پرونده حجاب را از دست نمی دهیم/ بسیج ضابط قضایی با اغتشاش است نه حجاب/ نمی خواهیم تحریک کنیم.

پرونده حجاب را از دست نمی دهیم/ بسیج ضابط قضایی با اغتشاش است نه حجاب/ نمی خواهیم تحریک کنیم.

روز جدید : دشمن به عنوان نماد به دنبال شکستن روسری است و اگر این نماد شکسته شود، بحث برهنگی و مسائل دیگر به دنبال خواهد داشت، می خواهند این مرز را بشکنند و در این زمینه اقدام کنند.

جواد مرشیدی: روز گذشته ستاد امر به معروف و نهی از منکر با بسیج و قوه قضائیه تفاهم نامه ای سه جانبه در زمینه حجاب امضا کرد که آن هم سه صفحه ای است. این تفاهم نامه در اجرای بخشنامه اجرایی قانون حمایت از امر به معروف و نهی از منکر و هم افزایی، مشارکت و تعامل بیشتر در تحقق اهداف امر به معروف و نهی از منکر به امضای آیت الله صدیقی است. رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر سردار غلامرضا سلیمانی فرمانده بسیج مصطفین و دکتر اصغر جهانگیر معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه وارد شدند. خبرآنلاین در گفت و گو با سید علی خان محمدی سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر به بررسی مفاد این تفاهم نامه و آخرین مواضع این ستاد در خصوص حجاب پرداخته است.

چندی پیش تفاهم نامه ای بین قوه قضائیه، بسیج و ستاد امر به معروف و نهی از منکر در خصوص موضوع حجاب امضا شد. در توضیح این تفاهم نامه بفرمایید در حوزه حجاب چه اتفاقی خواهد افتاد؟

این تفاهم نامه در سه صفحه برای استفاده از ظرفیت مردم امضا شده است. بسیج توانایی منحصر به فرد انسان است که قرار است در عرصه فرهنگ سازی، امر به معروف و نهی از منکر، امر به معروف و مبارزه با منکر به کار گرفته شود. نیاز است که ستاد امر به معروف از این ظرفیت عظیم مردمی و شبکه بسیج در راستای اهداف خود استفاده کند. موضوع دیگری که باید در این بحث مورد استفاده قرار گیرد، موضوع تربیت است. در قانون بحث تربیت ضابطان امر به معروف و نهی از منکر با ستاد امر به معروف و نهی از منکر است و این همکاری صورت می گیرد. معاونت پیشگیری و پیشگیری از وقوع جرم هم ظرفیتی دارد که گزارش می دهند، یکی از بحث های ما در ستاد امر به معروف و نهی از منکر بحث پیشگیری است و می خواهیم از ظرفیت برای پیشگیری استفاده کنیم. باید از طریق ادارات پیشگیری در استان ها هم افزایی صورت گیرد تا بتوانیم از ظرفیت محله استفاده کنیم. ما در حال حاضر در سطح محلات و مساجد شوراهای امر به معروف و نهی از منکر داریم و نگاه ما این است که برای شکل گیری تمدن نوین اسلامی باید جامعه اسلامی شود و جامعه اسلامی نمی شود مگر با احیای جایگاه راهبردی مسجد. در همسایگی. اگر بخواهیم یک محله معروف را تبلیغ کنیم یا یک محله منفی را حذف کنیم، خیلی راحت تر از این است که بخواهیم در سطح ملی روی آن کار کنیم.

آیا این طرح مصادف با مبارزه با حجاب است؟

نه، این طرح مبارزه با حجاب نیست. بحث ظرفیت افراد و تربیت ضابطان قضایی است و در این تفاهم نامه هیچ اشاره ای به حجاب نشده است.

در حوزه آسیب های اجتماعی چطور؟

بله، این طرح در همین راستا است، مثلاً فرض کنید در یک محله مواد مخدر زیاد است یا طلاق به عنوان یک آسیب اجتماعی، اگر بخواهیم با این آسیب اجتماعی در آن محله برخورد کنیم، با یک شورای امر به معروف و نهی از منکر این کار انجام شده است. در زمینه ترویج و فرهنگ سازی می توانیم در محله های بهتری مشارکت داشته باشیم و کار کنیم زیرا در هر پایگاه محله ای رئیس و ادارات وجود دارد. بخش دیگر آموزش و سازماندهی نیروهای بسیج و غیرنظامی و ضابطان قضایی است که در حال شکل گیری است. نظر ستاد این است که اقداماتی که می خواهد در حوزه فرهنگ انجام دهد باید علمی و منطقی باشد. ستاد می خواهد اگر قرار است در این زمینه اقداماتی انجام شود با آموزش های به روز و صحیح همراه باشد. البته این تفاهم نامه مفصل است و قسمت های دیگری نیز در آن گنجانده شده است تا بتوانیم از امکانات مختلف بسیج از جمله بحث فضای مجازی و رسانه ای استفاده کنیم.

نقش قوه قضائیه در این میان چیست؟

در حوزه پیشگیری نیز صدور کارت ضابط بر عهده قوه قضاییه است.

صدور چه کارتی؟

در نهایت ضابط قضایی باید زیر نظر قوه قضائیه باشد و این مرجع برای ضابطان کارت شناسایی صادر کند. البته این موضوع همچنان وجود دارد اما باید ساماندهی شود. با این حال، وقتی ضابط وجود دارد، سیستم قضایی باید یک طرف قضیه باشد.

