حکم اعدام محسن شهری درست بود؟

حکم اعدام محسن شهری درست بود؟

حکم اعدام محسن شکاری به اتهام جنگ انتقادهای زیادی را به همراه داشت و این انتقادها زمانی ادامه یافت که گفته شد ماهان صدارت نیز در خط است. اما موافقان و مخالفان حکم اعدام و اعدام سادرو چه می گویند؟

مجازات جنگ

رویداد۲۴: زمانی که خبر اعدام محسن شکاری به عنوان اولین اعدام اعتراضات سال ۱۴۰۱ منتشر شد، موجی از تعجب و حیرت برخی از افکار عمومی را فرا گرفت و این سوال پیش روی آنها قرار گرفت که چگونه حکم صادر شده است. و خیلی سریع اجرا شد

محسن شکاری قبل از اعدام چهره شناخته شده ای نبود. نهم آبان ماه، مرکز رسانه‌ای پزشکی قانونی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: مردی که در جریان اغتشاشات اخیر در خیابان ستارخان تهران، اقدام به مسدود کردن خیابان، توقف خودروها و ایجاد بلاتکلیفی برای مردم کرده و سپس با مأموران بسیج درگیر شد. با سلاح سرد در دست مجروح می شود. یکی از ماموران این کار را کرد، او به اعدام محکوم شد».

در ادامه این خبر آمده است که «بر اساس کیفرخواست صادره از سوی دادگاه انقلاب تهران، این فرد متهم به جنگ با سلاح سرد به قصد کشتار و ایجاد رعب و وحشت و سلب آزادی و امنیت شهروندان است. منجر به ایجاد ناامنی در محیط و نقض «نظم و امنیت جامعه به اعدام می شود».

این که محسن شکاری مرتکب قتل نشده و با یکی از بسیجیان درگیر بوده است، موضوع اصلی بحث در مورد اعدام محسن شکاری بوده است. یکی از مهمترین واکنش ها سخنان ابراهیم رئیسی رئیس جمهور بود که گفت: فضاسازی ها تکمیل می شود و دروغ از بین می رود و حقیقت باقی می ماند و محاکمه و مجازات شورشیان و شهدای امنیت. نیروها منتظر پاسخگویی به مطالبات خانواده شهدای مدافع حرم هستند که از سوی دستگاه های ذیربط پیگیری خواهد شد.»

ستایشی سخنگوی قوه قضائیه نیز درباره این حکم اعدام گفت: دلیل موازین شرع و سوره مائده و روایات متعددی که وجود دارد، شرایط محاربه بیان شده و نظر فقها و مراجع روشن محاربه از ریشه حرب به معنای جنگ آمده است. این یک سلاح واقعی، چه سرد و چه گرم، سلاحی است که توسط شخص مورد استفاده قرار می گیرد، از جمله سلاح های ذکر شده.

در روزهای گذشته برخی از نیروهای سیاسی تلاش کردند حکم اعدام محسن شکاری را به عنوان یک حکم عادی و در روال قانونی قوه قضائیه نشان دهند و اخبار زیادی درباره «محارب» و قوانین مرتبط با آن و دیدگاه های مسئولان منتشر شد. درباره محارب و غیره n. اما باز هم ایرادات زیادی به این جمله وارد بود; حتی میرحسین موسوی و مهدی کروبی نیز با انتشار بیانیه های تندی از اعدام محسن شکاری انتقاد کردند.

سرعت بالا در رسیدگی و اجرای حکم محسن شهری

به گزارش رویداد۲۴، افرادی که از این جمله انتقاد کردند دلایل خود را داشتند؛ اولین انتقاد سرعت بالای جمله بود. در حالی که صدور حکم در این گونه امور به این صورت انجام نمی شود. به عنوان مثال در مرداد ماه امسال عکسی از سارقی که از خیابان نیایش به زورگیر معروف شد منتشر شد و مشخص شد وی سابقه طولانی در حمله با قمه به مردم و سرقت اموال آنها دارد. با وجود اینکه وی حداقل یک ماه قبل از محسن شکاری بازداشت شده بود، هنوز حکمش اجرا نشده است.

