اهمیت نوشیدن آب زیاد برای کاهش وزن

اهمیت نوشیدن آب زیاد برای کاهش وزن

کاهش وزن فرآیندی سخت و زمان‌بر است، عدم موفقیت در برخی افراد باعث ناامیدی می‌شود، اما رعایت چند نکته ساده، رسیدن به هدف را آسان‌تر می‌کند و در این مقاله به یکی از این نکات می‌پردازیم.

با نوشیدن آب زیاد وزن کم کنید

آب بیشترین حجم بدن انسان را تشکیل می دهد. این نوشیدنی طبیعی در بیشتر فرآیندهای فیزیولوژیکی بدن نقش دارد و جالب اینکه با تأثیری که بر متابولیسم بدن و عملکرد دستگاه گوارش دارد به کاهش وزن نیز کمک می کند.

در ادامه این مقاله به فواید نوشیدن آب در روند کاهش وزن اشاره می کنیم.

افزایش متابولیسم

متابولیسم فرآیندی است که بدن طی آن کالری مصرف می کند. هنگامی که بدن آب کافی دریافت نمی کند، کم آبی رخ می دهد و متابولیسم کند می شود. طبق مطالعه ای که در این زمینه انجام شده است، نوشیدن 2 لیوان آب باعث افزایش 30 درصدی متابولیسم در یک ساعت می شود و افزایش متابولیسم فرآیند اصلی حفظ وزن مناسب و سلامت عمومی بدن است.

از دست دادن اشتها

نوشیدن آب کافی در طول روز نه تنها برای تامین رطوبت مورد نیاز بدن ضروری است، بلکه به کنترل اشتها نیز کمک می کند. در واقع، احساس گرسنگی را می توان با تشنگی اشتباه گرفت که باعث می شود فرد بیشتر از نیاز بدن غذا مصرف کند. نوشیدن آب قبل از غذا علاوه بر کاهش اشتها باعث می شود با مصرف کمتر غذا احساس سیری کنید.

نتایج مطالعه ای که در سال 2010 انجام شد نشان داد افرادی که قبل از غذا آب می نوشند به طور متوسط ​​75 کیلو کالری انرژی کمتری دریافت می کنند. اگرچه ممکن است این میزان کالری ناچیز به نظر برسد، اما در طولانی مدت در حفظ وزن ایده آل موثر خواهد بود.

هضم را بهبود می بخشند

آب برای عملکرد صحیح دستگاه گوارش ضروری است زیرا به نرم شدن غذا و حرکت آن در دستگاه گوارش کمک می کند. افرادی که آب کافی نمی نوشند معمولاً دچار یبوست می شوند که با نفخ همراه است و تغذیه مناسب را نیز تحت تأثیر قرار می دهد. علاوه بر آب، نوشیدن دمنوش های گیاهی و سوپ های رقیق نیز در آبرسانی مجدد به بدن و بهبود عملکرد دستگاه گوارش موثر است.

بدن به چه میزان آب نیاز دارد؟

نوشیدن حداقل 8 لیوان آب در روز برای آبرسانی به بدن و تحریک متابولیسم توصیه می شود. البته این توصیه با توجه به سن، جنسیت، وزن و سطح فعالیت بدنی متفاوت است. البته زنان باردار و شیرده به آب بیشتری نیاز دارند.

افرادی که فعالیت بدنی دارند نیز به دلیل تعریق و کم آبی نیاز به نوشیدن مایعات بیشتری دارند. برای سالمندان، نوشیدن مقدار کمی آب به طور مکرر در طول روز مهم است، زیرا حس تشنگی با افزایش سن مختل می شود. به طور کلی همه افراد در روزهای گرم به آب بیشتری نیاز دارند.

دیدگاهتان را بنویسید