ورود سیستم باران به کشور/هشدار باران شدید

ورود سیستم باران به کشور/هشدار باران شدید

در ارتباط با ورود سامانه بارشی به کشور، سازمان هواشناسی نسبت به بارش شدید باران، طوفان برف، کاهش دما، سیل، صاعقه و خسارت به کشاورزان هشدار داده است.

بر اساس پیش بینی کلی نقشه های سینوپتیک و پرسپکتیو سازمان هواشناسی امروز با نفوذ سامانه بارشی از جنوب غرب و غرب کشور در استان های خوزستان، ایلام، بوشهر، شمال و غرب فارس، کوگیلویه و بویراحمد. ، چهارمحال و بختیاری، لرستان، کرمانشاه، کردستان به تدریج در بخش هایی از غرب و جنوب استان های اصفهان، همدان، زنجان، جنوب آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی در استان های جنوبی بارش همراه با رعد و برق و رعد و برق پیش بینی می شود. مناطق سردسیر و مرتفع، برف و باد شدید موقتی.

بیشترین میزان بارش در استان های خوزستان، ایلام، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کوگیلویه و بویراحمد و شمال بوشهر خواهد بود.

روز جمعه در غرب کشور، جنوب، شمال شرق و کوه های مرکزی البرز بارش پراکنده و برای هرمزگان و جنوب فارس رگبار باران و رعد و برق پیش بینی می شود.

روز شنبه در بخش‌هایی از شمال شرق، شرق، جنوب شرق رشته‌کوه‌های البرز و غرب کشور ابری و پراکنده و روز یکشنبه در شمال شرق و شرق کشور بارش باران پیش‌بینی می‌شود. از بعدازظهر یکشنبه در سواحل غربی دریای خزر بارش باران و در نواحی شمال غرب و غرب کشور افزایش ابر و در برخی نقاط بارش باران و برف پیش بینی می شود.

امروز آلودگی هوا در شهرهای صنعتی و پرجمعیت ادامه خواهد داشت. همچنین امروز برای سواحل دریای خزر و اردبیل افزایش دما پیش بینی می شود. امروز دریای عمان و تنگه هرمز در خلیج فارس به تدریج متلاطم می شود و روز پنجشنبه خلیج فارس متلاطم می شود. همچنین در روزهای پنجشنبه و جمعه در دریای خزر ناآرامی پیش بینی می شود.

توضیحات سیستم: نفوذ سیستم ته نشینی

زمان شروع: چهارشنبه بعدازظهر 14/10/1301

مهلت: بعدازظهر جمعه 1301/10/16

نوع خطر: باران و برف، احتمال کولاک، پدیده مه، رعد و برق گرمسیری، وزش باد موقتی شدید.
حوزه اثر:

چهارشنبه 14/10/1401: کردستان، کرمانشاه، لرستان، غرب و جنوب اصفهان، نیمه جنوبی آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی و غرب زنجان و همدان.

پنجشنبه 1401/10/15: ایلام، کرمانشاه، لرستان، همدان، اصفهان، مرکزی، قم، نیمه غربی کرمان و هرمزگان، خراسان رضوی، یزد، سمنان، تهران، زنجان، قزوین، البرز، مازندران، گیلان و نیمه جنوبی آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی.

جمعه 1401/10/16: ایلام، لرستان، کرمانشاه، کردستان جنوبی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، غرب سمنان، شرق و شمال خوزستان، نیمه جنوبی فارس و غرب کرمان.

اثر خطر: یخ زدگی، کاهش دید، لغزندگی جاده ها، اختلال در تردد، احتمال ریزش سنگ در جاده های کوهستانی، احتمال تاخیر در پرواز، احتمال افت فشار گاز، احتمال بالا آمدن سطح آب در رودخانه ها، احتمال آبگرفتگی و ترافیک محلی و محدود جاده ها. .شهری

توصیه: پرهیز از سفرهای غیرضروری، حمل وسایل زمستانی و سوخت کافی در سفر با خودرو، پرهیز از فعالیت های کوه نوردی و جابجایی عشایر عشایر، آماده سازی دستگاه های اجرائی و پشتیبانی برای مقابله با برف، یخبندان، مه و کولاک در جاده ها و سیل. راه های شهری، لایروبی کانال ها و آبراه های داخلی و خارجی شهری و مدیریت مصرف انرژی به ویژه گاز

توضیحات سیستم: سیستم باران شدید

زمان شروع: چهارشنبه بعدازظهر 14/10/1301

مهلت: بعدازظهر جمعه 1301/10/16

نوع خطر: باران همراه با رعد و برق، احتمال تگرگ، وزش باد شدید و برف در ارتفاعات.

حوزه اثر:

چهارشنبه 14/10/1401: کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، ایلام، فارس، بوشهر و لرستان جنوبی.

