سیستم باران هشدار باران و کاهش دما

سیستم باران هشدار باران و کاهش دما

روز جدید سازمان هواشناسی با اشاره به ورود سامانه جدید بارشی به کشور، نسبت به کاهش چشمگیر دما و خسارات ناشی از آن به کشاورزان هشدار داد.

بر اساس نقشه‌های هواشناسی و آینده‌نگر سازمان هواشناسی، طی ۲ روز آینده در استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی، شر و مرکز کشور تا ساعاتی دیگر وزش باد شدید و مناطق مقاوم در برابر گرد و غبار پیش‌بینی می‌شود. در روز دوشنبه در برخی نقاط خراسان شمالی، خراسان شمالی رضوی و کوه های البرز مرکزی بارش برف و باران و در روز سه شنبه در استان های ساحلی بارش خفیف پیش بینی می شود.

بعدازظهر چهارشنبه در برخی مناطق شمال غرب بارش موقت برف، باران و وزش باد شدید پیش بینی می شود. در این روز فرصت گرد و غبار در استان های کرمانشاه، ایلام و خوزستان فراهم است.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی، روز پنجشنبه در استان های ساحلی دریای خزر، اردبیل، شمال شرق آذربایجان و روز جمعه در خراسان شمالی و خراسان شمالی بارندگی مجدد پیش بینی می شود.

دمای هوا در آخر هفته در استان های شمال کشور افزایش می یابد.

شرح سامانه اول: ادامه سامانه بارشی فعلی و نفوذ سامانه جدید بارشی

زمان شروع: دوشنبه 1401/01/08

زمان پایان: پنجشنبه 1401/01/11

نوع خطر: باران همراه با وزش باد، رعد و برق، در مناطق مستعد تگرگ، مه و در مناطق سردسیر بارش برف

حوزه عمل:

دوشنبه 1401/01/08: گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، خراسان شمالی رضوی، اردبیل مرکزی و جنوبی.

چهارشنبه 1401/01/10: آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، زنجان، مرکزی، قزوین، همدان و کرمانشاه.

پنجشنبه 1401/01/11: آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، کرمانشاه، همدان، مرکزی، قزوین، البرز، تهران، لرستان و ایلام.

اثر خطر: اختلالات ترافیکی، کاهش دید، لغزندگی معابر به ویژه در مناطق کوهستانی و گردنه ها، احتمال افزایش سطح آب در رودخانه ها، احتمال صاعقه و احتمال تاخیر و لغو.

توصیه: احتیاط در سفرهای برون شهری، توقف رودخانه ها و احتیاط هنگام عبور از رودخانه ها، با تجهیزات زمستانی و سوخت کافی و آماده سازی تجهیزات اجرایی برای برف روبی در معابر برفی، احتیاط و محدودیت در فعالیت های کوهستانی و احتیاط در تردد عشایر عشایری.

شرح سیستم دوم: افزایش گرادیان فشار

زمان شروع: یکشنبه 1401/01/07

زمان اختتامیه: چهارشنبه 1401/01

نوع خطر: بادهای نسبتاً شدید تا شدید در بیابان ها و مناطق خشک با افزایش گرد و غبار

حوزه عمل:

یکشنبه 1401/01/07: سیستان و بلوچستان، کرمان، خراسان جنوبی، قزوین، البرز، تهران، آذربایجان شرقی، زنجان، مرکزی، همدان، قم، سمنان، فارس و اصفهان.

دوشنبه 1401/01/08: البرز، تهران، سمنان، قم، شمال اردبیل، بوشهر، فارس، اصفهان، خراسان شمالی، خراسان رضوی و جنوب خوزستان.

سه شنبه 1401/01/09: خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان و شرق سمنان.

چهارشنبه 1401/01/10: خراسان جنوبی، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، کرمان، قزوین، زنجان، آذربایجان شرقی، مرکزی، شمال سمنان، البرز و تهران غربی.

اثر خطر: فرسایش گرد و غبار، کاهش دید، کاهش کیفیت هوا، امکان شکستن درختان و نهال های فرسوده و احتمال آسیب به سازه های موقت مانند گلخانه ها و تابلوهای تبلیغاتی.

توصیه: مراقب ترددهای بین شهری به ویژه در جاده های کویری باشید، هنگام عبور از تابلوهای تبلیغاتی، اطراف درختان فرسوده و ساختمان های ناتمام مراقب باشید، خودروها را در اطراف موارد ذکر شده پارک نکنید و حفاظت از صنعت کشاورزی

شرح سیستم سوم: نفوذ توده هوای سرد

زمان شروع: دوشنبه صبح 1401/01/08

زمان اختتامیه: چهارشنبه صبح 1401/01/10

نوع خطر: روند تداوم کاهش محسوس دما

حوزه عمل:

دوشنبه 1401/01/08: آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی.

سه شنبه 1401/01/09: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، یزد، سمنان، شمال سیستان و بلوچستان، شمال کرمان، ارتفاعات و دامنه های زنجان، قزوین، البرز، تهران، تهران، مازندران مازندران و گلستان

چهارشنبه 1401/01/10: خراسان رضوی، خراسان جنوبی، یزد، شمال کرمان و شمال سیستان و بلوچستان.

اثر ریسک: کاهش فشار گاز، افزایش مصرف انرژی، قطع شدن سفر نوروزی به دلیل سرما و یخبندان، احتمال گلدهی سرمازدگی، نهال و خسارت به صنعت کشاورزی.

توصیه: مدیریت مصرف انرژی، مراقبت از کودکان در اثر سرماخوردگی، اقدامات لازم برای پوشش مناسب کمپ ها و چادرهای مسافران در لباس های نوروزی و زمستانی، اقدامات لازم برای کاهش خطر سرمازدگی در محصولات بهاره باغات و مزارع، تنظیم دما. گلخانه ها، مرغداری ها، لانه ها و انبارها.

توضیحات سیستم: نفوذ توده هوای سرد

زمان شروع: سه شنبه 1401/01/09

زمان اختتامیه: چهارشنبه صبح 1401/01/10

نوع خطر: کاهش محسوس دما به طور میانگین از 6 تا 8 درجه و تا 10 درجه سانتیگراد

حوزه عمل:

سه شنبه 18 دی 1401: خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شرق سمنان، یزد، شمال سیستان و بلوچستان و کرمان،

چهارشنبه 1401/01/10: خراسان رضوی، خراسان جنوبی، یزد، شمال سیستان و بلوچستان و کرمان.

اثر ریسک: آسیب به صنعت کشاورزی

توصیه: استفاده از کودهای پتاسیم (Soloptas) و ترکیبات بور و روی (مانند پتوهای میوه) و کودهای اسید آمینه به صورت غیر مستقیم روی تاج درختان، برای تقویت درختان برای سرما، تامین سوخت و سرویس و تنظیم و تنظیم وسایل گرمایشی و کنترلی. دما، رطوبت و تهویه در گلخانه ها، مرغداری ها و دامداری ها به دلیل افت قابل توجه دما، حفاظت از تاسیسات و مراقبت از سیستم های آبیاری تحت فشار به دلیل دمای پایین خاک به ویژه در مناطق مرتفع و کوهستانی، تداوم افزایش رطوبت در مزارع و باغات در تنظیم دمای محیط با آبیاری نامناسب، ایجاد پوشش بر روی نهال های جوان و درختان آسیب پذیر (پلاستیک سیاه، گونی، پلی اتیلن و نایلون)، خودداری از هرس درختان، کود ندادن استخرهای گرم آب، روشن کردن آتش و ایجاد … مه دود در باغ ها (در اوایل صبح و ساعات اولیه صبح)، عدم کنترل شیمیایی در مناطقی که دما به زیر صفر می رسد.

توضیحات سیستم: سرعت باد را افزایش دهید

زمان شروع: اواخر دوشنبه 1401/01/08

زمان پایان: اواخر وقت سه شنبه 1401/01/09

نوع خطر: افزایش ارتفاع موج در ساحل بیش از 1 متر و در دریا تا 1.5 متر.

زمینه کاری: دریای خزر، نواحی ساحلی و سواحل استان های گیلان و مازندران.

اثر ریسک: احتمال آسیب به قایق های سبک و تفریحی، احتمال آسیب به قفس و پارگی تورهای ماهیگیری و احتمال آسیب به تاسیسات دریایی.

توصیه: احتیاط در جابجایی قایق ها و قایق های تفریحی و شناورها، احتیاط در فعالیت های دریایی به ویژه در مناطق دریایی و اقدامات لازم برای جلوگیری از آسیب های احتمالی.

دیدگاهتان را بنویسید