رسیدگی به عادی‌ترین پرونده‌های مالی در ایران سال‌ها طول می‌کشد که بحث قتل محکوم به اعدام مطرح نیست، اما در مورد این پرونده، این سوال مطرح بود که تحقیقات در عرض دو ماه چگونه انجام شد، تحقیقات انجام شد، دیوان عالی کشور تایید کرد و آیا عملکرد کار خود را انجام داده است؟

یعنی با فرض بی عیب بودن حکم، چه اتفاقی افتاد که یک شبه اینقدر قوه قضائیه چاق شد؟ محمد تقی نقدعلی، نماینده خمینی شهر در گفتگو با رویداد۲۴ از فشار قوه قضائیه خبر داد. وی گفت: اتفاقا حکم اعدام محسن شکاری نه تنها زود صادر و اجرا نشد، بلکه با تأخیر هم انجام شد. هر روز آتش بزنید و بکشید.»

محمدتقی نقدعلی: حکم اعدام محسن شکاری برای جامعه نعمت است/ اعدام زود نبود دیر بود/ مردم تشنه برخورد با یاغیان هستند.

جنگ غوغا؟

سوال دیگری که مطرح می شود این است که اساساً اگر شخصی از سلاح استفاده کند، آیا او یک جنگجو محسوب می شود؟ معترضان به موارد متعددی اشاره می‌کنند که علی‌رغم استفاده از سلاح گرم، دستور درگیری به آنها داده نشده است، از جمله سعید اصغر، ضارب سعید حجاریان (که در واقع یکی از اعضای شورای شهر تهران را به قصد تیراندازی به ایلی محمود کریمی، یکی از حامیان این شهر هدف قرار داد. برنامه های اصولگرایان که پس از درگیری با خانواده به خودروی خود تیراندازی کردند. در کنار آنها برخی از خبرنگاران نیز به سرنوشت پرونده های مبهمی مانند کشته شدن محفلی در کرمان اشاره کردند.

حکم اعدام محسن شهری
ارتکاب جنایت جنگی

یکی از مهمترین موضوعاتی که درباره حکم اعدام محسن شکاری مطرح شد، «اعدام محارب» بود. در ماده ۲۷۹ قانون مجازات اسلامی آمده است: «محارب عبارت است از کشیدن سلاح (به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ایجاد رعب و وحشت) به نحوی که موجب ایجاد ناامنی در محیط شود. اگر کسي با انگيزه شخصي بر عليه يک يا چند شخص خاص سلاح بياورد و عمل او جنبه عمومي نداشته باشد و همچنين کسي که بر عليه مردم سلاح بياورد ولي به علت ناتواني امنيت را سلب نکند، نمي‌تواند. رزمنده محسوب می شود.

محسن برهانی، وکیل دادگستری و استاد دانشگاه درباره درک محاربه می گوید: «می گویند مغازه ها آنجا تعطیل است، مغازه ها به خاطر اعتراضات خیابانی بسته است، نه به خاطر چاقو زدن او. افسر، هدف او برای مقابله با دولت، نه مردم. چنین اقدامی اساساً از دایره جنگ خارج است، زیرا شرط جنگ، ترساندن و مقابله با مردم است، نه مقابله با عوامل.

همچنین آیت الله موسوی تبریزی، دادستان کل سابق انقلاب اسلامی نیز گفت: مبارز کسی است که سلاح مرگبار به دست بگیرد و با امنیت مردم، رفاه مردم و اسلام مخالفت کند. آیه ای از قرآن است و فقها نیز آن را قبول دارند و حکم آن اعدام است، اما کیفیت دلیل مهم است که واقعاً ثابت شود».

این انتقاد حتی در میان چهره های اصولگرا هم وجود دارد. مرتضی مقتدایی رئیس سابق دیوان عالی کشور گفت: رزمنده یعنی کسی که آماده جنگ باشد، بنابراین اگر فردی سلاح جنگی و حتی چاقو در دست داشته باشد و برای کشتن یا تهدید و ترساندن به گروهی حمله کند. یعنی حتی اگر از سلاح در دست استفاده نکند، کلمه جنگ یا جنگ بر او صدق می کند و حکم محرم دارد، اما اگر اسلحه نداشته باشد و مثلاً فقط قمه داشته باشد، دارند. حکم محرم را ندارد.

مقتدایی همچنین گفت: «اگر شخصی محکوم به جنگ شود اما کسی را نکشد، حکم اعدام شامل حال او نمی‌شود. هر جنگی حکم اعدام نیست. رزمنده ای که کسی را بکشد محکوم به اعدام است اما اگر کسی را نکشد محکوم به اعدام نیست. اگرچه جنگ است و مجازات هم داده می شود، اما حکم اعدام نیست».

روزنامه فرهیختگان اصولگری نیز به نقل از یک وکیل دادگستری نوشت: هر اسلحه ای که کشیده شود، محارب نیست، حتی اگر باعث ترس مردم شود. ثانیاً اگر محارب را فرض کنیم، محارب طبق قانون و حکم قرآن 4 مجازات دارد. او اعدام، مصلوب شدن، بریدن گناهکاران (دست راست و پای چپ یا دست چپ و پای راست) و انکار را می داند.

البته برخی از فقها و کارشناسان دینی نیز بر این باورند که محارب به شکار است. محمد محسن فرحزادی وکیل دادگستری در پاسخ به سوال «عدم محارب» گفت: اگر در کلاس 3 مجازات خاص شرکت کرده باشید می دانید که جرم محارب منحصر به نتیجه است نه محدود به نتیجه. انگیزه ای که هدف در این شرایط است. اگر مجازات علنی دو لیسانسه را طی نکرده اید، می دانید که ماده 144 قانون مجازات اسلامی علم به نتیجه را عنایت به نتیجه می داند و معلوم است که قمه کش می داند. که حاضران در صحنه هم می ترسند تا نتیجه حاصل شود.

همچنین جلیل محبی در مناظره پیش از محسن برهانی گفت: «در سال ۱۳۷۰ ماده ۳۸۳ قانون مجازات اسلامی لازم الاجرا بود. این ماده حکم می‌کند که هرکس برای ترساندن مردم از سلاح استفاده کند، محرم است.

موسی غضنفرآبادی رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس نیز گفت: محسن شهری دقیقا مشمول ماده 279 قانون مجازات اسلامی است و بستن خیابان و حمله به پلیس و مجروح کردن وی با سلاح محاربی است و قوه قضاییه. درست تشخیص داده است.»

گرچه در ميان فقها اختلاف نظر زيادي وجود دارد، اما نكته مهم در اينجا اين است كه همان طور كه ​​اشاره شد، اين مسأله به دو صورت حل شده است; اگر محرمی محقق شد، پس چرا محمود کریمی یا سعید اصغر که تصادفاً اسلحه گرم بیرون کشیدند و حتی شلیک کردند، اعدام نشدند؟

وکیل دادگستری و شاکی محسن شهری

ماجرای اعدام محسن شکاری ابهامات دیگری هم داشت. به عنوان مثال تا امروز اسامی «شاکی پرونده»، «بسیجی که توسط شکاری مجروح شده» یا «وکیل مدافع محسن شکاری» در رسانه ها منتشر نشده است. به همین دلیل است که برخی از افراد این سوال را مطرح کردند که او حق دسترسی به وکیل را ندارد. البته ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه با رد این ادعاها گفت: «متهم وکیل داشته است» اما همانطور که گفته شد نامی از آن وکیل فاش نشد و جزئیاتی از سیر مراحل قانونی ارائه نشد.

علیرغم انتقادها نسبت به اعدام محسن شکاری، همچنان زمزمه های جدی از ادامه اعدام ها شنیده می شود و گفته می شود یکی دیگر از جوانان دستگیر شده ماهان صدارت ممکن است اعدام شود. حکم اعدام او از دیروز به حالت تعلیق درآمده اما هنوز لغو نشده است و بدتر از آن این است که انتقاد از صدور احکام سریع برچسب «همدستی با دشمنان» زده شد! آنطور که حسین شریعتمداری در سرمقاله روزنامه کیهان نوشت: «تمرکز برخی رسانه های به ظاهر اصلاح طلب بر محکومیت اجرای حکم این جنایتکار دقیقاً همسو با رسانه های مخالف است. این نوع فضاسازی چیزی نیست جز مبارزه ای برای تنفس مصنوعی هرج و مرج و تیز کردن قمه اوباش و آشوبگران.

دیدگاهتان را بنویسید