ورم یا تورم زانو چیست؟

بابک صابری اظهار داشت: تورم یا ادم زانو حالتی است که در آن مایع بیش از حد در اطراف مفصل زانو جمع می شود.

ورم یا تورم زانو چیست؟

وی ادامه داد: این عارضه می تواند ناشی از آسیب به زانو یا یک بیماری زمینه ای یا فشار بیش از حد به زانو باشد که معمولا با نمونه برداری از مایع اطراف مفصل و بررسی عفونت یا علائم آسیب و آسیب تشخیص داده می شود. التهاب برای تعیین علت تورم زانو.

صابری تصریح کرد: تخلیه مایع اضافی اطراف مفصل نیز باعث بهبود چشمگیر درد، سفتی و سفتی زانو می شود.

این متخصص ارتوپدی با اشاره به اینکه ورم زانو ناشی از تجمع مایع اضافی در اطراف مفصل زانو است، افزود: این حالت به نام افیوژن زانو و افیوژن زانو نیز شناخته می شود که برای تعیین علت این تجمع و تورم می توان نمونه برداری کرد. از مایع، من انجام دادم

وی با اشاره به اینکه به دلیل تجمع مایعات، عملکرد زانو مختل شده و دامنه حرکتی فرد کاهش می یابد، تصریح کرد: این ادم می تواند علل مختلفی مانند ضربه و آسیب، برخی بیماری های زمینه ای، برخی بیماری ها، عفونت و… و غیره. زمانی که علت این بیماری مشخص شد، روند درمان آغاز می شود.

با اشاره به اینکه اگر تورم زانو خفیف باشد اغلب برای بیمار مشکلی ایجاد نمی کند، اما اگر شدید باشد درد زانو باعث ناراحتی و سوزش بیمار می شود، گفت: توجه داشته باشید که تورم خفیف و شدید. زانو باید اگر این بیماری درمان نشود به مرور زمان پیشرفت می کند و می تواند بافت های داخل مفصل را از بین ببرد.

این متخصص ارتوپدی گفت: این عارضه می تواند باعث از بین رفتن غضروف مفصلی و نرم شدن استخوان شود، بنابراین نباید این بیماری را نادیده گرفت و درمان آن را به تاخیر انداخت.

وی با اشاره به برخی از مهم ترین علل تورم زانو افزود: رگ به رگ شدن مفصل یا رباط زانو، نقرس، نقرس کاذب، آسیب به منیسک و غضروف مفصلی، بورسیت، آرتروز یا آرتروز زانو، پارگی تاندون، روماتیسم مفصلی و آرتریت عفونی. از جمله علل این بیماری هستند.

وی در پاسخ به این سوال که ورم زانو چه علائمی ایجاد می کند؟ وی بیان کرد: ورم شدید زانو به حدی که زانو بزرگتر از حد طبیعی به نظر برسد، پس از 3 روز ورم کاهش پیدا نکند، دمای صورت افزایش یابد، سفتی زانو، درد شدید زانو و بی اثر بودن استراحت و استفاده از مسکن برای کاهش آن. احساس خشکی در مفصل زانو، کاهش تحرک مفصل زانو، تحمل وزن بدن زانو، قرمزی و گرمای زانو، احساس بی ثباتی در مفصل زانو از جمله علائم این بیماری است.

این متخصص ارتوپد ادامه می دهد: از روش های درمان خانگی این بیماری می توان به استراحت، کمپرس آب سرد، فشرده سازی، بالا بردن زانو و ماساژ اشاره کرد.

وی افزود: از دیگر روش های درمان زانو درد می توان به درمان دارویی، روش های تزریقی، تخلیه مایع عفونی، تزریق و آسپیراسیون، کورتیزون، اوزون تراپی، لیزر درمانی و فیزیوتراپی اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید