وزارت اقتصاد؛ مخالفت اصلی افزایش دستمزدهای واقعی است

وزارت اقتصاد؛  مخالفت اصلی افزایش دستمزدهای واقعی است

شامگاه 30 اسفند و پس از مدت ها تاخیر، سرانجام وزارت کار تصمیم به برگزاری جلسه شورای عالی کار گرفت. این جلسه که از ابتدا با عدم تفاهم جدی مواجه بود، پس از حدود چهار ساعت به پایان نرسید و هیچ توافقی صورت نگرفت. نه ارزش سبد معیشتی افزایش می یابد و نه میزان دستمزد.

البته واضح بود که رسیدن به توافق و اجماع به این راحتی ها نیست. در روزهای منتهی به این جلسه، کمیته دستمزد شورای عالی کار با حضور نمایندگان هر سه گروه دولت، کارگران و کارفرمایان تشکیل جلسه داد. در این جلسه بین ارقام پیشنهادی گروه ها برای سبد معیشت حدود 50 درصد اختلاف وجود داشت. احزاب مخالف به‌ویژه دولت از پذیرش فرمول‌های موجود برای محاسبه سبد معیشت خودداری کرده و اعدادی را فاش کرده‌اند که به گفته اتحادیه‌ها با واقعیت‌ها مطابقت ندارد.

در روزهای منتهی به این دیدار، تب جنجال و دلهره بالا گرفته بود. وزیر کار یک روز قبل از تشکیل جلسه شورای عالی کار اعلام کرد که «در صورت عدم توافق، دستمزدها را با اکثریت تصویب می کنیم». این جمله کوتاه نشان داد که دولت به دنبال رضایت و رضایت کارگران نیست و از قضا ساختار فعلی شورای عالی کار که دارای سه نماینده کارگری بیش از شش نماینده مجموعاً از دولت و کارفرمایان است، این اجازه را داده است. بر اساس آخرین متن قانون، هنگام تصمیم گیری درباره دستمزد، رای اکثریت تعیین کننده است و در نتیجه بر اساس این وکالت، شش نماینده دولت می توانند رأی مشترک خود را علیه سه نماینده کارگری به عنوان تصمیم نهایی اعلام کنند، اما سوال آیا حذف کارگران از قرارداد دستمزدی بدون عواقب است؟

انتخاب معیارهای نادرست برای محاسبه سبد معیشتی جز سرکوب دستمزد و افزایش رکود تولید که به ضرر کارفرمایان نیز تمام می شود، نتیجه ای نخواهد داشت. دولت باید جلوی یک اشتباه تاریخی را بگیرد

شاید همین تبعات باعث شده است که نمایندگان دولت در آستانه برگزاری جلسات شورای عالی کار تلاش کنند افکار عمومی را به سمت خود معطوف کنند. اگرچه مقرر شد اعداد پیشنهادی طرفین برای سبد معیشت خانواده رسانه ای نشود، اما در روز جلسه برخی رسانه ها رقم 12 میلیون و 479 هزار تومان را به عنوان سبد توافقی در دستمزد ذکر کردند. کمیته در همان روز اعضای کارگری شورای عالی کار گفتند که این رقم مربوط به سبد پیشنهادی دولت و کارفرمایان است که بر سر آن توافق سه جانبه ای صورت نگرفته و کارگران آن را نپذیرفته اند و در صورت عدم توافق بر سر آن. سبد معیشت، اعضای کارگری از سبدی که خودشان را فاش خواهند کرد، محاسبه خواهند شد.

«علی خدای» یکی از اعضای ارشد کارگری در این خصوص می گوید: ما هیچ قراردادی نبسته ایم اما اگر این عدم توافق و عدم پذیرش مبنای علمی محاسبه تا جلسه بعدی شورای عالی کار ادامه پیدا کند. ، نمونه کارهای خود را منتشر می کنیم و قضاوت نهایی را به عهده مردم می گذاریم.

دولت باید جلوی اشتباهات خود را بگیرد

«فرامرز توفیقی» مشاور مرکز عالی شوراهای اسلامی کار کشور در رابطه با این اتفاقات می گوید: از دولت می خواهیم جلوی اشتباه موثر را بگیرد و دیگر به بحران غذایی دامن نزند و اقدامی انجام ندهد. برخلاف قانون کار، قانون اساسی و اصول عدالت. دولت تعهداتی را برای معیشت زیردستان و کارگران بر عهده گرفته و مسئولیت این تعهدات را بر عهده دارد.

