روزه مخلوط های غلیظ و گندیده را می سوزاند و بدن را درخشان می کند شروع افطار با آب سرد مشکلات گوارشی را به دنبال دارد.


ساعت: 09:38
تاریخ انتشار: 1401/01/15
کد خبر: 1819372

میثم اربابی با بیان اینکه برای استفاده حداکثری از برکات این ماه بزرگ، بهتر است در برنامه غذایی خود اختلالی ایجاد نکنیم، گفت: آن را تقویت و تنظیم کنیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ میثم اربابی متخصص طب سنتی در گفت و گو با خبرنگار راه آرمان درباره گرسنگی در طب سنتی گفت: روزه باعث گرمی و خشکی بدن می شود و در واقع خلط صفرا را زیاد می کند، این گرما ایجاد می شود. به تدریج در تمام رگ ها و منافذ بدن می نشیند و ناخالصی های غلیظ و پوسیده را می سوزاند. روزه اگر با شرایط آن همراه باشد، بدن را پاک و روشن می کند.

وی با اشاره به اینکه برخی از روزه داران در انتخاب نوع غذای سحری دچار اشتباه می شوند، ادامه داد: در وعده سحری معمولاً غذاهای سنگین و پخته و غالباً یا سرد مصرف می شود. این خطا باعث سردرگمی دستگاه گوارش و اختلال در نظم آن شده و در هضم، جذب و دفع مشکل ایجاد می کند.

اربابی با اشاره به ایجاد مشکلات گوارشی در عدم رعایت توصیه های غذایی، تصریح کرد: زمانی که بلافاصله بعد از صبحانه و با شکم پر می خوابیم، مشکلات گوارشی به وجود می آید. این امر تقریباً باعث می شود که روزه دار در دهه اول ماه مبارک رمضان دچار مشکلات گوارشی شود و این امر بعد از ماه مبارک و در آغاز ماه شوال با تغییر در رژیم غذایی جدید اتفاق می افتد که منجر به گوارش می شود. چالش ها و مسائل. مشکلات برای مدتی

این متخصص طب سنتی تصریح کرد: بنابراین برای بهره مندی از برکات این ماه بزرگ بهتر است در رژیم غذایی خود اختلال ایجاد نکنیم بلکه آن را تقویت و تنظیم کنیم.

وی گفت: توصیه ما برای وعده سحری استفاده از غذاهایی مانند کره-عسل، شیره، تخم مرغ، حلوا ارده، آب عسل، آجیل، جوانه، برگ، آجیل خام، زیتون، خرما و جلوگیری از رفع تشنگی است. در طول روز از دانه های شربتی یا دانه های ریحان استفاده کنید.

این متخصص طب سنتی می افزاید: متأسفانه یکی از عادات غلط ما خوردن شام بعد از افطار است که به دلیل سنگینی معده و سوء هاضمه باعث کاهش اشتها برای خوردن صبحانه می شود. بنابراین افطار را به یک وعده محدود کنید و شام را حداکثر نیم ساعت بعد از افطار میل کنید.


وی تصریح کرد: با توجه به گرمای زیادی که معده در پایان هر روز روزه پیدا می کند، شروع افطار با آب سرد بسیار مضر و حتی خطرناک است. در این حالت معده دچار انقباضات شدید می شود که منجر به ضعف معده و مشکلات مختلف گوارشی می شود.

اربابی گفت: بهترین راه از نظر طب سنتی برای رفع گرسنگی آب ولرم است و این آب ولرم با عسل و مقدار کمی آبلیموی تازه بهتر است. طبق داستان های شریف؛ با آب ولرم، ناخالصی هایی که در طول روز در معده جمع شده اند، بشویید. همچنین خوردن زولبیا و بامیه را در هنگام افطار به هیچ عنوان توصیه نمی کنیم، زیرا هم سرخ شده است و هم قند بسیار بالایی دارد.

هنگام روزه داری بدن را از آب پر کنید

وی تصریح کرد: جبران مایعات بدن در ماه مبارک رمضان با توجه به اینکه نوشیدن آب بلافاصله بعد از غذا علاوه بر رفع تشنگی و کمک به رفع گرسنگی نقش مهمی در سلامت و عملکرد صحیح اعضای داخلی بدن دارد. این است که آیا آب اساسی مورد نیاز بدن برای مصرف با معده خالی بسیار مضر است؟ سه زمان طلایی برای این منظور وجود دارد که شامل قبل از سحر، قبل از افطار و بین افطار و شکر است. در طول این سه زمان می توانید بدون نگرانی مقدار زیادی آب بنوشید، البته به شرطی که خیلی سرد نباشد.


وی با بیان اینکه از مصرف غذاهای سرخ کردنی و غذاهای بسیار چرب، شور، شیرین، تند و تند پرهیز شود، ادامه داد: هلیوم، کله پاچه و ماهی از جمله غذاهایی هستند که تشنگی را افزایش می دهند. کاهش مصرف ادویه، فلفل و سیر در رژیم غذایی این ماه به خصوص در صبح؛ چای، قهوه و کاکائو نیز به دلیل خاصیت ادرارآوری می توانند تشنگی را افزایش دهند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید