وزیر خارجه اوکراین برای مذاکره با روسیه اعلام آمادگی کرد

وزیر امور خارجه اوکراین این اظهارات را در حاشیه نشست سران اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه آن) که هم اکنون در کامبوج برگزار می شود، بیان کرد.

کولبا گفت که اگر مسکو درخواستی ارسال کند، ما درخواست مسکو را با در نظر گرفتن تمام جوانب و واقعیت های وضعیت کنونی به دقت بررسی خواهیم کرد، بدون اینکه اشاره کنیم آیا کیف واقعاً با برگزاری چنین نشستی موافقت خواهد کرد یا خیر.

اوکراین بارها سیگنال های متفاوتی درباره چشم انداز مذاکرات با روسیه ارسال کرده است. «ولادیمیر زلنسکی» این کشور ضمن تاکید بر بسته نشدن درهای گفت وگو، تاکید کرد تا زمانی که «ولادیمیر پوتین» در قدرت است از مذاکره با همتای روس خود خودداری خواهد کرد.

زلنسکی پیشتر از رهبران جهان خواسته بود «روسیه را به مذاکرات واقعی صلح وادار کنند» و فهرستی از شروط برای آغاز مذاکرات، از بازگرداندن اراضی مورد ادعای کیف تا غرامت های مالی از مسکو، تهیه کرد.

با این حال مسکو بارها اعلام کرده است که آماده مذاکره بدون پیش شرط است. ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روز چهارشنبه گفت: ما هنوز برای مذاکره آماده هستیم، هرگز آنها را رد نکرده ایم، ما آماده مذاکره هستیم. در عین حال، مسکو گفته است که کیف به تنهایی قادر به انجام مذاکرات نیست و بنابراین قادر به انجام مذاکرات معنادار نیست. همچنین روز جمعه، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه، با اشاره به مذاکرات انجام شده در مراحل اولیه درگیری، گفت که کیف تمام مذاکرات قبلی را «به دستور محافظان غربی» به حالت تعلیق درآورده است. این تلاش ها در نشستی که ترکیه در استانبول ترتیب داد به اوج خود رسید، اما در نهایت نتیجه عملی نداشت.

از سوی دیگر، پیشتر «میخائیل پودولیاک» مشاور رئیس دفتر رئیس جمهور اوکراین گفته بود که آغاز گفت وگو با روسیه به معنای صدور حکم اعدام برای اوکراین است.

پودولیاک که این اظهارات را در مصاحبه با مجله امریکن هیل بیان کرد، ادامه داد: رئیس جمهور زلنسکی قاطعانه مخالف گفتگو است، جامعه اوکراین تزلزل ناپذیر است زیرا ما با تمام توان از خطرات استقبال می کنیم.

وی همچنین با گشایش مذاکرات دو طرف برای پایان دادن به جنگ مخالفت کرد و گفت: روسیه از هر توقفی در جنگ برای انجام حملات بزرگتر علیه اوکراین استفاده خواهد کرد.

این مقام اوکراینی در ادامه با تمجید از آمریکا برای ارسال مداوم تجهیزات و تسلیحات نظامی به اوکراین، از کشورهای اروپایی انتقاد کرد و گفت: آنها قطعا از اوکراین حمایت می کنند اما در تصمیم گیری بسیار کند عمل می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید