوء استفاده اتفاق افتاده است. متاسفانه پلیس توضیح کاملی نمی دهد و فقط یک داستان بسته و جامع می دهد که مردم متوجه نمی شوند واقعیت ماجرا چیست.

مطمئناً رئیس پلیس و وزیر کشور در اینجا مسئول هستند، آنها باید پیگیری کنند و مشکل را توضیح دهند. نمایندگان مجلس وظیفه دارند این موضوع را پیگیری کنند. دستگاه قضایی نیز در اینجا وظیفه دارد. قوه قضائیه می تواند به عنوان مدعی العموم وارد این پرونده شود. یعنی به عنوان دادستان می تواند علیه پلیس کیفرخواست تنظیم کند و در مورد پرونده اقدام کند، همه زن ها قابل احترام هستند و ما حق نداریم به آنها صدمه بزنیم.

اما باید به این نکته توجه داشت که به طور کلی باید به زنان احترام گذاشت، چه بی حجاب و چه بی حجاب; یعنی دستور اسلام این است و اصلاً نباید با زن تند رفتار کنیم. همه زنان قابل احترام هستند و ما حق نداریم به آنها صدمه بزنیم.

موضوع پوشش را به جای استفاده از خشونت با آنها به عنوان توصیه و با زبان نرم می دانند. به هر حال قبل از قضاوت صحیح باید صحت موضوع کاملا مشخص شود اما امیدواریم دیگر شاهد چنین حوادثی نباشیم که واقعاً قلب انسان را به درد می آورد.

* به طور کلی چنین جلساتی چه پیامدهایی بر نظام، نگاه مردم به اسلام و آینده این کشور خواهد داشت؟

بنابراین حوادث دو اثر بد دارند. یکی تأثیری است که در چشم جهانیان بر ما می گذارد. که چهره ای مانند طالبان را در جهان به ما نشان می دهد. دیگر واکنشی است که در جامعه ایجاد می کند و ممکن است برخی از زنان را به عدم رعایت حجاب به عنوان یک واکنش سیاسی و اجتماعی تشویق کند. و این خیلی بد است.

این دو ماهی که شدت عملیات انجام می شود نتیجه عکس دارد. این بدان معناست که قداست مسئله حجاب تا حدودی از بین می رود و ممکن است عده ای دست به اقدامات منفی بزنند تا مخالفت خود را با این روش نشان دهند. به شرطی که قبلا این کارها را انجام نداده باشند. پس باید آنگونه که اسلام دستور داده است با تدبیر و تفکر به این امر عفاف و حجاب بپردازیم.

این موضوعی نیست که بخواهد رسانه ای شود و می توان گفت از فردا این کار را انجام می دهیم. چنین اقداماتی همیشه پیامدهای منفی دارد. باید با دقت به این موضوع رسیدگی شود و نیازی به سروصدا و فعالیت رسانه ای نباشد.

دیدگاهتان را بنویسید