از افطار تا افطار نماز تراویح


ساعت: 09:16
تاریخ انتشار: 1401/01/14
کد خبر: 1821695

ماه مبارک رمضان در شهرستان مرزی درمیان آداب و رسوم زیادی دارد که از آن جمله می توان به خواندن نماز تراویح و ختم جزء قرآن در آن نماز اشاره کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش هاورستان، ماه مبارک رمضان در هر شهر، روستا و منطقه آداب و رسوم مختلفی دارد. در این گفت و گو به آداب و رسوم ماه مبارک رمضان در شهرستان درمیان می پردازیم.

عبدالغفور عظیمی معلم و شاعر بازنشسته طبس مسینا در شهرستان مرزی درمیان در گفتگو با خبرنگار حاورستان درباره آداب و رسوم مربوط به ماه مبارک رمضان در شهرستان درمیان اظهار داشت: ماه مبارک رمضان در هر شهری آداب و رسومی دارد که از گذشته به یادگار مانده است

وی افزود: برپایی سفره های افطاری ساده، شب خوانی، ماه رمضان خوانی، کمک به نیازمندان، برگزاری ویژه برنامه های شب های قدر از جمله برنامه ها و آداب و رسومی است که همیشه ساخته شده و خواهد شد.

این شاعر و معلم بازنشسته با بیان اینکه آداب ماه رمضان خوانی و شب خوانی (شوخی) تقریباً با گذشت زمان کمرنگ می شود و کمتر انجام می شود، گفت: برنامه های دیگر به قوت خود باقی است و اجرا می شود. در گذشته افرادی بودند که برای بیدارکردن مردم در سحر به پشت بام مساجد یا خانه ها می رفتند و با خواندن اشعار و غزلیات در مورد ماه مبارک رمضان مردم را از خواب بیدار می کردند، اما اکنون ساعت زنگ دار و زنگ تلفن همراه است. محل. به زیبایی گرفته شده است.

عظیمی بیان کرد: در شهرستان درمیان در اکثر روستاها هر شب افطاری ساده برگزار می شود و برخی عصرها نیز غذای گرم بین روزه داران روستاها توزیع می شود.

وی گفت: در شهرستان درمیان مجاور 10 شب آخر ماه مبارک رمضان که شامل شب های قدر می شود، عده ای می توانند در این 10 شبانه روز در مساجد نماز بخوانند.

این شاعر و معلم بازنشسته گفت: در روستاهای اهل سنت شهرستان در بین مردم هر شب علاوه بر نماز مغرب و عشاء، نماز تراویح را بعد از نماز عشاء می خوانند. نماز تراویح 20 رکعت است و بعد از دو نهر یک سلام می گویند و در آن یک جزء قرآن خوانده می شود.

عظیمی ادامه داد: این دعا معمولاً در تمامی مساجدی که حافظ قرآن هستند برگزار می شود و بدین ترتیب قرآن کامل تا پایان ماه مبارک رمضان ختم می شود.

وی افزود: قرائت یک جزء از قرآن در نماز تراویح جدا از دوره های روزانه قرآنی در مساجد است.

e5001f89 6318 4a83 93df 2f50b27fc113 خبر خاکستری

این شاعر و معلم بازنشسته همچنین به تلاوت قرآن در شب قدر اشاره کرد و گفت:

عظیمی به کمک به نیازمندان شهرستان درمیان اشاره و تصریح کرد: موضوع کمک به نیازمندان به ویژه در ماه مبارک رمضان از دیرباز در شهرستان درمیان وجود داشته و امکان کمک به نیازمندان وجود دارد. در گذشته صادق تر بوده است

وی گفت: موضوع کمک به نیازمندان در این شهر مرزی هم اکنون در حال بررسی است و در سال های اخیر با توجه به بحث تاج گذاری و در قالب کمک های اصیل کمک ها به صورت بسته بندی به دست نیازمندان رسیده است. “

این شاعر و معلم بازنشسته می افزاید: یکی دیگر از رسوم ماه مبارک رمضان در شهرستان درمیان و شهر طبس مسینا، عید بزرگ روز عید سعید فطر است. در روز عید سعید فطر، پس از اقامه نماز عید فطر، مردان (کوچکترها) با لباس و لباس محلی به دیدن بزرگان می روند و این اقدام خانه به خانه روستا ادامه دارد.

عظیمی با بیان اینکه زنان نیز به عید بزرگ می روند، افزود: گاهی ازدحام جمعیت برای عید بزرگ به حدی است که نیمی از جمعیت در خانه ها و افراد دیگر در حیاط صاحبخانه برای عید بزرگ حضور دارند.

وی در خصوص ماه مبارک رمضان خاطرنشان کرد: این رسم که معمولاً از آن کاسته می شود، خواندن اشعاری است که معمولاً در همه شهرها و روستاهای استان متن یکسانی دارد؛ شاید تأکید در رمضان خوانی در هر منطقه و متن متفاوت باشد. عبارات کم و بیش، اما متن اصلی همان است.

6b9ac0e7 928b 4b8e a261 5a1bac816f2d خبر خاکستری

در پایان شعری از سروده هایم درباره گرسنگی را در حضور مخاطبان پایگاه خبری تحلیلی هوارستان تقدیم می کنم.

امشب از روی ماه به تو می گویم

ماه نزول کل قرآن پیامبر

ماه قدر در شب های قدر

ماه یاران پیامبر شیران بدر

ماه مغفرت، ماه رحمت و مغفرت است

توشه از ما برای آخرت

هنگام افطار شمیم ​​را بو کنید

یا هزاران ماه به دنبال آن باشید

یاد کن یا پروردگارا، پروردگار ما در سحر

باعث شد مست شویم و خودمان را نفهمیم

در جهاد این جهاد خیلی بزرگ است

روزه یعنی جنگ ما با روح گرگ

همه به سخنان پیامبر ایمان دارند

نقل شد که جهاد اکبر بود

این جنگ با روح و خاطره ورشکسته است

از فقرا و از یتیمان و بی خانمان

در حالی که ثروتمندان فقرا را می شناسند

از یک بیمار گرسنه یا درمانده

در بدنه خانه حرکت می کنیم

ما با خدا عهد پنهانی می بندیم

هر مسلمانی مهمان خدا شده است

روزه بر سر خدا

اولیای او سلام کردند

روزه داران نماز خواندند

تاج و تخت او پای کوبان روی سرور است

افتخار انسانی برای این حضور

گرسنه نیست انگار نخورده ام

یا نوشیدنی من برای آن سی روز تمام شده است

روزه به معنای گرسنگی چشم و گوش است

جامعه، هماهنگی با سروش

روزه با زبان و دست و پا

جدا از هر انکار

همیشه ناراحت بودی

نور حقیقت را در خود دیدی

پس بدان که روزه گرفته ای

مورد قبول پروردگار قرار گیرد

اولیا خط گناه را ترسیم می کنند

با رقصیدن گرسنگی شما را مختل می کنند

سپس به بهشت ​​بروید

برای ما هم دعا کن

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید