وزیر نفت عراق: ما گاز زیادی از ایران وارد می کنیم. ما دیگر نمی توانیم این روند را ادامه دهیم / در 5-7 سال آینده با گاز خودکفا خواهیم شد.

وزیر نفت عراق: ما گاز زیادی از ایران وارد می کنیم.  ما دیگر نمی توانیم این روند را ادامه دهیم / در 5-7 سال آینده با گاز خودکفا خواهیم شد.

حیان عبدالغنی وزیر نفت عراق در بخشی از گفتگوی اختصاصی با این خبرگزاری با اشاره به واردات گاز عراق از ایران گفت: ما امروز مقادیر زیادی گاز از همسایه خود ایران وارد می کنیم و نمی توانیم این روند را ادامه دهیم. در حالی که خودمان گاز میادین نفتی را می سوزانیم.

عبدالغنی افزود: بیشتر گازی که در اختیار ما قرار دارد به صورت گاز همراه (نوعی گاز طبیعی) است که محصول تولید نفت خام است.

وی همچنین تصریح کرد: بر اساس توافق پاریس، عراق موظف است تا سال 2030 به طور کامل از گاز استفاده کند و گاز مشعل را متوقف کند.

در آن مصاحبه، وزیر نفت عراق شکایت کرد که عراق مقادیر زیادی گاز می سوزاند در حالی که بغداد به واردات گاز از تهران برای نیازهای تولید برق خود ادامه می دهد.

وزیر نفت عراق تاکید کرد: در 5 تا 7 سال آینده در گاز به خودکفایی خواهیم رسید و ممکن است گاز مازاد وجود داشته باشد.

در 12 دسامبر 2015، نمایندگان 195 کشور با هماهنگی سازمان ملل متحد در پاریس گرد هم آمدند و توافقنامه آب و هوا معروف به توافقنامه پاریس را امضا کردند و سرانجام در 22 آوریل 2016 (روز زمین) در مراسمی برای امضا ارائه شد. هدف از توافق بین المللی انجام اقدامات هماهنگ برای حفاظت از کره زمین است و بر اساس آن، همه کشورهای عضو باید برای محدود کردن تأثیرات انسانی بر آب و هوا اقدام می کردند.

یکی از محورهای مهم این توافق، محدود کردن افزایش میانگین دمای جو زمین به کمتر از 2 درجه سانتیگراد و اساساً تلاش برای حفظ درجه حرارت در سطح 1.5 درجه سانتیگراد تا پایان قرن جاری است، در غیر این صورت. میانگین دمای جو زمین در مقایسه با دوران پیش از صنعتی شدن به بیش از 3 درجه سانتیگراد خواهد رسید.

از جمله اهداف مهم این توافقنامه اجرای پروژه های توقف هرچه سریعتر انتشار گازهای گلخانه ای در کشورها و اجرای برنامه هایی است تا در سال 2050 تعادلی بین میزان انتشار گازهای گلخانه ای و جذب معکوس آنها ایجاد شود. و سپس میزان انتشار گازهای گلخانه ای او به تدریج دی اکسید کربن را به صفر رساند.

برای اینکه کشورهای کمتر خوش شانس در تحقق اهداف این تفاهم نامه تحت فشار قرار نگیرند، مقرر شد کشورهای کمتر توسعه یافته برای اجرای تعهدات این توافقنامه کمک های مالی دریافت کنند که بر اساس آن کشورهای ثروتمند باید از سال 2020 د- سالانه به نرخ 100 میلیارد دلار به کشورهای فقیر بپردازد. این کمک مالی نیز از سال 2025 افزایش خواهد یافت.

کشورهای مختلف متعهد شده اند تا سال 2030 انتشار گازهای گلخانه ای خود را با توجه به توانایی های خود کاهش دهند.

دیدگاهتان را بنویسید