رئیس قوه قضاییه: موارد نقض حکم اعدام/گاهی خانواده و جامعه از حکم ناعادلانه ناامید می شوند

رئیس قوه قضاییه: موارد نقض حکم اعدام/گاهی خانواده و جامعه از حکم ناعادلانه ناامید می شوند

رئیس دیوان عالی کشور با بیان اینکه «یکی از بدترین حملاتی که دشمن می‌خواهد انجام دهد، ایجاد یاس است»، گفت: می‌توانیم تحریم‌ها را دور بزنیم و به شبهات پاسخ دهیم، اما اگر ناامیدی گریبان ما را بگیرد، نمی‌توانیم بله.” گاهی اوقات خانواده و جامعه از یک حکم ناعادلانه ناامید می شوند یا عدم پاسخگویی و بدرفتاری با مراجعین در ادارات دولتی باعث نارضایتی مردم می شود، اما در جمهوری اسلامی نباید اینگونه باشد.

به گزارش دیوان عالی کشور، حجت الاسلام والمسلمین سید احمد مرتضوی مقدم در برنامه این جلسه حقوقی که با حضور رئیس دانشگاه، اساتید، دانشجویان و دانش آموختگان برگزار شد، گفت: حوزه معارف اسلامی و حقوق دانشگاه امام صادق (ع) روز بصیرت و شهادت حاج قاسم سلیمانی است و توصیه من به دانشجویانی که آینده این کشور را در دستان شما دارند این است که به افزایش علم و دانش توجه کنند. بینش، بصیرت، درون بینی.

برخی از مدیران ما صلاحیت مدیریت برخی پست ها را ندارند

رئیس کل دادگستری با بیان اینکه «امروز کشور ما با چالش هایی در عرصه اقتصاد، ضعف حاکمیتی و هجمه روبه رو است»، گفت: هجمه های ترکیبی به کشور ما ایجاد یأس، رعب، ناامنی، ناتوانی، تحریم های ظالمانه و ظالمانه و سوء ظن است. هجوم نیازهای دین به شدت ادامه دارد.

وی در خصوص ضعف مدیریتی در برخی ادارات تصریح کرد: برخی از مدیران ما صلاحیت مدیریت برخی پست ها را ندارند و یا انگیزه کار ندارند و واقعیت کشور را درک نمی کنند و این ضعف مدیریتی باعث می شود در مسیر دشمن حرکت کنند. خط

یکی از بدترین حملاتی که دشمن سعی در انجام آن دارد ایجاد ناامیدی است

رئیس دیوان عالی کشور با بیان اینکه یکی از بدترین هجمه هایی که دشمن سعی در تحریک آن دارد ایجاد ناامیدی است، اذعان داشت: تحریم ها را می توان دور زد و به شبهات پاسخ داد، اما اگر ناامیدی ما را شکست دهد، نمی توانیم.

عده ای در کشور ناخواسته و با سلیقه مغرضانه سرمایه های مردم را هدف قرار داده و نارضایتی مردم را برمی انگیزند.

وی افزود: مردم سرمایه جمهوری اسلامی ایران هستند و ما باید این سرمایه را حفظ کنیم. اوایل انقلاب توان نظامی نداشتیم اما با حمایت مردم کشور قوی بود باعث نارضایتی مردم می شوند، گاهی خانواده و جامعه از یک حکم ناعادلانه ناامید می شوند یا در خدمات دولتی عدم پاسخگویی و برخورد نامناسب با مشتریان باعث نارضایتی مردم می شود، اما در جمهوری اسلامی نباید اینگونه باشد.

تمام جان و دل من در دعاوی مردم به خصوص در جلسات عمومی می رود

رئیس کل دادگستری تصریح کرد: در جلساتی که با قضات دارم تاکید می کنم در صدور احکام باید نهایت دقت را داشته باشند، تمام دغدغه من رسیدگی به پرونده های مردم به ویژه در جلسات عمومی است. هیچ چیز بهتر از اجرای عدالت نظام را حفظ نمی کند.

مردم سرمایه کشور هستند

رئیس کل دادگستری مردم را سرمایه های این کشور خواند و افزود: مردم با وجود فشار اقتصادی و مشکلات موجود 43 سال است که پای انقلاب هستند باید تلاش کنیم این سرمایه حفظ شود چرا که اگر این سرمایه را حفظ کند. کشور برای همیشه بیمه می شود . امکان پذیر خواهد بود، هر سازمانی باید به طور جدی برای رفاه، سلامت و کرامت مردم برنامه ریزی کند.