پنجشنبه 15/10/1401: بوشهر، فارس، خوزستان، کوگیلویه و بویراحمد و جنوب لرستان و ایلام.

جمعه 1401/10/16: جنوب فارس، هرمزگان و جنوب بوشهر.

اثر خطر: آبگرفتگی معابر عمومی، اختلال در سفرهای بین شهری و درون شهری، اختلال در فعالیت های عمرانی، طغیان رودخانه ها و مسیل ها، افزایش ناگهانی سطح رودخانه ها، احتمال رعد و برق، تاخیر و لغو پروازها، خسارت به بخش کشاورزی. صنعت و اختلال در انتقال انرژی به ویژه برق و گاز

توصیه: از توقف و رانندگی در حاشیه رودخانه ها و مسیل ها خودداری کنید، خیابان ها و آبراه های شهر را تمیز کنید، دهانه پل ها را تمیز کنید، از سفرهای غیرضروری خودداری کنید، از کوه نوردی و فعالیت های جابه جایی عشایری خودداری کنید، مصرف انرژی را مدیریت کنید، اقدامات پیشگیرانه را انجام دهید. خسارت احتمالی شهرداری ها، بزرگراه ها، آب و فاضلاب شهری، سازمان های امدادی و سایر نهادهای اجرایی مسئول

توضیحات سیستم: کاهش قابل توجه دما همراه با بارش برف

زمان شروع: چهارشنبه بعدازظهر 14/10/1301

مهلت : پنجشنبه بعدازظهر 1301/10/15

نوع خطر: بارش برف و کولاک

حوزه اثر:

چهارشنبه 1401/10/14: چهارمحال و بختیاری، کوگیلویه و بویار احمد، جنوب لرستان.

پنجشنبه 15/10/1401: غرب چهارمحال و بختیاری، کوگیلویه و بویراحمد، جنوب و غرب اصفهان.

اثر خطر: انسداد راه ها و محورهای ارتباطی به ویژه محورهای سرد روستایی، لغزنده بودن معابر و معابر عمومی، اختلال در ناوگان حمل و نقل، اختلال در فعالیت های عمرانی، اختلال در انتقال حامل های انرژی سوخت، برق و گاز.

توصیه: آمادگی دستگاه های اجرایی مسئول و دستگاه های پشتیبانی برای مقابله با برف، یخبندان، مه و کولاک در شهرها و محورهای مواصلاتی، پرهیز از سفرهای غیر ضروری در سفرهای بین شهری، پرهیز از فعالیت های کوهستانی و جابجایی عشایر، مدیریت حامل های انرژی.

توضیحات سیستم: باد شمال غربی می وزد و ارتفاع امواج را بالا می برد

زمان شروع: چهارشنبه بعدازظهر 14/10/1301

مهلت : عصر جمعه 1301/10/16

نوع خطر: وزش باد و افزایش ارتفاع موج در مناطق ساحلی و دور از ساحل 1.5 تا 2.5 متر

منطقه عملیاتی: شمال خلیج فارس، مناطق ساحلی و فراساحلی استان های خوزستان و بوشهر.

اثر ریسک: احتمال غرق شدن شناورهای سبک، تفریحی و نیمه سنگین، امکان ایجاد اختلال در ورود و خروج کشتی ها از بنادر، احتمال شکستن تورهای ماهیگیری و آسیب به قفس ها و احتمال آسیب به تجهیزات دریایی.

توصیه: ممنوعیت شنا و غواصی، محدودیت تردد دریایی به ویژه تردد با شناورهای سبک و نیمه سنگین و قایق های ماهیگیری و تفریحی، اقدامات لازم برای جلوگیری از آسیب های احتمالی، جمع آوری تورهای ماهیگیری و محدودیت فعالیت های دریایی.

توضیحات سیستم: باد شدیدی می وزد و ارتفاع امواج را افزایش می دهد

زمان شروع: پنج شنبه صبح 1401/10/15

مهلت: صبح روز جمعه 1301/10/16

نوع خطر: وزش باد و افزایش ارتفاع موج در مناطق ساحلی از 1 تا 1.5 متر و در مناطق بیش از 2 متر از ساحل.

حوزه بهره برداری: دریای خزر، مناطق ساحلی و ساحلی استان های گیلان، مازندران و گلستان.

اثر ریسک: احتمال غرق شدن شناورهای سبک، تفریحی و نیمه سنگین، امکان ایجاد اختلال در ورود و خروج کشتی ها از بنادر، احتمال شکستن تورهای ماهیگیری و آسیب به قفس ها و احتمال آسیب به تجهیزات دریایی.

توصیه: محدودیت تردد دریایی به ویژه تردد شناورهای سبک و نیمه سنگین و قایق های ماهیگیری و تفریحی، اقدامات لازم برای جلوگیری از خسارات احتمالی، جمع آوری تورهای ماهیگیری و محدودیت فعالیت های دریایی./تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید