کیفیت ادله محرم مهم است/ در صدور حکم باید از شئونات اسلامی استفاده کرد/ اعدام و قتل کار را درست نمی کند.

کیفیت ادله محرم مهم است/ در صدور حکم باید از شئونات اسلامی استفاده کرد/ اعدام و قتل کار را درست نمی کند.

دادستان سابق انقلاب اسلامی درباره لزوم استفاده از شئونات اسلامی در صدور احکام اعدام و محرم گفت: واقعاً باید این کار انجام شود. حتی اعدام و قتل هم این چیزها را درست نمی کند. پس باید با شئونات اسلامی برخورد کنند تا این مردم و جامعه هم اصلاح شوند.

آیت الله موسوی تبریزی، دادستان کل سابق انقلاب اسلامی در گفت وگو با خبرنگار ایلنا، در پاسخ به سوالی مبنی بر تعریف محاربه در فقه و اجرای این حکم برای یکی از بازداشت شدگان حوادث اخیر؟ گفت: اگر کسي اسلحه را به طرف مردم بکشد، شليک کند و شروع به تهديد کند، حتي اگر کسي را نکشد، دليل بر صدور اين حکم خواهد بود، البته من در مورد اين شخصي که ذکر شده اطلاعي ندارم.

وی یادآور شد: به طور کلی محارب در فقه اسلامی دارای چند جزء است; در یک قسمت فردی که با اصل حاکمیت موافق نیست یا فردی می تواند در خیابان با عده ای خاص دعوا کند و امنیت را از بین ببرد و شروع به تیراندازی و تهدید و استفاده از سلاح های مرگبار کند که در صورت اثبات می تواند محکوم به جنگ شود. اگر صادر کنند یا بگویند باقی است یعنی برای قلع و قمع قیام کرده، حکمش هم اعدام است و فقها از گذشته گفته اند، مگر اینکه قبلاً کارهایی انجام شده که او را تحریک کرده باشد و یک بار این کار را کرده باشد. همچنین سوابق خوب یا بد در صدور حکم موثر است.

آیت الله موسوی تبریزی در پاسخ به این سوال که آیا به جای صدور این احکام می توان از موضع شئونات اسلامی وارد شد، گفت: واقعا باید این کار انجام شود. حتی با اعدام و قتل هم این چیزها درست نمی شود و برخی بیشتر تحریک می شوند. پس باید با شئونات اسلامی برخورد کنند تا این مردم و جامعه هم اصلاح شوند. از اول انقلاب تا امروز اینطور بوده است.

موسوی تبریزی گفت: رزمنده کسی است که سلاح مرگبار به دست بگیرد و در مقابل امنیت مردم، صلاح مردم و اسلام بایستد. این آیه ای از قرآن است و فقها نیز آن را قبول دارند و حکم آن اعدام است، اما مهم این است که کیفیت ادله واقعاً ثابت شود.

دیدگاهتان را بنویسید