حرف هایی که خوراک رسانه های بیگانه و ضد ایرانی شده است/ جناب عمرو به معروف دبیر ستاد وظیفه شما نیست که جامعه را ناراحت کنید!

حرف هایی که خوراک رسانه های بیگانه و ضد ایرانی شده است/ جناب عمرو به معروف دبیر ستاد وظیفه شما نیست که جامعه را ناراحت کنید!

روز جدید : سران قوای سه گانه باید بارها و بارها در تریبون اعلام برائت از رفتار شخصی خود کنند که مبادا این موضوع کیفرخواست دولت باشد. آیا کسی هزینه های ناشی از اظهارات آقای هاشمی گلپایقانی را محاسبه کرده است؟

در کتب دبستان دهه شصت و هفتاد برای آموزش امر به معروف و نهی از منکر داستانی از اشتباه پیرمردی در وضو نقل می شود که امام حسن علیه السلام و امام حسین علیه السلام توجه کنید و بخواهید به مؤدبانه ترین شکل ممکن وضو بگیرید. راه درست را به او آموختند و آنقدر خوب انجام دادند که پیرمرد نه تنها وضوی صحیح را یاد گرفت. بلکه به دلیل ادب و احساس وظیفه و نحوه انجام کارها برای شهرتشان رد شد. داستانی که قرار بود از همان دوران کودکی آداب مهم تکریم و نهی از منکر را در ذهن کودکان بیاموزد و به آنها نشان دهد که امری که به تحقیر و کینه توزی کسی که خواسته یا ناخواسته به منکر و منکر می انجامد، می شود. بی ارزش .

از خرداد سال گذشته که «محمدصالح هاشمی گلپایقانی» سمت دبیری ستاد امر به معروف و نهی از منکر را برعهده گرفت. تیز بودن تیر این ستاد که پیش از این با هدف نهی مراجع و مطالبه اجتماعی بود. معلوم شد این بار امر به معروف و نهی از منکر محل تفرقه بین مردم شد. پیش از آن ستاد امر به معروف و نهی از منکر چه در طعنه های فرهنگی و چه حتی در بیلبوردهای شهری و یا به تعبیر مصاحبه های دبیر وقت خود از مردم برای جمع شدن با ستاد و حمایت از ستاد کمک خواست. در ترویج امر به معروف و نهی از منکر به مسئولین کمک کنید.

دبیر سابق ستاد عمرو با معروف بارها تاکید کرده است که اولویت کارکنان; امر به معروف و نهی از منکر مسئولان از سوی مردم است و حتی در مقاله ای عنوان کرد: امر به معروفی که منجر به تنش اجتماعی شود، بد است. وی در مصاحبه ای که در اسفند 1397 انجام داد، به صراحت می گوید که موظف است فعالیت های مردمی را در حوزه امر به معروف و نهی از منکر گسترش دهد، به خصوص اگر انتقاد از دولت باشد. به این معنا که اگر کسی بخواهد از حکومت انتقاد کند یا پیشنهاد بدهد و قدرت امر به معروف و نهی از منکر به معنای شرعی داشته باشد، باید فعالیتش زیر چتر حمایتی حکومت باشد. این یکی از تعهدات قانونی ستاد است.

این در حالی است که از سوم خرداد 1400 که هاشمی گلپایگانی به سمت دبیری ستاد منصوب شد، سمت های ستاد شکلی کاملاً متفاوت به خود گرفت. تا جایی که حتی به سانسور و حذف برخی صحبت های مدیریت در سایت ستاد هم رسید. موضوعی که محمد صالح مفتاح، معاون سابق ستاد امربه معروف و ناهی منکر اعلام کرد. مفتاح در این باره گفت: «آقای گلپایقانی دستور دادند بخشی از سخنان رهبری که با سیاست ما همخوانی ندارد از سایت حذف شود!» و گفتند حتی اگر نظر رهبری این باشد که دلیل شهرت در اولویت دهم حوزه حجاب است. ما می خواهیم 10 را اولویت بندی کنیم! دهمین اولویت رهبری برای ما اولویت اول است».

اما اولویت دادن به امر به معروف و نهی از منکر در حوزه حجاب مشکل و سوال اصلی این روزها در ستاد امر به معروف و نهی از منکر نیست. هاشمی گلپایقانی در چند ماه گذشته هر بار در رسانه ها از الفاظ و جملاتی استفاده کرده است که اگر او را نمی شناختیم باور نمی کردیم مسئولی بتواند چنین الفاظ و جملاتی را در رسانه ها به کار ببرد یا چنین اظهار نظری کند. احکام و اندیشه هایی که خارج از مسئولیت قانونی ستاد است و متاسفانه در چند روز گذشته این فریضه مهم الهی به جای امری ضروری و مهم برای جامعه به امری خام و با هدف تنبیه افراد تبدیل شده است. این در حالی است که مسئولان و سران سه قوه تلاش می کنند فضای آرام تری به بحث عفاف و حجاب در کشور بدهند و از رفتارهای سلیقه ای در حوزه حجاب و عفاف جلوگیری کنند.