وی می افزاید: باید به انتخاب مدل های اقتصادی توجه شود. آنها ضمن پذیرش اثرات مخرب تورم فوق العاده کنونی بر زندگی مردم به ویژه کارگران و حداقل حقوق بگیران که این گروه ها را از گذران زندگی ناتوان کرده است، سعی می کنند با اعمال فرمول های جدید و ناسازگار با زندگی، سردرگمی بیشتری ایجاد کنند. کارگران ایرانی مظلوم ترین طبقات جامعه امروز کارگران مزدبگیر به ویژه کارگران حداقل دستمزد هستند.

اگر دولت ها به فکر استفاده از فرمول های جدید هستند، باید آن فرمول ها و معیارها را در مالیات ثروتمندان و دلالان اعمال کنند، نه در مورد دستمزد کارگران و سبد معیشت. سرمایه داران و واسطه ها و ابرثروتمندان به سادگی از پرداخت سهم بیت المال و مالیات فرار می کنند اما معاونان وزارت اقتصاد به فکر فرمول جدیدی برای معیشت کارگران هستند و این بسیار تعجب آور و تاسف آور است. !

فشار بر کارگران با ارقام سبد معیشت، حیثیت وزارت اقتصاد را متزلزل کرده است و این وزارتخانه با کاهش مصرف اجزای گرانی سبد معیشت خانوار و محاسبات غلط سعی در پاکسازی چهره این معضل دارد.

وی می افزاید: عمارت های چند ده میلیاردی، خودروهای چند میلیاردی و امثال آن از پرداخت مالیات معاف و یا در بهترین حالت مشمول مالیات چند صد درصدی هستند که به طرق مختلف از پرداخت آن اجتناب می کنند. در این میان، دولت فقط یقه افزایش دستمزد کارگران را محکم می کند و مانع از دریافت حداقل های نامناسب برای زندگی بسیار فقیرانه کارگران می شود.

در هیچ کجای دنیا ثروتمند شدن به این راحتی نیست. توفیقی با اشاره به این جمله ادامه می دهد: فشار بر قشر زحمتکش با اعداد و ارقام برای سبد معیشت، حیثیت وزارت اقتصاد را متزلزل کرده است. این وزارتخانه با کاهش مصرف اقلام گران قیمت در سبد معیشت خانوارها و قبوض نادرست سعی در رفع مشکل دارد. کدام کارشناس مستقل تغذیه می پذیرد که با کاهش جزء پروتئینی سفره غذا، با کاهش حبوبات و پروتئین و افزایش چربی و قند، سبد غذایی ارزان می شود؟ باید بدانند که طبقه کارگر موضوع مناسبی برای الگوبرداری نمایندگان مجلس و کارشناسان وزارت اقتصاد نیست. دو نفر از اعضای شورای عالی کار به استثنای وزیر کار باید از افراد آگاه و با بصیرت در حوزه جامعه شناسی و اقتصاد باشند. چرا وزیر اقتصاد و معاونانش جلسات هیئت مدیره را به عهده می گیرند و با الگوهای نامناسب و بدعت آمیز قصد سرکوب افزایش دستمزد و فقیر ساختن کارگران را دارند؟

وی خطاب به مسئولان دولتی می گوید: با نگاهی به جداول مرکز آمار برای باخمن سال گذشته و باخمن امسال، خودتان قضاوت کنید که هزینه زندگی تنها در حوزه غذا چقدر افزایش یافته است. به جایی رسیده اید که می توانیم بگوییم همان قدرت خرید پارسال را به ما پس می دهید! آیا از اثرات دومینوی تصمیمات بد حقوقی می دانید؟ آیا به یک جامعه شناس مستقل اجازه حضور در جلسات شورای عالی کار را دادید؟ انتخاب معیارهای نادرست برای محاسبه سبد معیشتی جز سرکوب دستمزد و افزایش رکود تولید که به ضرر کارفرمایان نیز تمام می شود، نتیجه ای نخواهد داشت. دولت باید از یک اشتباه تاریخی جلوگیری کند.

به گفته فعالان و نمایندگان کارگری، وزارت اقتصاد مهمترین مخالف محاسبه عادلانه سبد معیشتی در جلسات کاری و بر همین اساس اصلی ترین مخالف افزایش عادلانه دستمزدها است. در چنین شرایطی کارگران از نمایندگان کارگری شورای عالی کار انتظار دارند فرمول ها و اعداد مغایر با قانون و فرمول های کارشناسی را نپذیرند. سوالی که این روزها کارگران می پرسند ساده است و پاسخی ساده دارد: چطور وقتی تورم نقطه به نقطه اقلام خوراکی هر ماه بالای 60 و 70 درصد است، سبد معیشت 9 میلیونی اسفند سال گذشته در یک سال. ، فقط سه و نیم میلیون یا حدود 40 درصد به 12479000 تومان افزایش یافته است؟

دیدگاهتان را بنویسید