ملت ایران شایسته خدمت و فداکاری است

وی با بیان اینکه مردم جمهوری اسلامی ایران شایسته خدمت و فداکاری هستند، خطاب به دانشجویان گفت: شما دانشجویان باید اجرای عدالت، رضایت مردم و عدالت را سرلوحه کار خود قرار دهید.

مرتضوی مقدم با اشاره به خطبه امیرالمومنین (علیه السلام) در نهج البلاغه به مالک اشتر نهایی در زمینه سیاست ورزی، تصریح کرد: حضرت می فرماید: «محبوب ترین کارها نزد شما باید چیزی باشد که کامل ترین در حقیقت و عدالت. در خشنودی عمومی فراگیرتر و فراگیرتر باش»؛ (و چیزهایی را که از میان آنها به حق است دوست بدارد، و آنها را به نیکی بگستراند و برای خشنودی مردم جمع کند).

در ادامه می‌گوید: خشم توده‌های مردم، رضایت املاک را بی‌اثر می‌کند، اما نارضایتی املاک را می‌توان با رضایت عموم مردم بخشید و جبران کرد. (پس غضب عامه از بین می رود و لذت خصوصی و غضب خصوصی با خشنودی عموم بخشیده می شود).

من با آمار گرایی و کمی سازی مخالفم

رئیس کل دادگستری در ادامه به سوالات دانشجویان در این گردهمایی حقوقی پاسخ داد و در پاسخ به سوالی مبنی بر دولت گرایی در قوه قضائیه گفت: من با آمار و ارقام و کمیت گرایی موافق نیستم اما آمار برای اطلاع رسانی است و اگر بر اساس آن باشد. واقعیتی که باعث می شود برنامه ریزی مجموعه مطلوب باشد.

وی در خصوص عدم تناسب بین سختی های فراوان سمت قاضی با حقوق و درآمد قضات، تصریح کرد: حضرت علی (ع) فرمودند تا حد امکان مشکلات و مسائل زندگی قضات و قوه قضائیه را حل کنیم. همچنین تا حدودی باید مشکلات معیشتی قضات را حل کند اما با وجود تورم برای همه از جمله قضات مشکل ایجاد کرده است که باید در این زمینه فکر و برنامه ریزی شود.

کسانی که عاشق اجرای عدالت هستند باید به قضاوت بروند

مرتضوی مقدم در پاسخ به این سوال که نخبگان حقوقی به دلیل کمبود معیشت، دولت گرایی، ساختار اداری فساد اداری و… نمی خواهند عدالت را اجرا کنند، توصیه شما در این زمینه چیست؟ وی گفت: آن که عاشق اجرای عدالت است باید به قضاوت برود و بحث حقوق و معیشت وظیفه قوه قضائیه است که باید بر قاضی نظارت کند و مشکلات او را حل کند.

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا در حوادث اخیر برای متهمان وکیل تعیین شده است، اذعان داشت: اینطور نیست که متهم بخواهد وکیل بگیرد، این است که دستگاه قضایی بگوید شما حق ندارید وکیل بگیرید. وکیل چون قانون در این مورد روشن است.

وی در خصوص رویکرد دیوان عالی کشور به احکام قضات در حوادث اخیر گفت: نظارت کامل بر تمامی احکام داریم و برخی از پرونده های احکام اعدام در دیوان عالی کشور لغو شده است.

عملکرد رسانه ای ما در مقایسه با رسانه های دشمن ضعیف است

وی با توجه به اهمیت اقناع آگاهی عمومی در برخی موارد خاص خاطرنشان کرد: عملکرد رسانه های ما در مقابل رسانه های دشمن ضعیف است و اطلاع رسانی به موقع و روشنگرانه نیست که یکی از دلایل آن کثرت تصمیمات قضایی است.

مصوبات دیوان عالی کشور در زمینه عدالت و جلب رضایت مردم

رئیس دیوان عالی کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه اقداماتی در دیوان عالی کشور در زمینه عدالت و جلب رضایت عمومی انجام شده است، همچنین اطلاع رسانی از موارد و تصمیمات رأی وحدت رویه و شورای عمومی به طور مرتب در دیوان عالی کشور انجام می شود. پایگاه اطلاع رسانی دیوان عالی کشور

دیدگاهتان را بنویسید