واکنش نایب رئیس جبهه اصلاحات ایران به اعدام معترضان: مردم فکر می کنند ظلم شده است

واکنش نایب رئیس جبهه اصلاحات ایران به اعدام معترضان: مردم فکر می کنند ظلم شده است

حسین مرعشی، نایب رئیس جبهه اصلاحات گفت: تعجیل و ابهام در روند قضایی این پرونده ها و پشت درهای غیرعلنی محاکمه باعث عدم اقناع افکار عمومی شده و در نتیجه بخش زیادی از مردم بر این باورند که عدالت اجرا نشده و ظلم شده است.

مجمع عمومی جبهه اصلاحات عصر یکشنبه به ریاست حسین مرعشی نایب رئیس این جبهه برگزار شد.

مرعشی در ابتدای این جلسه در خصوص ادامه اجرای احکام اعدام مربوط به حوادث اخیر اظهار داشت: سرعت و ابهام در روند قضایی این پرونده ها و برگزاری دادگاه پشت درهای غیرعلنی باعث شد افکار عمومی به این موضوع برسند. قانع نمی شوند و در نتیجه عده زیادی احساس می کنند می گویند عدالت اجرا نشده و ظلم شده است.

وی از ضابطان دادگستری پرسید که چرا قانون آیین دادرسی به ویژه حقوق متهم را رعایت نکردید و اجازه ندادید متهم در دادگاه وکیل مورد نظر خود داشته باشد و چرا این حجم از پنهان کاری و چرا این میزان. بی توجهی به نظرات وکلا و کارشناسان پزشکی قانونی و چرا اینقدر عجله در گرفتن جان انسانها؟

وی به مناسبت سومین سالگرد سرنگونی هواپیمای اوکراینی حامل 175 نفر از شهروندان بی گناه که اکثر آنها شهروندان عزیز ایرانی بودند و با تسلیت به بازماندگان این حادثه، گفت: پس از گذشت سه سال حکمی در مورد علل این حادثه صادر نشده است. فاجعه اما در مورد اینکه متهمان این اتباع بی خانمان هستند، آیا ظرف پنجاه روز حکم اعدام صادر و اجرا می شود؟ آیا نباید به معترضان حق داد که علیه قوه قضائیه و مسئولان اداری کشور فریاد بزنند؟

مرعشی ادامه داد: بی شک تاثیر این تاخیر سه ساله در روند سرنگونی هواپیمای اوکراینی بر عزت نظام از تاثیر هر جنگی بر امنیت بیشتر است.

نایب رئیس جبهه اصلاحات افزود: متأسفانه در چنین شرایطی شاهد دستگیری خبرنگارانی هستیم که با تکرار صدای بی خانمان ها به دست اندرکاران هشدار می دهند که اشتباهات دستگاه را تکرار نکنند. این در حالی است که به دستگیری اخیر مهدی بیک، روزنامه نگار روزنامه اعتماد که با خانواده های محکومان به اعدام مصاحبه کرده است، اشاره می کند.

مرعشی در ادامه سخنان خود به سالگرد درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی اشاره کرد و با ادعای «ابهام آمیز بودن» این اتفاق، فقدان وی را ضایعه بزرگی برای کشور دانست.

وی افزود: اگر به توصیه هاشمی در آخرین خطبه نماز جمعه سال 88 عمل می شد، امروز شاهد روی گردانی این همه از نظام نبودیم. وی مهمترین ویژگی هاشمی را درک صحیح وی از وظایف دولت در قبال کشور و مردم دانست و عدم کارآمدی را مهمترین عیب مسئولان فعلی نظام دانست که باعث شد بیشتر نارضایتی در افکار عمومی

وی ابراز امیدواری کرد که دولتمردان با عذرخواهی از مردم، مسئولیت این وضعیت را بر عهده بگیرند و نشان دهند که به دنبال مشارکت مردم و نخبگان برای اصلاح روند حکومت داری در راستای خواست مردم هستند.

وی در پایان گفت: گفت و گوی ملی و استفاده از نظرات کارشناسان و مدیران توانمند تنها راه ایجاد امید و همفکری برای برون رفت از شرایط نابسامان کنونی کشور است.

در این جلسه یکی از اعضا گزارشی از التهابات و رویدادهای سیاسی سیستان و بلوچستان ارائه کرد که مورد توجه حاضران قرار گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید