قضاوت ما بر اساس ادله شرعی و قانونی است/ قاضی باید با خصومت برخورد کند


ساعت: 12:38
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۱۳
کد خبر: 1915565

رئیس دادگاه های عمومی و انقلاب تهران با اشاره به اینکه تصمیم ما بر اساس ادله قانونی و شرعی است، گفت: قاضی موظف است نسبت به دشمنی قضاوت کند و نتیجه ممکن است منطبق باشد یا نباشد و با توجه به به حدیث نبوی و در هر دو صورت تلاش می شود.» قاضی ثواب دارد، هر چند در واقع دو بار ثواب می گیرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ بر اساس اعلام قوه قضائیه، ابوالقاسم بازیار پس از ابلاغ حکم از سوی رئیس دادگاه های عمومی و انقلاب تهران به عنوان سرپرست جدید مجتمع قضایی عدالت معرفی شد.

یحیی جعفری رئیس دادگاه عمومی و انقلاب تهران در آیین تکریم، تودیع و معارفه رئیس مجتمع قضایی عدالت گفت: روایات فراوانی درباره اهمیت قوه قضائیه و جایگاه والای قوه قضاییه و قاضی که همگی تاکید دارند ضمن بازگویی حساسیت و سختی امور قضایی به اجر زحمات قاضی نیز اشاره می شود.

رئیس دادگاه های عمومی استان تهران با اشاره به اینکه تصمیم ما مبتنی بر ادله قانونی و شرعی است، گفت: قاضی مکلف به قضاوت در مورد دشمنی است و نتیجه ممکن است منطبق باشد یا نباشد. حدیث نبوی و در هر دو صورت.» تلاش قاضی ثواب دارد، هر چند مطابق با واقعیت ثواب مضاعف داشته باشد.

جعفری بیان کرد: آنچه قاضی باید رعایت کند تلاش برای حقیقت یابی، رعایت اصل بی طرفی، رعایت آداب قضایی و عدم ظلم به افراد دخیل در پرونده است.

رئیس دادگاه خاطرنشان کرد: سختی کار کنونی ما در دادگاه های عمومی و انقلاب تهران کمبود نیروی انسانی و هجوم زیاد پرونده ها است که در صورت رفع این مشکل، کادر فاضل و شایسته محاکم نیز این کار را انجام خواهند داد. بتوانند رسالت قضایی خود را بهتر انجام دهند.

جعفری با اشاره به اهمیت جایگاه و شأن قاضی گفت: انتظار می رود با توجه به وضعیت معیشتی قضات در ابعاد مختلف شخصیت، قلم و قضاوت قاضی، امنیت اجتماعی قضات نیز رعایت شود.

رئیس دادگاه عمومی و انقلاب تهران در ادامه به مقوله نظارت قضایی پرداخت و تصریح کرد: نظارت یکی از آموزه های مهم دینی است و هیچ فردی در جامعه از جمله قضات بدون نظارت نیست و این از همه مدیران انتظار می رود.

وی هدف اصلی نظارت را آموزشی، مشاوره ای، ارتقای سلامت و کارآمدی گروه، حمایت و حمایت از همکاران دانست و گفت: نظارت واقعی هیچ گاه مخالف استقلال قاضی نیست و اگر نظارت صحیح انجام شود، این امر نیز انجام خواهد شد. کمک به استقلال قاضی

در این برنامه با حضور رئیس کل دادگستری، قائم مقام قوه قضائیه (محمد ملای، عادل طرزاوی زر و علی زمانی)، مهدی فلاح رئیس اداره کل دادگاه ها و جمعی از روسای و همکاران قضایی و اداری، از زحمات ارزنده محسن پورعبدالله با اهدای لوح تقدیر و ابوالقاسم بازیار با دریافت حکم از سوی رئیس دادگاه های عمومی و انقلاب تهران به عنوان سرپرست جدید دادگاه عدالت معرفی شد.

دیدگاهتان را بنویسید