واکنش مجلس به بازگشت گشت زنی

واکنش مجلس به بازگشت گشت زنی

همزمان با نزدیک شدن به سالگرد اغتشاشات، سخنگوی نیروی انتظامی رسما از بازگشت گشت ارشاد به خیابان ها خبر می دهد. منتظرالمهدی، سخنگوی فرماندهی نیروی انتظامی روز یکشنبه ۴ تیرماه از ایجاد گشت‌های خودرویی و پیاده برای برخورد با کسانی خبر داد که «بدون توجه به عواقب خارج از عرف لباس پوشیدن، همچنان بر هنجارشکنی اصرار دارند. وی علت ایجاد این گشت‌ها را «درخواست‌ها و خواسته‌های مردمی گروه‌ها و نهادهای مختلف اجتماعی» و «تاکید رئیس‌جمهور و قوه قضائیه» در راستای «گسترش امنیت عمومی و تحکیم بنیان خانواده» اعلام کرد. روز قبل در شبکه های اجتماعی فیلمی از تنش بین یک زن و فردی شبیه پلیس در یکی از محله های تهران به دلیل رعایت نکردن حجاب منتشر شد که نکته قابل توجه این است که نمایندگان در گفتگو با ابراز بی اطلاعی و حیرت «کوسه» از بازگشت گشت ارشاد به خیابان؛ زیرا طبق لایحه عفاف و حجاب که در کمیته قضایی در حال بررسی است، هنوز آمادگی دادگاه برای اعلام موضع ندارد. مشابه بر اساس چه احکام و اسناد قانونی و به دستور کدام مرجع است؟!

نیروهای امنیتی باید مراقب زمان بازگشت گشت ارشاد به خیابان باشند

غلامرضا نوری قزلجه رئیس فراکسیون مستقلین مجلس در این باره به شارک گفت: کسانی که گشت ارشاد یا چیزی شبیه به آن را دوباره راه اندازی کردند ابتدا مدارک قانونی خود را برای احیای مجدد آن ارائه کنند. دوم اینکه بگوییم گشت پیست در زمان وجود چه دستاوردهایی داشته و چقدر در جامعه در این زمینه موثر بوده است؟ وی ادامه داد: درست است که این افراد صبور بودند تا اینکه لایحه حجاب که از دولت و قوه قضائیه به مجلس آمد به نتیجه رسید و به نتیجه رسید تا مشخص شود مجلس و دولت در مورد آن چه تصمیمی خواهند گرفت، سپس حرکت کردند. وی این رفتار را اقدامی عجولانه دانست و گفت: گشت ارشاد پیش از این در امر به معروف و نهی از منکر موفق نبوده و عجله ای برای بازگرداندن گشت ارشاد در خیابان وجود نداشت.

نوری کاسالجه در پاسخ به این که فرجا می تواند در مورد این اقدام به صاحب نظران و صاحب نظران پاسخ دهد، گفت: تنها چیزی که در کشور ما ساده تر از هر چیز دیگری است، پاسخ دادن است. زیرا هیچ کس مسئول اعمال آنها نیست.» ناگفته نماند که گروهی از نمایندگان مردم این اقدام را تلاش برخی برای ایجاد نارضایتی در جامعه می دانند و یک طیف سیاسی خاص نیز می توانند ماهی مورد نظر را برای انتخابات صید کنند. به گفته آنها، این طیف سیاسی می خواهند با ایجاد نارضایتی در جامعه از رای دادن مردم جلوگیری کنند تا با آسودگی عدم مشارکت حداکثری، کرسی های بیشتری در مجلس به دست آورند.

نوری کزالجه در ادامه گفت و گو با «کوسه» در پاسخ به اینکه از سرگیری فعالیت گشت ارشاد در ارشاد، بی توجهی به شرایط خاص اجتماعی تلقی می شود و این را چگونه ارزیابی می کنید؟ وی گفت: حجاب عفاف در جامعه دغدغه و خواست مشترک همه افراد جامعه است و از این منظر بخشی از جامعه به دلیل توجه به ارزش های دینی و حجاب به این نوع رفتارهای قهری اعتراض می کنند. و دینداری نسل حاضر و آینده». این نوع تعامل برخلاف میل آنهاست.» وی ادامه داد: «مطمئنم بازگشت گشت ارشاد نتیجه ای جز نتایج منفی که قبلا گرفتیم برای جامعه نخواهد داشت و اتفاقاً متدینین هم چنین چیزی را نمی خواهند. وی افزود: باید آنچه را که خیر با مطالبات آن در جامعه دنبال می کند، نه رفتارهای رکیک که واکنش های منفی جامعه را به دنبال دارد، نماینده مردم بستان آباد در مجلس یازدهم تاکید کرد: باید بدانیم. اینکه نمی توانیم با درست کردن ظاهر خیابان و ترک سایر اقشار جامعه ادعا کنیم که جامعه را سعادتمند کرده ایم، باید بدانیم که مسیر زندگی عفیفانه جامعه قطعاً از گشت ارشاد نیست، همچنین با تعیین زمان در رابطه با بازگشت گشت ارشاد و حضور مجدد وی در جامعه، امیدواریم نهادهای امنیتی کشور با هوشیاری بیشتری بر این مسائل نظارت کنند.

نیروی انتظامی با چه مصوبه و کدام مرجع تصمیم گیری گشت ارشادی را برگرداند؟

محمود عباس زاده مشکینی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز به «شرق» می گوید: «دولت لایحه عفاف و حجاب را به مجلس ارائه کرده و در کمیسیون تخصصی در حال بررسی است. به همین دلیل به اقدام مثبت در مورد عفاف و حجاب اعتقاد دارم.»

وی علت پلمپ گشت ارشاد را در سال گذشته به دلیل انتقاد از عملکرد پلیس در این زمینه عنوان کرد.

عباس زاده ادامه داد: با توجه به بازخوردهای عملی دریافتی در بخشی از جامعه در خصوص عملکرد گشت ارشاد، مقرر شد گشت ارشاد جمع آوری شود. بنابراین چنین اقداماتی نیاز به آسیب شناسی دارد و باید آنها را بر اساس قاعده فایده-هزینه سنجید و کاری را انجام داد که سود آن بیشتر از هزینه باشد».

این نماینده مجلس گفت: نمی‌دانم دوستانی که گشت ارشاد را از سر گرفتند، تشخیص داده‌اند و مزایا و هزینه‌ها را بررسی کرده‌اند یا خیر، اما می‌دانم مجلس حقوق مردم را طبق میل مردم و در داخل پیگیری می‌کند. چارچوب شرع و اخلاق. قانون تعیین می کند و مجریان باید مجری قانون باشند.

وی گفت: امیدوارم دوستان مشکلات و کاستی های گذشته را تشخیص و اصلاح کنند. نیروی انتظامی مجری قانون و وظایف محوله است. بنابراین سوال من این است که نیروی انتظامی با کدام تصمیم و با تصمیم کدام مرجع قانونی دوباره این کار را آغاز کرده است؟ من قطعا این موضوع را با دولت پیگیری خواهم کرد.»

تعداد بی حجاب ها زیاد نیست، منافق هستند

از سوی دیگر مهدی باقری نماینده مردم زنجان در مجلس نیز نظر مخالف همکارانش داشت و در گفت و گو با «کوسه» سعی کرد محجبه ها را به دزد تشبیه کند و بگوید که قانون باید برای سارقان رعایت شود، همچنین باید برای افراد محجبه اعمال شود.

وی در این خصوص گفت: نام هایی تحت عنوان گشت ارشادی و غیرمسئولی شاید نتواند ذهنیت درستی را در جامعه ایجاد کند. اما همانطور که قانون به هیچکس اجازه تجاوز به اموال مردم در خیابان را نمی دهد، به هیچکس اجازه نمی دهد هنجارها و آداب و رسوم مردم را زیر پا بگذارد.» باقری معتقد است: نوع پوشش برخی افراد مساوی با بدحجابی، برهنگی و برهنگی است. فحاشی می کند و می افزاید: «در نحوه پوشش، مرد بر اساس قانون آزاد است، اما برای فحاشی و ترویج برهنگی و فحشا چنین اجازه ای داده نمی شود».

این نماینده نزدیک به جبهه پایداری سعی کرد عبارت «بازگشت گشت ارشادی» را لغو کند و بگوید که گشت ارشادی جمع نشده و اکنون می خواهد به خیابان برگردد. وی در پاسخ به سوال تهیه کننده گزارش مبنی بر عدم آگاهی کامل از موضوع از لحاظ قانونی گفت: رسیدگی به تخلفات قانونی وظیفه ضابط قضایی و وظیفه پلیس است. برخورد با هر جنایت ظاهری در پایین جامعه است. فردی که در انظار عمومی تظاهر به برهنگی و فحشا و بدحجابی می کند، تکلیفش روشن است و ضابط قضایی چه اسمش گشت ارشاد باشد و چه چیز دیگری باید با آنها برخورد کند.

باقری همچنین در توضیح برخورد اخیر پلیس و گشت ارشاد با دختری بی حجاب با یک راهنما که فیلم آن در فضای مجازی به واکنش تبدیل شد، گفت: قانون می گوید مثلا یک نفر. کسی که اشتباهاً و به دلیل جهل حرام وارد فضا و مکانی می شود، باید تذکر داده شود. اما اگر احساس شود که او قصد نافرمانی دارد، مطمئناً پلیس اجازه دارد او را مورد خشونت قرار دهد.»

سخنگوی زنجان همچنین گفت: پلیس وظیفه دارد با قمه زنی برخورد کند. قانون شکنی قانون شکنی است و دلیل نمی شود که بگوییم قانون شکنی اشکالی ندارد چون بحث حجاب است. قانون برهنگی را ممنوع کرده و هیچکس حق ندارد قانون را زیر پا بگذارد. چه برهنه و چه با قمه.

وی همچنین تاکید کرد: گشت ارشاد هرگز زندانی نشد و اکنون می خواهد دوباره برگردد و تا زمانی که قانون تغییر نکرده است باید قانون قبلی اعمال شود.

نماینده زنجان ادامه داد: تاریخ ثابت کرده است که مردمی که به خیابان ها آمدند به گشت ارشاد اعتراض نکردند، این حادثه برنامه ریزی شده بود و منافقین این کار را کردند. قانون شکنان در همه جا تمایل دارند اجازه دهند تنبلی و بی قانونی غالب شود تا بتوانند هر کاری که می خواهند انجام دهند.

باقری تاکید کرد: قطعا با افرادی که قانون شکنی و قانون حجاب را رعایت نمی کنند، سروکار داریم. اما آنها زیاد نیستند و متکبر هستند».

دیدگاهتان را بنویسید