بیانیه جبهه اصلاحات درباره “اعدام ناگوار” محسن شهری

بیانیه جبهه اصلاحات درباره “اعدام ناگوار” محسن شهری

در بیانیه جبهه اصلاحات درباره اعدام محسن شکاری آمده است: به ما می گویند گاهی شاکی خصوصی و حکم قصاص می شود و چاره ای نیست. تاکید کردیم در این مورد نباید در اجرای تصمیمات برای جلب رضایت شاکیان خصوصی و اولیای دم عجله کرد تا بر این اساس جامعه به سمت آرامش و گذشت و پرهیز از خشونت سوق داده شود.

در بیانیه جبهه اصلاحات آمده است: در راستای وظیفه ملی در دیدار با دبیر محترم شورای عالی امنیت ملی و ریاست محترم قوه قضائیه هشدار دادیم که احکام اعدام معترضان تعلیق نشود. اعمال می شود زیرا با دانستن میزان نارضایتی مردم و خشم انباشته شده در میان معترضان می توان پیش بینی کرد که این اقدام مانند ریختن بنزین باعث گسترش نارضایتی و تشدید آن خشم خواهد شد.

اعدام محسن شکاری 23 ساله باعث حیرت و تاسف عمیق شد. همه کسانی که از ایجاد چرخه خشونت در اعتراضات اخیر می ترسند، با نگرانی عواقب این تصمیم عجولانه و پیامدهای آن را تماشا می کنند.

ما به عنوان یک وظیفه ملی پیش از این در دیدار با دبیر محترم شورای عالی امنیت ملی و ریاست محترم قوه قضائیه هشدار داده بودیم که احکام اعدام معترضان اجرا نشود زیرا از میزان نارضایتی معترضان اطلاع داشتیم. مردم و خشم، ازدحام در میان معترضان، قابل پیش بینی بود که این اقدام، مانند ریختن بنزین روی آتش، موجب نارضایتی و شعله ور شدن آن خشم شود.

همچنین گفته شد که اقدام قاطع و سریع در روند دادرسی و مراحل آن، رویکردی سیاسی است که موجب ایثار قانون و عدالت و مغایر با شأن حکم، احیاناً ناعادلانه و منجر به تلفات انسانی می‌شود.

به ما می گویند گاهی شاکی خصوصی و حکم قصاص می شود و راه دیگری نیست. تاکید کردیم در این مورد نباید در اجرای تصمیمات برای جلب رضایت شاکیان خصوصی و اولیای دم عجله کرد تا بر این اساس جامعه به سمت آرامش و گذشت و پرهیز از خشونت سوق داده شود. اما به نظر می رسد که تأثیر خیرخواهی ما برای خنثی کردن تأثیر کانون های نفوذ در این زمینه کافی نبود، به طوری که اولین حکم اعدام برای کسی اجرا شد که جنایت او نه تنها حکم قصاص نداشت، بلکه به موجب بسیاری از کارشناسان حقوقی و شرعی را نمی توان مجازات کرد، این جنایت جنگی است. باید دانست وقتی آگاهی عمومی جامعه با مجازات همراه نباشد، این مجازات اثر بازدارنده ای نخواهد داشت.

اکنون که عواقب این اعدام عجولانه در سطح داخلی و بین المللی مشخص شده و در حال افزایش است، لازم است برای شعله ور نشدن آتش، اجرای سایر موارد اعدام متوقف شود.

از قضات و ضابطان قضایی انتظار می رود که بی طرفی خود را در امور قضایی حفظ کنند و در پرونده های کیفری قانون را به نفع شهروندان تفسیر کنند نه دولت.

زندگی از دست رفته را هرگز نمی توان دوباره به دست آورد و اشتباه در آن را نمی توان جبران کرد. نباید خود را در معرض گمراهی قرار داد که عدالت را از بین می برد و دنیا و آخرت را تباه می کند.

دیدگاهتان را بنویسید