با این حال آیا باید آرم قوه قضائیه بالای کارت باشد؟

آره

آیا برای همه اعضای هر پایگاه بسیج کارت صادر می شود؟

خیر، برنامه این است که فرمانده پایگاه بسیج ضابط قضایی باشد و فقط برایش کارت صادر شود.

آیا این مقامات دادگاه حقوق خواهند گرفت؟

خیر البته در قانون، ضابط قضایی شامل ضابطان وزارتخانه های اطلاعات، اطلاعات سپاه و بخشی از ناجا (پلیس اطلاعاتی امنیت) می شود. اما در حال حاضر بحث دادگستری در قانون محدود شده و هدف آن این است که دادگستری با کارشناسی بیشتری به امور رسیدگی کند. بحث آموزش ضابطان بسیار مهم است زیرا ضابط قضایی اختیاراتی دارد و اگر من ضابط قضایی شوم می توانم کارهای مختلفی انجام دهم و این خود مستلزم ارائه آموزش های لازم در حوزه وظایف محوله است. در حال حاضر این ستاد 18 حوزه تخصصی در حوزه عمومی ایجاد کرده است که شامل ساماندهی مدعیان و حوزه های مردمی کشور می شود. به عبارت دیگر، ما در موضوع معروف تخصص داریم; مثلاً در حال حاضر اگر دوستدار محیط زیست بخواهد در حوزه دریاچه ارومیه آگاهی بدهد و در آن منطقه مطالباتی را برای رسیدگی به یک موضوع زیست محیطی مطرح کند، می تواند به آنجا بیاید و در آن منطقه اقدام کند. یا اگر یک نفر بخواهد بیاید در حوزه فساد اقتصادی و اداری یا در حوزه عدالت آموزشی کار کند الحمدلله الان نقش های مختلفی اختصاص داده شده و افراد مختلف می توانند بیایند و در بسیج کار کنند.

آیا تور مدیری که از شعارهای آقای رئیسی بود نیز در این 18 پرواز گنجانده شده است؟

بله، ما در حال حاضر یک تور با راهنما در منطقه مدیریت راه اندازی کرده ایم. به عنوان مثال در حوزه نفت موردی داریم که به دلیل شرایط فعلی گفته شده فعلا گزارش ندهید.

در کدام میدان نفتی؟

در رابطه با پمپ بنزین ها این مشکل وجود دارد که هم از نظر کیفیت و خرابی جایگاه ها وارد شده ایم و هم اینکه اصلاً چرا یک بانک کار در پمپ بنزین ها وجود دارد.

آیا برنامه عمرو به معروف و ستاد نهی منکر استفاده از بسیج به عنوان دستگاه اجرایی است؟

آره
این روزها شاهد آن هستیم که حتی با حضور نیروهای بسیجی، برخی از زنان بدون روسری رفت و آمد می کنند و حتی به آنها تذکر داده نمی شود.

افشای حجاب در قانون ما جرم است و ستاد امر به معروف و نهی از منکر از موضع خود در مورد حجاب کوتاه نمی آید. اما در مورد سؤال شما، نکته اینجاست که این نیروها برای مأموریت دیگری وارد میدان شدند. آنها برای یک ماموریت مشخص آمده اند و فقط با کسانی برخورد می کنند که بخواهند اغتشاش ایجاد کنند و آرامش مردم را بر هم بزنند و در این ماموریت اجازه ورود به قسمت حجاب را ندارند. اگر بخواهیم برای التهاب کاری انجام دهیم، ممکن است برای جامعه خوب نباشد، دشمن این روزها منتظر است با بدحجابی برخورد کند و بگوید این مشکل ادامه دارد و از آن سوء استفاده کند. این باید ظرافت باشد، اعمال ما باید اعمال درست باشد. ما در جلسات مختلف تاکید کرده ایم که تعاملات منفعلانه نباشد و انشالله به زودی هماهنگی های بسیار خوبی بین دستگاه های فرهنگی ایجاد شود و به موضوع آسیب های اجتماعی و مختلفی که در این حوزه وجود دارد زودتر با جدیت بیشتر و بهتر رسیدگی شود. رویکرد ما وارد مسیر جدیدی در برابر آسیب های اجتماعی خواهیم شد.

یعنی بعد از تمام شدن این مجالس و برقراری آرامش روی این نوع پوشش بانوان کار می شود؟

دشمن به عنوان نماد به دنبال شکستن روسری است و اگر آن نماد شکسته شود، بحث برهنگی و مسائل دیگر دنبال می شود، می خواهند آن مرز را بشکنند و در این زمینه اقدام کنند. می خواهیم برنامه جامعی بسازیم که جلسات به این شکل نباشد یعنی تشکیلات و آسیب های اجتماعی به شکل دیگری باشد. اتفاقا بر خلاف اینکه الان فکر می کنند حجاب آزاد شده و می توانند روسری را بردارند، برخورد با این موضوع در بین کارمندان کمی جدی تر شد و آسیب ها را جدی تری درک کردند. آسیب های دهه 80 و 90 در بستر مشکلات جدی تری فرهنگی مطرح شده است و باید به این موضوع توجه ویژه ای شود. دو هفته پیش در وزارت کشور جلسه ای با وزیر کشور داشتیم که ادارات مختلف در آن حضور داشتند و در آنجا بر این موضوع تاکید شد.

دیدگاهتان را بنویسید