وزیر امور خارجه عمان امیدوار است هر چه زودتر گام های نهایی در مذاکرات وین برداشته شود

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ظهر امروز (شنبه 28 اسفند) با بدر بن حمد البوسعیدی وزیر امور خارجه پادشاهی عمان تلفنی گفتگو کرد.

وزرای خارجه دو کشور در خصوص تحولات روابط دوجانبه و تحولات اخیر منطقه ای و بین المللی گفتگو کردند.


* ارزیابی نقش سازنده عمان در حل برخی مشکلات

امیر عبداللهیان با اشاره به روابط نزدیک دو کشور، نسبت به توسعه بیشتر روابط دوجانبه ابراز امیدواری کرد و از نقش سازنده و ستودنی پادشاهی عمان در حل و فصل برخی مسائل از جمله پرونده زندانیان امنیتی قدردانی کرد.

وزیر امور خارجه پادشاهی عمان با ابراز خرسندی و قدردانی از اظهارات و اقدامات وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این زمینه، بر تداوم روابط و تماس های نزدیک طرفین تاکید کرد.

بدر بن حمد البوسعیدی همچنین ابراز امیدواری کرد که آخرین گام ها در مذاکرات وین هر چه زودتر برداشته شود.

گفتنی است سعید حاطب زاده پیش از این از نقش آفرینی عمان در این زمینه قدردانی کرده بود. سخنگوی وزارت امور خارجه در بیانیه ای درباره پرداخت بدهی انگلیس و پرونده زندانیان امنیتی از نقش سازنده و ارزشمند کشور برادر و دوست عمان در این روند قدردانی کرد.

لازم به ذکر است نازنین زاگری و انوشه عاشوری دو جاسوس امنیتی روز چهارشنبه پس از آزادی به عمان و از آنجا به انگلیس منتقل شدند. گفتنی است، خبرگزاری رسمی عمان (اونا) چهارشنبه شب اعلام کرد که در راستای تحقق فرمان «هیتام بن طارق» پادشاه این کشور و پاسخ مثبت به درخواست انگلیس، نهادهای مربوطه در پادشاهی عمان با همکاری و هماهنگی مقامات مرتبط با ایران و انگلیس دو شهروند انگلیسی بازداشت شده توسط جمهوری اسلامی ایران را آزاد کرد. این دو مرد برای آماده شدن برای بازگشت به بریتانیا وارد مسقط شدند. او به طور کامل آزاد شد و زندانش تکمیل شد و بر این اساس ممنوعیت سفر او برداشته شد و اخیرا آزاد شد. آقای انوش عاشوری به مدت 10 سال محکوم شد. به اتهام جاسوسی به اتهام همکاری با دستگاه های امنیتی خارجی و حدود 4 سال و 7 ماه از آزادی مشروط وی می گذرد که با توجه به شرایط سنی و جسمی وی، دادگاه با آزادی مشروط وی موافقت کرد و مورد عفو حکومت اسلامی قرار گرفت و آزاد شد.

چندی پیش وزرای خارجه ایران و عمان نیز تلفنی گفتگو کردند. وزیر امور خارجه در گفتگوی تلفنی با همتای عمانی خود در 14 مارس گفت که مذاکرات در وین متوقف نشده است و باقری به تلاش برای یک توافق خوب و پایدار ادامه خواهد داد و زمان را تلف نمی کند.

جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز جمعه (11 مارس) همزمان با هشتمین دور مذاکرات در وین در توئیتی نوشت: «مذاکرات در وین به دلیل عوامل خارجی باید متوقف شود». متن نهایی تقریباً روی میز آماده است. من به عنوان هماهنگ کننده، به همکاری با تیم خود برای برقراری ارتباط با همه اعضای بریکس و ایالات متحده برای غلبه بر وضعیت فعلی و نهایی کردن توافق ادامه خواهم داد. سعید حاطب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه بعداً در توئیتی نوشت: توقف اعلام شده در مذاکرات وین می تواند راه را برای حل مسائل باقی مانده و بازگشت نهایی هموار کند. موفقیت در گفت و گو محور اصلی همه طرف ها خواهد بود. هیچ عامل خارجی بر اراده مشترک ما برای حرکت به سمت قرارداد جمعی تأثیر نمی گذارد. حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه روز چهارشنبه (25 اسفندماه) به خبرنگاران گفت: ما در مذاکرات نزدیک به پایانی چهار موضوع را به عنوان خط قرمز داشتیم که از این چهار موضوع دو مورد در سه هفته گذشته حل و فصل شده و توافق حاصل شده است. ” ما رسیدیم اما دو موضوع از جمله بحث ضمانت اقتصادی باقی مانده است. امروز با همکارم دکتر بیل مکانیکی گفتگویی داشتم. از طریق Non-Paper و Enrique Mora به تبادل پیام با طرف آمریکایی ادامه می دهیم و هر زمان که به نقطه توافق بر سر این دو موضوع و خط قرمز باقی مانده نزدیک شدیم، تیم ما و دکتر کاوشگر در وین خواهند بود. اگر طرف آمریکایی اراده ای برای حل دو موضوع دیگر داشته باشد. ما آماده ایم در اولین فرصت با حضور وزرا در وین تصمیم نهایی را بگیریم و به نقطه نهایی توافق برسیم. اگر طرف آمریکایی امروز به دو خواسته باقیمانده ما عمل کند، فردا در وین آماده خواهیم بود.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران به تازگی به مسقط سفر کرده و با همتای عمانی خود دیدار و گفتگو کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید