اعدام نکنید/ جبهه اصلاحات ایران: بنزین روی آتش نارضایتی نریزید

اعدام نکنید/ جبهه اصلاحات ایران: بنزین روی آتش نارضایتی نریزید

جبهه اصلاحات ایران در بیانیه ای از اعدام محسن شکاری ابراز تاسف کرد و آن را ریختن بنزین بر آتش نارضایتی خواند.

روزنامه سازندگی نوشت: بیانیه جبهه اصلاحات در واکنش به احکام صادره برای دستگیرشدگان اعتراضات اخیر و اعدام محسن شکاری و انتقادات سیاسی و حقوقی به موضوع محاربه و انتقاد حقوقی به اعدام محسن منتشر شد. شکاری ادامه می دهد.

دیروز جبهه اصلاحات در بیانیه ای به رئیس قوه قضائیه و دبیر شورای عالی امنیت ملی یادآور شد که اجرای این دستورات مانند ریختن بنزین بر آتش نارضایتی است و خشم را شعله ور می کند.

جبهه اصلاحات در این بیانیه به طور ویژه به اعدام محسن شکاری 23 ساله اشاره کرده و آن را مایه حیرت و تأسف دانسته و تاکید کرده است که اقدام قاطع و سریع در روند قضایی و مراحل آن، رویکردی سیاسی است که باعث می شود. قانون باید قربانی شود عدالت در تضاد با شأن قضاوت انسان انجام می شود. این، شاید ناعادلانه، باعث می شود که مردم جان خود را از دست بدهند

با توجه به مطالب جبهه اصلاحات، در جلسات این جبهه با رئیس قوه قضائیه و دبیر شورای عالی امنیت ملی در خصوص موضوع شاکیان خصوصی و احکام قصاص، در مواردی اشاره شده است که جبهه اصلاحات همچنین خواستار عدم عجله در اجرای دستورات برای جلب رضایت شاکیان شد. حال در این بیانیه، جبهه اصلاحات با اشاره به محتوای جلسه گفته است که به نظر می رسد اثر لطف ما برای خنثی کردن اثرگذاری کانون های تاثیرگذار در این حوزه کافی نبوده، بنابراین اولین حکم اعدام اجرا شد. در مقابل کسی که جرمش فقط حکم قصاص نیست، چنین نبوده است، اما به عقیده بسیاری از کارشناسان حقوقی و شرعی نمی توان آن را در جرم محاربه قرار داد.

جبهه اصلاحات در پایان این بیانیه خواستار عدم اجرای سایر موارد احکام اعدام و بی طرفی قضات در پرونده های کیفری شد و تاکید کرد که یک جان گرفته شده هرگز باز نمی گردد و اشتباه در آن قابل جبران نیست. جبران کرد. نباید خود را در معرض گمراهی قرار داد که عدالت را از بین می برد و دنیا و آخرت را تباه می کند.

اعدام به اعتراضات دامن می زند

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم نیز روز گذشته در بیانیه‌ای مستقل هشدار داد که در خصوص اعدام معترضان حوادث اخیر در بند 53 نامه نهج‌البلاغه به اجرای حکم اعدام یکی از آنان اشاره شده است. معترضان نیز در شرایطی که دولت را ملزم به شنیدن صدای اعتراض مردمی در طول مسیر می کند، آرام کردن اوضاع تنها به اعتراضات دامن می زند.

مجمع فضلا و مدرسین حوزه علمیه قم در این بیانیه به اجرای حکم محسن شکاری اشاره کرده و از مشکلات حقوقی و حقوقی در روند قضایی، صدور و اجرای ناگهانی این حکم و در تعریف قانونی می نویسد. محاربه: محاربه که برای برخورد با معترضان به کار می رود، یعنی بیرون آوردن اسلحه برای ترساندن مردم و مبارزه با خدا و پیامبر به شرط احراز قصد ترساندن، نه برای دفاع از خود. بر اساس ماده 279 قانون مجازات اسلامی، محارب به معنای بیرون آوردن سلاح به قصد کشتن جان، مال یا ناموس مردم یا ترساندن آنها به نحوی است که موجب ناامنی محیط می شود. بنابراین، شهروندانی که از حق خود برای اعتراض به وضعیت ناعادلانه کشور و مقاومت و دفاع در برابر خشونت مقامات استفاده می کنند، نمی توانند مبارز محسوب شوند. در این بیانیه آمده است که در فقه و قانون مجازات اسلامی، محارب تنها زمانی است که شخصی به قصد ایجاد رعب و وحشت در جامعه مرتکب عمل مسلحانه شود. تصریح می شود که اگر معترض از سلاح سرد مانند چاقو استفاده کرده و بدون ترس و اراده اعتراف کرده است، اگر اقدام وی نه برای ترساندن مردم بلکه از روی عصبانیت یا حتی درگیری با مقامات مسلح بوده است، نمی توان با او به عنوان محرم برخورد کرد. او می دانست و حداقل می توان گفت که استفاده محارب برای او جای سوال دارد. همچنین اگر کسی اسلحه بکشد ولی به دلیل ناتوانی از امنیت سلب نشده باشد یا برای حفاظت شخصی از سلاح استفاده کند، محارب محسوب نمی شود.