حجت الاسلام محسنی ادجه ای رئیس قوه قضائیه در نشست خبری خود در 29 تیرماه اعلام کرد: باید توجه داشت که ما نمی خواهیم در این زمینه کاری هیجانی و زودگذر انجام دهیم، بلکه باید اقدامات ما منطقی باشد. معقول، قانونی و همراه با آرامش».

محمد باکر کلیباف رئیس شورای اسلامی در 30 تیرماه همزمان با روز عفاف و حجاب می گوید در موضوع عفاف و حجاب همیشه باید این نکته را مد نظر داشته باشیم که این ملت در زمان رژیم طاغوت با کشف حجاب عذاب و محفوظ ماند و هیچ کس در مقایسه با او به اندازه خود مردم ایران به موضوع حیا و حجاب و ارزش های خانوادگی حساس نیست.»

سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور نیز در هفته دولت درباره گشت های کارمندی و گشت های اجتماعی گفت: زنان و دختران ما عفت و پاکی از فرهنگ و تمدن بسیار قوی و قدیمی ایران اسلامی دارند و امروز این یک انتخاب نیست. برای امروز نیست الان هم در یک جامعه قانونی، هیچکس حق ندارد کار خودسرانه یا غیرقانونی انجام دهد».

در ماه های اخیر اظهارات مسئولان ستاد امر به معروف باعث شده تا بسیاری از مردم تصور کنند که دولت تصمیم جدیدی در زمینه حجاب گرفته و قصد دارد با اقدامات فراقانونی و قوانین جدید و با ایجاد فشار، مشکل حجاب را حل کند. اما واقعیت این است که سران سه مرجع باید بارها و بارها از پشت تریبون اعلام کنند که بی گناه هستند تا این اتهام به دولت نباشد. آیا کسی هزینه های ناشی از اظهارات آقای هاشمی گلپایقانی را محاسبه کرده است؟

علیرغم همه این ادعاها، هاشمی گلپایقانی هر روز اظهار نظر جدیدی در رابطه با نظرات خود در خصوص وضعیت حجاب دارد. او در آخرین صحبتی که درباره طرح جریمه‌اش انجام داد، می‌گوید دوربین‌های خیابانی از زنان بی حجاب عکس می‌گیرند و عکس‌ها برای آنها پست می‌شود و او باید جریمه را بپردازد. یا وقتی فردی بی حجاب وارد مغازه می شود و صاحب مغازه به او تذکر نمی دهد و خدماتی ارائه نمی دهد، شماره ثبت آن مغازه جریمه می شود. اگر فردی با حجاب اصرار به دریافت خدمات داشته باشد، گشت ارشاد در حمایت از صاحب مغازه آن فرد را جریمه می کند.

هاشمی گلپایگانی به عنوان دبیر امربه معروف، اگر نیت حسنه ساماندهی حجاب به عنوان یک نهاد حاکمیتی را دارد و می‌خواهد خارج از اولویت‌ها به این موضوع بپردازد، باید در نظر داشته باشد که اظهارات وی تاکنون پیامدهای شدیدی داشته و می‌تواند بیش از او و نه تنها حباب دوقطبی دمیده شده است، بلکه اظهارنظرهای نسنجیده و بدون برنامه ریزی او یکی از مهم ترین واجبات دینی را به چیزی برای بهبود وضعیت روحی جامعه تبدیل کرده است و این وظیفه در چشم مردم نیست. به خصوص نسل جوان و این فقط باعث کاهش آن و تبدیل آن به یک ضد ارزش می شود. پس حاکمان بعد از او اگر بخواهند به طور صحیح و حساب شده برای احیاء و رونق امر به معروف و نهی از منکر در جامعه تلاش کنند، برایشان بسیار مشکل خواهد بود. در ضمن هاشمی گلپایقانی بداند که این اظهارنظرها که فقط در رسانه های بیگانه و ضدایرانی مطرح می شود صرفاً منتسب به او و دوران مسئولیتش نخواهد بود. بلکه تمام نظام اسلامی و هیأت بزرگ دینی کشور تاوان آن را خواهند داد و مظلوم حجاب دارند و مستضعفان امر به معروف و نهی از منکر می کنند!

دیدگاهتان را بنویسید