نوشیدن آب سرد و مایعات در هنگام افطار ممنوع است / ناراحتی های گوارشی و ورم معده به نوشیدن آب زیاد دست پیدا کنید


ساعت: 10:42
تاریخ انتشار: 91/01/29
کد خبر: 1822784

ناراحتی های گوارشی و ورم معده نتیجه نوشیدن آب سرد هنگام افطار است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ پس از چندین ساعت روزه داری و پرهیز از آب و غذا خوردن غذاهای مورد علاقه در هنگام افطار یا نوشیدن آب به خصوص سرد بسیار وسوسه کننده است.

از آنجایی که در ماه مبارک رمضان حدود 15 ساعت معده ما خالی است، نوشیدن آب سرد افطاری اثرات مضر زیادی برای بدن دارد که از جمله آن می توان به کبد چرب، اختلال در جذب و درد معده از جمله خطرات رایج خوردن آب یخ اشاره کرد. غذاهای افطاری

نوشیدن آب ولرم و چای سبک با خرما یا عسل بهترین غذا در هنگام افطار است.

مسعود فیروزکوهی کارشناس تغذیه در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: گرسنگان نباید با آب و نوشیدنی های سرد روزه خود را به هم بزنند. میل به نوشیدن آب بیشتر که باعث رقیق شدن شیره معده، اختلال در هضم و جذب غذا و در نهایت ورم معده می شود، به اندام های مجاور فشار می آورد و گرسنه را نگران می کند.

وی افزود: همانطور که روزه داری در زمان روزه داری کوچک و کوچک می شود، مصرف زیاد غذا در رژیم افطاری باعث ایجاد ناراحتی و فشار بر روزه دار می شود.


این متخصص تغذیه در خاتمه مطلب فوق با بیان اینکه مصرف غذاهای پرچرب در هنگام افطار به هیچ وجه مطلوب نیست، گفت: توصیه می شود از نان های سبوس دار مانند نان سنگک و نان جو که منبع خوبی از فیبر هستند استفاده شود و مقدار کمی غلات مصرف شود. انجیر تازه یا خشک را بعد از افطار یا شام توصیه می کنیم.


وی با اشاره به اینکه شروع افطار باید با غذاهایی با شاخص قند بالا باشد، گفت: با معده خالی نمی توان در هنگام قطع ناشتا، علف را تحمل کرد، بنابراین خوردن سبک و زود هضم، کم کالری، پرکالری و تقریباً نرم است. غذا برای این وعده مناسب تر است.


فیروزکوهی با اشاره به مصرف زیاد چای در سحر، امید به کاهش تشنگی روزانه و جلوگیری از سردرد در افراد عادت به نوشیدن چای، افزود: نوشیدن زیاد چای به خصوص اگر زیاد باشد، از ابتدای روز باعث تکرر ادرار و تشنگی می شود.

وی در ادامه با بیان اینکه روزه داران در این ایام سبزی و میوه زیاد مصرف کنند، ادامه داد: برای پیشگیری از سوء هاضمه و مشکلات گوارشی، روزه داری به آرامی شروع شود و غذا به آرامی به بدن برسد.

به گفته این متخصص تغذیه، در ماه رمضان به خصوص در افطار که معده برای مدت طولانی خالی است، باید از خوردن فست فود و پرخوری پرهیز کرد.

فیروزکوهی در بخشی دیگر از سخنان خود درباره استفاده از تنقلات و غذاهای کم ارزش گفت: تنقلات شور و شیرین یا چرب مانند چیپس و پفک و امثال آن ارزش غذایی ندارند و می توانند مصرف غذاهای اصلی یا مواد با ارزش را کاهش دهند. تشنگی و گرسنگی در طول روز.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید