بیانیه جبهه اصلاحات ایران در اعتراض به ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه مشهد

بیانیه جبهه اصلاحات ایران در اعتراض به ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه مشهد

روز جدید : جبهه اصلاحات ایران همانطور که در برنامه ها و اهداف خود بیان و منتشر شده است از رفع هرگونه تبعیض جنسیتی در ورزش از جمله امکان تماشای فوتبال ملی و باشگاهی در استادیوم ها حمایت می کند.

جبهه اصلاحات ایران خواستار معرفی مسئولان خاطی در حوادث ناگوار بازی ایران و لبنان در مشهد، عذرخواهی آنها از مردم و تضمین ورود بانوان به ورزشگاه در مسابقات آتی است.

متن کامل بیانیه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

ورزش های ملی، از جمله فوتبال، ملی گرایی و همبستگی ملی را تقویت می کند و در عین حال بسیاری از ایرانیان را در بر می گیرد. زنان نیمی از شهروندان ایران هستند و حضور آنها در ورزشگاه ها حق شهروندی و خواستار عدالت جنسیتی و تقویت همبستگی ملی ایران است. تجربه مثبت حضور تماشاگران زن در ورزشگاه آزادی در بازی فوتبال ایران و کامبوج در مهرماه 1388 نیز گواه عذرخواهی های بی اساس برای ممنوعیت حضور زنان در ورزشگاه بود.

معافیت زنان از حضور در ورزشگاه ها و رفع هرگونه تبعیض جنسیتی در ورزش (که با استانداردهای عرفی و حاکمیت مؤثر و اصولی امکان پذیر است) مطالبه حقی است که فقط مانع اجرای سریعتر آن می شود، نارضایتی عمومی را افزایش می دهد، به سیاهی در جامعه تبدیل می شود. رکورد و به ورزش ملی لطمه زدند.

نوع تقابل با حضور تماشاگران زن در بازی فوتبال ایران و لبنان در ورزشگاه امام رضا مشهد از دو جهت بسیار ناموفق بود:
اولا، برخلاف الزامات عدالت جنسیتی و تعهد ایران به فیفا، سهم عادلانه ای از فروش بلیت به زنان داده نشده است. دوم، اسپری فلفل و خشونت آشکار برای متفرق کردن و سرکوب زنانی که برای ورود به ورزشگاه بلیط می خریدند، استفاده شد.

همچنین مایه تاسف است که این تبعیض آشکار و خشونت آشکار با تعبیر پدرسالارانه از مقدسات توجیه شده است و عاملان آن به وضوح به تعلیق احتمالی فدراسیون فوتبال ایران و جریمه ها و خسارات احتمالی فوتبال ملی و مطالبات و مطالبات فدراسیون فوتبال اهمیتی نداده اند. اکثریت و ده ها میلیون هوادار ملی فوتبال در ایران.

به طور گسترده‌تر، اینکه استان خراسان در برخی حوزه‌های مرتبط با آزادی‌های فرهنگی و اجتماعی، تابع قوانین و رویه‌های ملی نیست و تحت فشار امام جمعه و انحصارات مردسالارانه، محکم و غیرمسئولانه، از نوعی خودمختاری برخوردار است. هشدار دهنده و خلاف قانون اساسی

متأسفانه پس از این حادثه ناگوار، نه تنها هیچ یک از مسئولان مسوولیتی در این زمینه به عهده نگرفتند، بلکه کارکنان هر سه قوه بدون پذیرش نقش خود در این حادثه و یا برخورد شفاف با عاملان آن تلاش کردند تا از آن فاصله بگیرند. اظهارات وزیر کشور و معاونت زنان و مسئولین حوزه نیز در این زمینه سرشار از تناقض و مسئولیت گریزی است. مسئولیت پذیری و معرفی شفاف عاملان و مسئولان، اولین قدمی است که باید برای جلوگیری از تکرار این نوع ظلم برداشته شود.

جبهه اصلاحات ایران، همانطور که در برنامه ها و اهداف خود ذکر شده است، از رفع هر گونه تبعیض جنسیتی در ورزش، از جمله امکان تماشای فوتبال ملی و باشگاهی در استادیوم ها حمایت می کند. جبهه اصلاحات ایران نیز بر معرفی مسئولان خاطی در حوادث ناگوار بازی ایران و لبنان در مشهد، عذرخواهی آنها از مردم و تضمین ورود بانوان به ورزشگاه در مسابقات آتی تاکید دارد.

دیدگاهتان را بنویسید