ایرادات مجمع علما و مربیان قم در این باره

در فهرست ایرادات مجمع فضلا و مدرسین حوزه علمیه قم در خصوص اعدام اخیر موارد متعددی ذکر شده است. اولاً در این اقدام کسی کشته نمی شود و فقط در حد ایجاد جراحت است. ثانیاً قصد ایجاد رعب و وحشت ثابت نشد و ثالثاً حتی با فرض صحت عنوان جنگ تناسب بین جرم و مجازات رعایت نشد. در حالی که در قرآن و قانون مجازات محاربه چندین بار مشخص شده است که یکی از آنها تبعید است تا مجرم به مجازات خفیفتری محکوم شود.

مسئله مبارزه و تعیین جرم آن

در روزهای اخیر بحث تعیین حدود جنایت جنگی و تعیین مجازات برای آن مطرح شده است. علاوه بر ادعاهای متعدد فقها، به نظر می رسد تعیین نوع مجازات رزمی یکی از چالش های اصلی باشد. هرچند رئیس قوه قضائیه روز گذشته اعلام کرد که تعیین مجازات محارب در اختیار قاضی است. طبق قانون مجازات اسلامی، البته ادعای محسنی عذایی صحت دارد. در قانون مجازات اسلامی پس از موادی که مجازات های چهارگانه مربوط به محارب را توضیح می دهد، ماده 191 تأکید می کند که انتخاب هر یک از این چهار مورد به تشخیص قاضی است اعم از اینکه محارب کسی را کشته یا مجروح یا مال او را برده باشد. ، یا هیچ یک از او این کارها را انجام نداده است. اما برخی رسانه ها در سال های اخیر به بازخوانی پرونده های محارب پرداخته اند که اگرچه مصادیق موردی حکم مشترکی برای محارب به ویژه کشیدن سلاح سرد یا گرم دارد، اما این حکم برای پرونده صادر نشده است. در گزارشی به مواردی مانند قتل سعید حجاریان توسط سعید اصغر، تیراندازی با اسلحه توسط محمود کریمی مده معروف، قتل های مهمیلی در کرمان که حداقل 5 قتل در آن ثبت شده است، تیراندازی با اسلحه توسط علی اکبر حیدری فر مستشار به سعید مرتضوی، در خیابان ها و قتل یک افسر نیروی انتظامی توسط محسن فلاحیان، فرزند وزیر سابق اطلاعات، با اسلحه گرم.

سیدمحمود علیزاده طباطبایی، وکیل دادگستری و عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران پیش از این در یادداشتی برای روزنامه به مورد دیگری اشاره کرده بود. پرونده هواپیماربایی سال ۱۳۷۹ و علیزاده نماینده برخی از این افراد هستند. وی در این خصوص گفت: ابتدا قاضی این افراد را به محاربه و اعدام محکوم کرد، اما پس از بررسی موضوع و درخواست وکلا از رئیس وقت قوه قضائیه مرحوم هاشمی شاهرودی با این استدلال که این افراد وجود ندارد. قتل در این واقعه دستور اعدام داد و برای افراد ابطال و تا 20 سال حبس در نظر گرفته شده است.

علیزاده طباطبایی همچنین گفت: بر اساس تعبیر امام (ره) در تحریر الوسیله، وقتی در پرونده ای با عنوان کلی محاربه قتلی صورت نگرفته باشد، حکم قصاص و اعدام صادر نمی شود. اما علیزاده طباطبای تاکید کرد که تعیین مجازات در دست قاضی است. جدای از بحث اختیار بی بند و باری قاضی در تعیین نوع مجازات در پرونده هایی که طی روزهای اخیر احکام اعدام صادر شده است، موضوع وکلای تعیین شده از سوی قوه قضائیه نیز یکی از موضوعات مورد انتقاد است. با توجه به تبصره ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری که در سالهای اخیر به این قانون الحاق شده است، متهم در جریان محاکمه فقط به وکیلی که در فهرست تایید قوه قضائیه باشد دسترسی دارد. در روزهای اخیر ناتوانی در انتخاب وکیل از سوی متهم شکایت بسیاری از خانواده های محکومان به اعدام بوده است. فراتر از آن، بنابر گزارش‌هایی که وکلای دادگستری از جمله شیما قوشه و علی معتخدزاده به اعتمادآنلاین گفتند، حتی در مرحله محاکمه نیز از پذیرش وکیل خودداری شده است و این یادداشت که باید محدود به دوره آزمایشی باشد، برای این افراد تمدید خواهد شد. دوره قضایی نمونه بارز انتقاد از خانواده های محکوم به اعدام، مصاحبه اخیر پدر محمد مهدی کرمی، متهم ردیف اول پرونده اغتشاشات کرج است. به گفته ماشا الله کرمی، پدر محمدمهدی که به اعتماد گفت، وکیل تشیری حتی پاسخگوی تماس های تلفنی ما نیست، این خود گویای دسترسی این خانواده ها و متهمان به وکلا است. دسترسی ناشی از حق در نظر گرفته شده برای هر متهم که در قانون اساسی درج و نوشته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید