آغاز بارش باران و برف در 13 استان/ هشدار کاهش 15 درجه ای دما در برخی مناطق


ساعت: 11:09
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۷/۲۹
کد خبر: 1904790

سازمان هواشناسی با صدور هشدار آغاز و تشدید فعالیت سامانه بارشی و کاهش محسوس دما در 13 استان، از احتمال خسارت به محصولات کشاورزی و وقوع سیلاب خبر داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ بر اساس آخرین نقشه های چشم انداز و پیش یابی سازمان هواشناسی از ظهر امروز در برخی مناطق استان های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، زنجان، گیلان، مازندران و گلستان بارش باران، وزش باد شدید موقت و گاهی رعدوبرق آغاز می شود.

شدت بارندگی‌ها فردا افزایش می‌یابد و علاوه بر مناطق مذکور، بخش‌هایی از خراسان شمالی، نیمه شمالی خراسان رضوی، ارتفاعات استان‌های قزوین، البرز، تهران و سمنان را فرا می‌گیرد.

روز یکشنبه فعالیت سامانه بارشی با شدت کمتری در این مناطق ادامه خواهد داشت. دوشنبه هفته آینده در سواحل غربی دریای خزر، برخی مناطق شمال غرب و مناطقی از تهران، البرز، قزوین و شمال استان مرکزی بارش پراکنده رخ می دهد.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی، سه شنبه هفته آینده در استان های ساحلی دریای خزر، بخش هایی از خراسان شمالی، نیمه شمالی خراسان رضوی، شرق اردبیل و ارتفاعات استان های قزوین، البرز، تهران، زنجان و سمنان بارش باران. ، رعد و برق و وزش باد شدید پیش بینی می شود.

لازم به ذکر است بارش برف در این مدت در کوه های شمال غرب دور از انتظار نیست. طی سه روز آینده در شمال شرق، بخش هایی از شمال غرب، غرب و در روزهای شنبه و یکشنبه در استان های واقع در دامنه های جنوبی البرز وزش باد شدید و گاهی گرد و خاک پیش بینی می شود.

از بعدازظهر امروز تا یکشنبه هفته آینده با توجه به جریانات شمالی دریای خزر دمای هوا در این مناطق 8 تا 15 درجه کاهش می یابد و دریای خزر هیجان انگیز خواهد بود. همچنین دمای هوا در روزهای جمعه و شنبه در شمال غرب و شنبه و یکشنبه در شمال شرق بین 5 تا 8 درجه کاهش می یابد.

توضیحات سیستم: تقویت فعالیت سامانه بارشی و کاهش محسوس دما

زمان شروع: بعدازظهر جمعه 29/07/1301

مهلت : یکشنبه 1391/08/01

نوع خطر: باران شدید، بارش برف در ارتفاعات، وزش باد شدید موقتی، کاهش محسوس دما، کاهش دید ناشی از بارش باران و مه و در مناطق مستعد رعد و برق.

حوزه اثر:

جمعه 29.07.1401: آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، اردبیل، گیلان، مازندران، شمال زنجان.

شنبه 30/07/1401: آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، زنجان، کردستان، خراسان شمالی، کوه های استان البرز و تهران.

یکشنبه 01/08/1401: آذربایجان شمال غربی، شمال شرق آذربایجان، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، خراسان شمالی شمالی، ارتفاعات در استان های البرز، زنجان، تهران و سمنان.

اثر خطر: افزایش ناگهانی سطح آب در رودخانه ها و مسیل ها، اختلال در تردد، آبگرفتگی معابر عمومی، احتمال رانش زمین و ریزش کوه، آسیب به تاسیسات موقت، تاخیر و احتمال لغو پرواز، خسارت به محصولات کشاورزی.

توصیه: در سفرهای خارج از شهر دقت بیشتری داشته باشید، از تردد و شب مانی در حاشیه جاده ها خودداری و از فعالیت های کوهستانی و جابجایی عشایر خودداری کنید، تأسیسات موقت، تابلوهای تبلیغاتی و پوشش گلخانه ها را تقویت کنید و کاشت را تسریع کنید. محصولات پاییزه

شرح سیستم دوم: افزایش گرادیان فشار

نوع خطر: وزش باد شدید و در نقاط مستعد گرد و غبار

حوزه اثر:

جمعه 29.07.1401: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان، زنجان، همدان شمالی و شمال کرمانشاه.

شنبه 30/07/1401: کردستان، زنجان، کرمانشاه، آذربایجان مرکزی، جنوب غربی، لرستان، قزوین، جنوب سمنان، قم، تهران، شمال شرق اصفهان، خراسان رضوی و خراسان شمالی.

یکشنبه 01/08/1401: کردستان، زنجان، کرمانشاه، لرستان، چهارمحال و بختیاری، شمال و غرب اصفهان و جنوب آذربایجان غربی.

اثر خطر: احتمال سقوط اجسام از ارتفاع، احتمال آسیب به سازه های موقت و شکستن درختان کهنسال، امکان کاهش کیفیت هوا، کاهش شعاع دید و احتمال تاخیر در پرواز.

توصیه: افزایش احتیاط در تردد، پرهیز از فعالیت های بدنی در فضای باز به ویژه برای گروه های حساس، عدم توقف و پارک خودروها در اطراف درختان افتاده و ساختمان های نیمه کاره، استحکام سازه های موقت از جمله تابلوهای تبلیغاتی و گلخانه های سقفی.

دیدگاهتان را بنویسید