ورود نفت ایران به بازارها چندان ساده نیست

ورود نفت ایران به بازارها چندان ساده نیست

روز جدید تحلیلگران می گویند اگر توافقی در آینده نزدیک امضا شود، چندین ماه طول می کشد تا اطمینان حاصل شود که ایران به توافق پایبند بوده و سپس تحریم ها را لغو کند، به این معنی که بعید است تا ماه می یا ژوئن نفت بیشتری از ایران وارد بازار شود.

پیشرفت در مذاکرات بین ایران و قدرت‌های جهانی، امکان دستیابی به توافقی جدید با ایران را مطرح می‌کند. توافقی که به نفت ایران اجازه می دهد در بازار جاری شود. اما تحلیلگران بعید به نظر می رسد که این اتفاق در کوتاه مدت رخ دهد. آنها می گویند چندین ماه طول می کشد و حتی اگر این کار انجام شود، بعید است که نفت ایران راه حلی برای بحرانی باشد که بازارهای نفت در حال حاضر تجربه می کنند.

تحلیلگران می گویند اگر توافقی در آینده نزدیک امضا شود، چندین ماه طول می کشد تا اطمینان حاصل شود که ایران به توافق پایبند بوده و سپس تحریم ها را لغو کند، به این معنی که بعید است تا ماه می یا ژوئن نفت بیشتری از ایران وارد بازار شود.

تحلیلگران می گویند اکثر پالایشگاه های جهان چندین سال است که از نفت ایران استفاده نکرده اند و دو یا سه ماه طول می کشد تا اقدامات فنی برای از سرگیری واردات نفت از ایران تکمیل شود. به عنوان مثال، زمانی که توافق با ایران در سال 2015 امضا شد، تحریم ها تنها شش ماه بعد پس از بررسی اقدامات ایران توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) لغو شدند.

با این حال، زمانی که ایران پایبندی خود به توافق را تایید کرد، دیگر نیازی به انتظار برای افزایش تولید نفت برای تقویت صادرات نیست، زیرا ایران می‌تواند ذخایر نفت خام خود را آزاد کند و به مقابله با افزایش قیمت‌ها به دلیل تحریم‌های مسکو کمک کند.

انتظار می رود ایران پس از توافق، تولید خود را افزایش دهد. اما تحلیلگران می گویند افزایش صادرات از 1 میلیون بشکه به 1.3 میلیون بشکه در روز احتمالاً 3 تا 6 ماه طول می کشد. با این حال، هر گونه افزایش بیشتر در تولید مستلزم سال ها زمان و سرمایه گذاری های کلان در زیرساخت های نفتی است.

با این حال، تحلیلگران می گویند نفت خام ایران در انبارهای شناور به زودی به بازار می رسد و تهران در حال تلاش برای انتقال آن است.

سارا وحشوری، رئیس SVB می گوید که ایران بخشی از ذخایر شناور خود را برای صادرات فوری به جزیره خارکف منتقل کرده است.

گزارش های کپلر و FGE نشان می دهد که اگر توافق هسته ای در اوایل ماه مارس امضا شود و تحریم ها فورا لغو شوند، صادرات از ماه می تا ژوئن افزایش خواهد یافت.

اما یک منبع تجاری در اروپا گفت که به دلیل بحران اوکراین و اختلال در صادرات نفت روسیه، این روند احتمالا سریعتر از سال 2015 خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید