شرایط روزه داری در دیابتی ها و بیماران گوارشی/ چرا با وجود گرسنگی وزن اضافه می کنیم؟

وی افزود: در ماه مبارک رمضان به دلیل فاصله زیاد با عدم مصرف غذا، بدن باید از چربی های ذخیره شده برای عملکرد خود استفاده کند و این به بهبود عملکرد کلیه و کبد و متعادل شدن سطح هورمون ها کمک می کند. البته همه اینها به این بستگی دارد که فرد بیماری خاصی نداشته باشد.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی قزوین افزود: مبتلایان به این بیماری که نیاز به مصرف مداوم دارو دارند و این مشکل مانع گرسنگی آنها می شود باید با پزشک خود مشورت کنند.

وی گفت: به طور کلی بیماری هایی که با چربی خون بالا همراه هستند و همچنین بیماری های گوارشی ناشی از افزایش مصرف مواد غذایی، روزه داری صحیح از طریق صبحانه و افطار با کالری مناسب و انتخاب مواد غذایی مناسب می تواند بیماری آنها را از بین برده و کنترل کند. . “کمک.

حدود 20 درصد از نیازهای انرژی در ماه رمضان کاهش می یابد

رزازی گفت: به دلیل اینکه انسان در روزه داری ساعت ها از خوردن غذا خودداری می کند و استراحت و خواب بیشتری دارد و امروزه از کارهای سخت و طاقت فرسا دوری می کند در نتیجه نیاز به انرژی و کالری کاهش می یابد.

وی گفت: برآورد می شود حدود 20 درصد انرژی مورد نیاز مردم در ماه رمضان کاهش یابد و این درست برعکس باور مردم است. زیرا معتقدند به دلیل پرهیز از خوردن و آشامیدن و احساس گرسنگی شدید، باید هر غذایی را بین افطار و شکر مصرف کنند و همین امر باعث افزایش وزن در برخی افراد در ماه رمضان می شود.

یک کارشناس ارشد تغذیه با اشاره به روزه داری در بیماران دیابتی گفت: در دیابت نوع یک وقتی افراد برای کنترل قند خون خود انسولین تزریق می کنند معمولا روزه گرفتن توصیه نمی شود.

وی گفت: در دیابت نوع 2 که ناشی از افزایش چربی است و افراد مجبور به تزریق انسولین و استفاده از داروهای کنترل قند نیستند، با زمان مناسب برای مصرف دارو و غذای افطاری و قند، می توانند گرسنگی خوبی داشته باشند.

روزه می تواند به کنترل بیماری های غیرواگیر ناشی از چربی زیاد کمک کند


رزازی افزود: البته این موضوع به این بستگی دارد که قند خون ناشتا در افراد دیابتی کنترل شده و زیر 140 باشد اما اگر قند خون فردی بالای 200 یا 300 باشد نباید از گرسنگی بمیرد.

این مسئول ادامه داد: افراد دیابتی که علیرغم مشاهدات انجام شده در طول روز، دچار افت شدید قند خون می شوند و از ضعف شدید، بی حالی، سردرد و سرگیجه رنج می برند، گرسنه نمانند و به طور کلی بیماران برای مشاوره با معده خالی با پزشک خود مشورت کنند.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی قزوین در پایان گفت: افرادی که بیماری های کنترل شده دارند و فشار خون و قند خون آنها کنترل می شود، می توانند با تنظیم زمان افطار و قند در هنگام گرسنگی روزه بگیرند. با توجه به فواید آن می توان به کنترل بیماری های غیرواگیر ناشی از تجمع چربی زیاد کمک کرد.



انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید