دبیر ستاد عمرو به معروف: برخورد با حجاب بر اساس موازین شرعی به معنای دستگیری بیش از 50 درصد زنان است.

دبیر ستاد عمرو به معروف: برخورد با حجاب بر اساس موازین شرعی به معنای دستگیری بیش از 50 درصد زنان است.

روز جدید هاشمی گلپایقانی با بیان اینکه میراث فرهنگی حتی شورایی برای ترویج حجاب تشکیل نداده است.

محمدصالح هاشمی گلپایگانی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور، قوانین نامطلوب را دلیل اصلی حل نشدن موضوع عفاف و حجاب پس از انقلاب عنوان کرد و افزود: در قانون، قانون اساسی حل نشد. ، حجاب به عنوان جرم تعریف شده است. یعنی این فرد باید توسط پلیس دستگیر و تحت تعقیب قرار گیرد و احیاناً محاکمه و مجازات شود، اما این امر در حال حاضر عملاً غیرممکن است.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور تصریح کرد: بر اساس آمار مرکز پژوهش های مجلس، تعداد افراد باحجاب به بالای 50 درصد رسیده است که بر اساس قانون تعریف فرد. حجاب و بی حجابی بر اساس موازین شرعی است. ضوابط شرعی این است که حتی یک تار موی زن مجرم است و باید دستگیر شود. ممکن است بسیاری از افراد با لباس محلی لباس هایی داشته باشند که حداکثر استانداردهای شرعی را نداشته باشد و حالا باید همه این افراد را مجرم بدانیم؟!

وی افزود: پس از آسیب شناسی که در خصوص قانون انجام دادیم به این دو سوال رسیدیم که چرا جرم تعریف می شود و چرا تخلف نمی گویند؟ نقض؛ یعنی مثلاً طبق قانون راهنمایی و رانندگی اگر کسی چراغ قرمز را نادیده بگیرد طبق شاخص ها جریمه می شود. اگر کسی بعد از یک یا دو بار تذکر کمربند عفاف و حجاب نبندد – این اخطار می تواند به صورت کار فرهنگی باشد – در تکرار جریمه دو برابر و در موارد بعدی تخلفات دو برابر و سه برابر می شود. ممکن است به نظر برسد که جرم را به جنحه تقلیل داده ایم، اما کارآمد و مؤثر است و قابل اجراست.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر با بیان اینکه در این طرح زمانی که گشت ارشاد در خیابان با حجاب مواجه می شود، این موضوع فقط با افرادی که با آنها سروکار دارند نیست، گفت: گشت ارشاد در واقع مدافع حمایت از مردم است. مردم، یعنی وقتی فردی بی حجاب وارد مغازه می شود و صاحب فروشگاه به او تذکر نداده و خدماتی ارائه می کند، شماره این فروشگاه جریمه می شود. اگر فردی که حجاب پیدا می کند اصرار به دریافت خدمات داشته باشد، گشت ارشاد در حمایت از صاحب مغازه آن فرد را جریمه می کند.

وی افزود: در بحث مسئولان نیز همین طور است، مدیر یک اداره همانطور که وظیفه بررسی زمان ورود و خروج کارمندان را بر عهده دارد باید نسبت به حجاب و عفاف آنها نیز پاسخگو باشد. وقتی مردم ما زنی بی حجاب یا بدحجابی را می بینند مثلاً در بانکی که ویترین دولت هم هست، نیازی به تذکر نیست، باید به مدیر بانک مراجعه کنند و اگر مدیر از آن فرد عبور کند، آن مدیر به دلیل تخلف اداری جریمه می شود و از حقوق وی کسر می شود و بخشی از بودجه رفاهی این قشر در صورتی که دلیل بی حجابی وی باشد به بودجه آموزش و پرورش تبدیل می شود. یافت.

هاشمی گلپایقانی گفت: این موضوع در مسئولیت های بالاتر نیز مطرح است. با آقای رئیس جمهور بحث کردیم که آیا گشت هدف گذاری رسمی فقط یک شعار تبلیغاتی است یا سازوکار عملیاتی برای آن وجود دارد؟ وزارت میراث فرهنگی و گردشگری که حتی شورای عادی برای انجام وظایف الهی تشکیل نداده است، اما در شبکه های اجتماعی به ما می گوید: باید از گذشته درس بگیریم! این وزارتخانه سوال برانگیز است و ما آن را نزد آقای رئیس جمهور مطرح می کنیم و پیگیری می کنیم. برعکس دانشگاه آزاد که مورد انتقاد ما قرار گرفت خوشبختانه آمادگی خود را برای تشکیل شورا اعلام کرده است.

استفاده از ابزارهای قانونی و رسانه ای برای اجرای فراموشی های شناخته شده و حذف منفی های انجام شده

وی با بیان اینکه ستاد از همه ابزارهای قانونی و رسانه ای برای رفع اجرا و تکذیب و اجراهای شناخته شده و فراموش شده استفاده می کند، تصریح کرد: از جمله وزارت ورزش و جوانان و وزارت گردشگری همکاری خوبی نداشته اند.

هاشمی گلپایگانی گفت: خود آقای رئیس جمهور به این کار علاقه دارد، اما مشکل اصلی دولت ها این است که سرشان شلوغ است، مثلا اگر مسئولیت عفاف و حجاب را به وزیر کشور بدهند، وقت ندارد. برای انجام این کار و امکان پذیر نیست. به عنوان مثال وزارت کشور مسئول وضعیت سواحل کشور است، اما مدام از مردم گلایه داریم که چرا وضعیت سواحل اینگونه است. برنامه ای برای ساماندهی حالت عفاف در سواحل وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید