وزیر کار: 350 مدیر را تغییر دادم، 650 نفر در صف هستند / نهادهای امنیتی نام 100 نفر از عوامل رسانه را به من دادند

وزیر کار: 350 مدیر را تغییر دادم، 650 نفر در صف هستند / نهادهای امنیتی نام 100 نفر از عوامل رسانه را به من دادند

روز جدید حجت عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: لیستی که از نهادهای اصلی امنیتی کشور دریافت کردیم شامل بیش از 100 نفر بود که عمدتاً از رسانه ها، خبرنگاران و یا فعالان فضای مجازی بودند. و صنايع بزرگ در سطوح بالا يعني اعضاي هيئت مديره و مديرعامل منصوب شدند، کساني که از نظر قانوني مشکل داشتند، مانند آنهايي که در مجلس ششم محکوم به قيام شدند يا مشکل داشتند.

روزنامه ایران با حجت عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت و گو کرده است.

گزیده‌ای از سخنان وی را می‌خوانید:
* آنچه دولت وعده داده این است که به طور متوسط ​​سالانه یک میلیون شغل محقق می شود اما معتقدم می توانیم به اهداف بالاتری هم برسیم.

* متأسفانه احترام به نزدیکانی که در گذشته در این وزارتخانه حکومت کردند و مدیران پاک و قوی که در این وزارتخانه بودند و هستند و تعدادشان کم نیست، اما نوع نگاهی که در مجموعه های اقتصادی زیر مجموعه وزارتخانه در گذشته حاکم بود. سال آن لزوما مبتنی است. این به نفع بازنشستگان، بیمه شدگان و اعضای صندوق نیست و انتصابات بر اساس دستورات و انتصابات خاص انتصابات سیاسی فوری دارند که با جریانی مانند جریان رسانه ای همراه است.

* در اولین روزهایی که در وزارتخانه مستقر شدم، لیستی از افراد نامناسب که توسط سرویس های امنیتی منصوب شده بودند در چارچوب درگیری های سیاسی برای من ارسال شد که باید به آنها رسیدگی شود. مثلا فردی که به دلیل سابقه فعالیت در یک خبرگزاری و با مدرک علوم سیاسی به عضویت یک صنعت درآمده است، البته نمی خواهم نامی از این موارد ببرم.

* در لیستی که از نهادهای اصلی امنیتی کشور دریافت کردیم، این لیست شامل بالغ بر 100 نفر بود که عمدتاً از رسانه ها، خبرنگاران و یا فعالان فضای مجازی بودند که به واحدهای اقتصادی و صنایع بالاتر منصوب شدند. اعضای هیئت مدیره و مدیران اجرایی. کسانی که مسئولیت قانونی داشتند، مثلاً در مجلس ششم به جرم اغتشاش محکوم شدند یا مشکل داشتند و گاهی اوقات ما مسئولانی داشتیم که کارمند سازمان دیگری بودند و در آن وزارتخانه مسئولیت بالایی داشتند، علاوه بر این انتصابات خانوادگی، افرادی هم بودند. تعداد زیادی از سیاستمداران

* هنگام برخورد با انتصابات مشکل ساز افرادی که به رسانه ها دسترسی دارند، اطلاعات درست و غلط را با هم اشتباه گرفته و در اختیار مردم قرار می دهند و نقاط قوت این دولت را از نقاط ضعف آن می دانند. ما به هیچ وجه حتی یک جلسه خانوادگی در این وزارتخانه نداشته ایم. گاهی لیست می کردند و می گفتند این افراد برای فلان نفر منصوب و منصوب شده اند و ما در مستند جواب دادیم که اینها متعلق به دولت قبل هستند.

* دور از ذهن نیست که افرادی که عذرخواهی آنها را می دانیم یا می دانیم در آینده نزدیک پست خود را ترک کنند. کسانی که علاقه زیادی به اینجا داشته اند و برخی از آنها اهالی رسانه هستند و برخی دیگر دسترسی گسترده ای به رسانه دارند، بنابراین طبیعی است که حاشیه هایی ایجاد شود. البته از یک نکته هم نباید غافل شد و آن اینکه تیم جدید هنوز به طور کامل مستقر نشده است.

* در این گروه حدود 2000 مدیر برابر با مدیر کل و بیشتر داریم که برآورد می کنیم باید هزار نفر را جابه جا کنیم، اما مدیران خوب، قوی و پاک به کار خود ادامه می دهند یا با معیارها جایگزین می شوند اما ما طبیعتا هستیم. اخراج هزار نفر که 350 نفر از آنها قبلا اخراج شده یا جابجا شده اند و افراد جدیدی آمده اند.

* یکی از کانال های مورد بحث و دردسرساز برای فساد، قبوض نجومی و حقوق های این چنینی است. روزهای اولی که کارمان را شروع کردیم به همه صندوق ها و شرکت ها اعلام کردم که فیش حقوقی را برای مدیران سطوح مختلف برای من ارسال کنند. در تحقیقات خود متوجه شدیم که طبق ضوابط و چارچوب ها حقوق غیراستاندارد نداریم، اما با بررسی های بیشتر مشخص شد اتفاق دیگری در حال رخ دادن است و بسیاری از این افراد خارج از حقوق خود وجوهی مانند سکه و کارت اعتباری دریافت می کنند. مثلاً فردی که بر اساس فیش حقوقی 20 میلیون تن دریافت می کند، ماهانه 50 تا 100 میلیون تن کارت هدیه یا سکه دریافت می کند یا در قالب تصویب بودجه های سری، پرداخت هایی انجام می شود که برای آن ها نبوده است. مسئول همه جا

* روزهای اول که به وزارتخانه آمدم متوجه رفت و آمد چند خودرو سراتو در وزارتخانه شدم. گفتم خیلی اشتباه می کنی! این کار از نظر قانون غیرقانونی است، این صندوق ها و شرکت ها دولتی نیستند، بلکه متعلق به مردم و بیمه شدگان، بیمه ها و مستمری بگیران، صندوق های بازنشستگی، دهقانان و عشایر، صندوق های فولاد و… هستند، گفتند: خب ما. ماشین نداشت ما چه کار می کردیم، گفتم مدیران می آیند و می روند، شما حق نداشتید ماشین را به مردم و وجوه نمایندگان بدهید و من دستور دادم همه چیز را برگردانند، تاسف بارتر این بود که گفتند. ما نمی توانیم هزینه بنزین و هزینه های مربوط به آن را پرداخت کنیم و بنزین و هزینه ها از طریق همین صندوق ها تامین می شود. اصل این اتفاق غیرقانونی بود و بخشنامه ای صادر کردیم مبنی بر اینکه هرگونه هزینه از سوی صندوق ها و شرکت های موجود در وزارتخانه ممنوع است.

اتهامات عبدالملکی زمانی مطرح شد که وی اخیراً 6 میلیارد تن برای یک برنامه تلویزیونی که مدتی مجری بوده است، اهدا کرد که پس از رسانه ای شدن وی لغو شد.

دیدگاهتان را بنویسید