واکنش پیشکسوت استقلال به درگیری منصوریان و مجیدی

واکنش پیشکسوت استقلال به درگیری منصوریان و مجیدی

شاهروک بیانی یکی از درخشان ترین چهره های فوتبال ایران در دهه 80 است که هم برای پرسپولیس و هم برای استقلال بازی می کند. او در مصاحبه اخیر خود به درگیری رسانه ای منصور با فرهاد مجیدی اشاره کرد و به سوالاتی درباره متن و پرواز فوتبال ایران پاسخ داد.

در ادامه این گفتگو را مرور می کنیم:

* بعد از بازی استقلال با صنعت نفت اتفاقاتی افتاد که آقای منصوریان را ناراحت کرد و درباره فرهاد مجیدی صحبت کرد. تا چه اندازه با این موضوع برخورد کرده اید؟

آنچه گفته شد را دیدم، اما نمی توانم زیاد در مورد آن صحبت کنم. فرهاد و منصوریان همبازی بودند و منصوریان از رفتار فرهاد ناراحت بود. چیز خاصی نیست و طبیعی است.

سوال: بعد از همکاری با فرهاد مجیدی و علیرضا منصوریان در استقلال، نظر شما در مورد این دو نفر چیست؟

آره؛ من با هر دوی آنها کار کردم و آنها در دوران فوتبال خوب و شخصی بودند. هر دو با تمام وجود استقلال را دوست داشتند و در خدمت تیم بودند. من در فوتبال با آنها دوست بودم و خارج از فوتبال با آنها ارتباطی نداشتم. زمانی که من در استقلال بودم، بازیکنان خوبی بودند و تفاوت چندانی ایجاد نکردند.

سوال آیا این را دوست دارید که فرهاد مجیدی بعد از پیروزی تیمش با علیرضا منصوریان صحبت نکرد و با او صحبت نکرد یا فکر می کنید اشتباه بوده است.

در کل رفتار خوشایندی نبود، اما شنیدم فرهاد مجیدی هم گفته که دقت نکردم. دلیل این حواشی این است که هر دو همبازی بودند و از یکدیگر انتظار داشتند، اما هر دو باید در نظر داشته باشند که دوران بازیگری آنها به پایان رسیده است و دوران مربیگری و فوتبال به سرعت می گذرد و فقط مهربانی و دوستی و رفاقت باقی می ماند. الان بعد از چهل سال با هم تیمی ام رابطه خانوادگی دارم. این سوالات و دوستی ها مهم هستند. اما ما نمی توانیم صد در صد آن را مقصر بدانیم. شاید آقای مجیدی توجهی نکرد و البته آقای منصوریان هم به همین دلیل صحبت کرد و پاسخ داد که انتظار دارد فرهاد مجیدی که همبازی او بود و به فرهاد هم کمک کرد، بیاید. این اتفاقات در فوتبال رخ می دهد و نباید زیاد در مورد آنها صحبت کنیم زیرا حاشیه ساز است. هر وقت صحبت می کنم عده ای برای فرهاد هستند و برخی دیگر برای منصوریان و همه شروع به صحبت می کنند. مشکل فوتبال ما فضای مجازی است. همه به یک شکل فکر نمی کنند و زندگی می کنند و همه تیم را یکسان دوست ندارند. اینها مشکلات فوتبال ماست و وقتی هواداران به ورزشگاه نمی آیند یک مشکل کوچک در فضای مجازی ظاهر می شود.

* نظر کلی شما درباره این اتفاقات چیست؟

به نظر من همیشه باید به بزرگتر احترام گذاشت. چه دوست، چه پدر و مادر و چه خانواده. از کودکی یاد گرفته ایم که در هر شرایطی به بزرگتر احترام بگذاریم. اگر این گونه رفتار می کند بر اساس نظر خودش و شرایط زندگی است و نمی توانیم به جای او تصمیم بگیریم، اما در کل می گویم باید به بزرگتر احترام گذاشت، حتی اگر دشمن او باشد. این طرز فکر من از بچگی بوده و همیشه به بزرگترهایم احترام می گذاشتم و تا زمانی که زنده هستم به این کار ادامه خواهم داد. این نظر من است و برخی آن را دوست دارند و برخی دیگر آن را دوست ندارند.

* اگر فرهاد مجیدی از علیرضا منصوریان که موفقیت استقلال را به بازیکنان می گفت ناراحت می شد، چطور؟

تفکر مربیگری با افراد عادی متفاوت است. مثلاً یکی دوست دارد بگوید نساجی فوتبال خوبی بازی می کند. این یک نگاه فنی است اما متاسفانه ما با تعصب به همه چیز نگاه می کنیم و می گوییم وقتی استقلالی هستم و حتی اگر استقلال خوب بازی نمی کند باید بگویم خوب بازی می کند. اگر نگویم هوادار ناراحت می شود. ما باید از این مشکلات خارج شویم. آقای منصوریان حقیقت را گفت و حتی من به شخصه می گویم سپاهان بهترین تیم این فصل بود و بهترین فوتبال را ارائه می دهد. من از نظر فنی صحبت می کنم، نه مغرضانه. اگر سوال این بود که شما کدام تیم را تعصب دارید و کدام تیم را دوست دارید و منصوریان درباره تیمی غیر از استقلال صحبت می کرد، می توانستیم از او انتقاد کنیم، اما سوال آقای منصوریان این بود که شما چه کسی را دوست دارید و چه کسی فنی است؟ ارتش. حرف او واقعا درست بود و این حرف مشکلی نداشت. در تیم های فعلی هم مربی هستم، علیرغم اینکه استقلال خوب بازی می کند، سپاهان از نظر فنی بهترین تیم است. این نظر من است و شاید مربی دیگری کار دیگری انجام دهد. ما الان در نساجی هستیم و همه مربیان می گویند شما بهترین فوتبال را بازی می کنید و این نظر فنی آنهاست نه یک نظر مغرضانه و حتی شاید فردی که می گوید نساجی خوب بازی می کند استقلالی باشد. سوال آقای منصوریان فنی بود اما برخی بحث را به سمت دیگری بردند و گفتند اگر مغرضانه باشد می گویم استقلال. او تعصبات خود را نشان داد و جوانی خود را برای استقلال رها کرد. تعصب یک حرف کم یا زیاد می شود؟ متأسفانه فضای مجازی به گونه ای است که حتی اگر نگویم از هر گونه توهین به من استقلال می دهند. چرا آزادی بیان نداریم و همچنان اصرار داریم؟ اگر سوال فنی پرسیده می شود، باید به صورت فنی پاسخ داده شود. اگر سوال مورد علاقه بود و نمی گفت استقلال آدم بدی است چون هر چیزی استقلال دارد. این گفتگوها را نباید ساده گرفت. خیلی وقت ها در بازی های ما با تیم های دیگر حتی پرسپولیس هم حاشیه دارد، اما بعد از بازی همه با هم دوست هستند و با هم تماس می گیرند.

* اساساً در هیچ تیمی ستاره هایی که در طول تاریخ محبوبیت خود رابطه چندان خوبی با یکدیگر نداشته اند. شما به عنوان یکی از ستاره های بزرگ استقلال در سال 81 این موضوع را چگونه ارزیابی می کنید و نظرتان چیست؟ آیا باید آن را یک مشکل انسانی دید یا باید مردم را مهار کرد؟

حتی اگر کسی به کسی بدش می‌آید یا به او حسادت می‌کند، باید از اظهار نظر خودداری کند، زیرا طرف مقابل طرفدارانی دارد. فردی که محبوب می شود برای خودش نیست، برای مردم است و محبوبیت از مردم می آید. و در این مورد ما در زندگی شخصی دو طرفه نیستیم و نمی دانیم که آیا حسادت وجود دارد یا نه، اما من شخصا به همه احترام می گذارم، حتی به کسی که از خودم محبوب تر است. باید فکر کنم که این مراحل را طی کرده ام و نباید حسادت کنم. با فرض اینکه فرهاد مجیدی الان محبوب است، باید خوشحال باشیم که مردم از جوانانی که در تیم ما بودند اینقدر خوششان می آید. البته فکر نمی کنم بین این دو نفر حسادت وجود داشته باشد و دلیل آن علاقه زیاد فرهاد و آقای منصوریان به یکدیگر است که باعث این مشکلات شده است. دیدیم که آقای منصوریان گفت باورم نمی شود که آقای فرهاد مجیدی از جلوی من رد شود و کمتر به من فضا بدهد.

* اگر به دوران جوانی و شکوفایی خود برگردید، رفتارتان با ستاره ها یا مربیان را تغییر می دهید؟ آیا با رفتارهای خاصی به کسی توهین کرده اید؟

من محبوب بودم چون با همه رابطه خوبی داشتم و به همه احترام می گذاشتم. الان هم اگر به گذشته برگردم مثل قبل رفتار می کنم. من همان رفتاری را داشتم که وقتی بازی می کردم. من به همه احترام می گذارم و حتی یک نفر در ورزش نیست که به او احترام نگذاشته باشم یا از من دلخور شده باشد. هم تیمی ها، مربیان و حریفان من را دوست دارند و من به همه احترام می گذارم و هرگز با حرف و عملم آنها را آزرده نکرده ام. البته دیگران باید در مورد این مسائل صحبت کنند، اما من از خودم راضی هستم.

* به عنوان آخرین سوال؛ این دیدار را در آستانه دربی پایتخت چگونه پیش بینی می کنید؟

دربی با همه بازی ها فرق دارد و مشکلات روحی و روانی روی این بازی تاثیرگذار است. هر لحظه دربی خطرناک است. هر دو تیم نمی خواهند در این دیدار شکست بخورند و تحت فشار هستند. تیم ها باید از اشتباهات حریف به خوبی استفاده کنند. در این بازی هر تیم ده موقعیت کسب نمی کند و می تواند یک موقعیت باشد. هر تیمی که از این موقعیت ها به خوبی استفاده کند و از نظر روحی آمادگی بیشتری داشته باشد، برنده بازی خواهد بود. دربی هایی بود که همه می گفتند پرسپولیس به عنوان کادرفنی بهتر است اما ما تیم بهتری بودیم و بردیم. یا در بازی 3-2 من با پرویز مظلومی بودم و 2-0 جلو بودیم اما در آخرین دقیقه ایمون زاید در چند دقیقه سه گل زد و نتیجه مسابقه عوض شد و هیچکس او را باور نکرد. الان هم هر دو تیم به عنوان مردم خوب هستند و فقط باید از نظر روحی آماده بازی باشند. به نظر من استرس پرسپولیس کمی بیشتر از استقلال است چون اگر پرسپولیس امتیاز این بازی را به طور کامل از دست بدهد، استقلال صددرصد قهرمان می شود.

دیدگاهتان را بنویسید