وزارت کشور درباره حکم رهبر جدید جبهه اصلاحات: استعلام قبلی آذر منصوری از دبیرکل حزب اتحاد ملت درباره حذف از فعالیت حزبی بود/ باز هم خواستیم مشخص شود که آیا این حذف ادامه دارد یا خیر؟

وزارت کشور درباره حکم رهبر جدید جبهه اصلاحات: استعلام قبلی آذر منصوری از دبیرکل حزب اتحاد ملت درباره حذف از فعالیت حزبی بود/ باز هم خواستیم مشخص شود که آیا این حذف ادامه دارد یا خیر؟

مدیرکل سیاسی وزارت کشور درباره فعالیت های سیاسی آذر منصوری گفت: استعلام قبلی وی از دبیرکل حزب اتحاد ملت برای ممنوعیت فعالیت حزبی بوده است. ما مجدداً درخواست کردیم تا مشخص کنیم که آیا این ممنوعیت ادامه دارد یا خیر.

عبدالله مرادی، دبیر کمیسیون ماده 10 احزاب و مدیرکل سیاسی وزارت کشور در پاسخ به این سوال که شرایط قانونی تاسیس و عضویت حزب چگونه است، گفت: ماده 4 قانون تشکیل حزب فعالیت احزاب و گروه های سیاسی مصوب 1393 شرایط تاسیس و عضویت یک حزب را بیان می کند. پایبندی به قانون اساسی، تابعیت ایرانی، نداشتن سابقه کیفری مؤثر و … در رابطه با افرادی که مرتکب جرم شده اند، باید سابقه کیفری بررسی شود، آیا منجر به محرومیت از حقوق اجتماعی شده است یا خیر؟ این موضوع در حوزه قانون مجازات اسلامی تصمیم‌گیری شده است و سابقه کیفری مؤثر بر اساس تصمیم دادگاه‌ها موجب محرومیت‌های اجتماعی از جمله حق تشکیل حزب سیاسی و گروهی از افراد می‌شود.

وی به ماده دیگری از قانون که تکالیف در این مورد را مشخص می کند اشاره کرد و افزود: ماده 5 این قانون ویژگی های افرادی را که از تأیید و تأسیس حزب محروم می شوند، اعلام می کند. اعضای سرویس های اطلاعاتی رژیم طاغوت؛ ساواک و… در این دسته قرار می گیرند. بند «ب» در مورد محکومان جرایم داخلی و خارجی علیه امنیت نیز جاری است.

مدیرکل سیاسی وزارت کشور گفت: در کمیسیون فراقضایی احزاب که با حضور 2 نماینده قوه قضائیه، 2 نماینده شورای اسلامی، یک نماینده دولت (معاون سیاسی مجلس شورای اسلامی) تشکیل می شود. وزارت کشور) و 2 نماینده به انتخاب احزاب. یکی از شرایط مورد بحث، سوابق کیفری مؤثر و احتمالاً جرایم مرتبط با امنیت است.

آذرمنصوری پیش از این نیز از فعالیت های اجتماعی محروم بوده است

مرادی در پاسخ به این سوال که آذر منصوری که در سال 1387 به عنوان رئیس جبهه اصلاحات انتخاب و به عنوان یک محکوم امنیتی بازداشت شده بود، گفت که آیا در حال حاضر شرایط لازم برای تصدی مسئولیت در یک حزب سیاسی را دارد یا خیر، گفت: کمیته در این خصوص با حضور خانم خانم عضویت واقعی منصوری در حزب اتحاد ملت، در گذشته تحقیقاتی صورت گرفته و به دلیل سابقه کیفری و ادامه محرومیت‌های اجتماعی در این مدت، وی نتوانسته از اعضای مؤثر این حزب باشد.

مدیرکل وزارت کشور در خصوص آخرین وضعیت جبهه اصلاحات افزود: با توجه به اینکه طبق قانون، جبهه های سیاسی توسط احزاب دارای مجوز فعالیت تشکیل می شود و خانم منصوری نیز از اعضای حزب اتحاد ملت است. ابتدا آخرین وضعیت جواز کسب در نظر گرفته شود حزب اتحاد ملت بررسی شود.

استعلام جدید آذر منصوری مشخص می کند که آیا کوئری قبلی همچنان معتبر است یا خیر.

مرادی، دبیر کمیته ماده 10 حزب ادامه داد؛ آخرین مجمع عمومی حزب اتحاد ملت تشکیل شد و مدارک عملکرد آن و اسامی منتخبین به کمیسیون تحویل شد. اما هنوز نوبت کمیسیون برای بررسی حزب اتحاد ملت نرسیده است. لذا نظر نهایی کمیته در خصوص تصویب مجمع عمومی حزب اتحاد ملت و اعضایی مانند خانم منصوری به عنوان عضو واقعی حزب منوط به بررسی سوابق مجمع طبق مقررات می باشد. و پاسخ دستگاه قضایی به شکایت کیفری موثر اعضا برای تعیین پرونده خانم منصوری. آیا همچنان از حقوق اجتماعی و فعالیت سیاسی محروم هستند یا خیر؟

مرادی در پایان گفت: رعایت دقیق قانون همان چیزی است که کمیسیون ماده 10 حزب به دنبال آن است و تلاش می کنیم فضا و شرایط را برای فعالیت احزاب تسهیل کنیم تا حرکت احزاب در محدوده باشد. از قانون از آنجایی که فعالیت سیاسی حزب مستلزم ورود افراد با سابقه اجتماعی موجه به این حوزه است، لذا کمیسیون حساسیت لازم را در خصوص افرادی که دارای محرومیت های اجتماعی کیفری هستند در نظر می گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید