وضعیت عجیب بازار موبایل، مبلمان، لوازم خانگی و لاستیک با قیمت بالای دلاری; از فروش کالا خودداری کنید!

وضعیت عجیب بازار موبایل، مبلمان، لوازم خانگی و لاستیک با قیمت بالای دلاری;  از فروش کالا خودداری کنید!

با گرانی عجیب دلار، فروشندگان موبایل، مبلمان، لوازم خانگی، لاستیک، سهام جدید یا قراردادهای جدید را لغو می کنند و یا درخواست مبلغ اضافی می کنند و کالا را نمی فروشند.
وضعیت عجیب بازار موبایل، مبلمان، لوازم خانگی و لاستیک با قیمت بالای دلاری; از فروش کالا خودداری کنید!

نوسانات لحظه ای و اتفاقات رکوردی روزهای اخیر در بازار ارز نیز باعث ایجاد مشکلات زیادی در عرضه کالا و خدمات در سایر بازارها شده است.

طی روزهای گذشته گزارش‌های زیادی مبنی بر تخلف برخی اصناف منتشر شد که نشان می‌دهد برخی از اصناف به بهانه افزایش نرخ ارز و تغییر قیمت مواد اولیه یا انجام تعهدات قراردادی خود و تحویل کالا تا پرداخت مبلغ، قراردادهای خود را لغو کرده‌اند. مبالغ اضافی توسط کاربر مشروط آنها قرارداد را رد کرده اند.
وضعیت بازار چگونه است؟

فروشندگان تلفن همراه، مبلمان، لوازم خانگی، لاستیک و همچنین اتحادیه های یراق آلات داخلی ساختمان از جمله مشاغلی هستند که شکایت از آنها در روزهای اخیر افزایش چشمگیری داشته است. برخی از خریداران مبلمان که بیش از یک ماه پیش قرارداد خرید کالا را امضا کرده اند، اکنون با این مشکل مواجه شده اند که فروشنده در زمان ارسال کالا از آنها مبلغی بیشتر از مبلغ درج شده در قرارداد خواسته است.

برخی از فروشندگان لوازم خانگی نیز با نصب تابلوی ممنوعیت فروش از فروش محصولاتی که احتمال افزایش قیمت آنها وجود دارد خودداری می کنند. در عین حال اخیرا رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی از افزایش 50 تا 60 درصدی قیمت محصولات برخی شرکت های تولیدی خبر داده است.

موارد زیادی از تغییر لحظه ای قیمت کالا در زمان خرید نیز گزارش شده است که هیچ ربطی به تاریخ ساخت یا خرید کالا از فروشنده نداشته و تنها در صورت اطلاع از تعداد آنها بیشتر است. قیمت. لاستیک روغن یا ماشین

یکی از خریداران لاستیک خودرو به یکی از همسایه ها از افزایش یک میلیون تومانی لاستیک گفت. وی توضیح می دهد: لاستیک خریداری شده را روی خودروی خود می گذاشت که قیمت جدید آن تلفنی به فروشنده اعلام شد و فروش را متوقف کرد. قیمت تلفن همراه نیز با افزایش نرخ دلار افزایش چشمگیری داشته است. گفته می شود برخی از فروشندگان به دلیل احتمال افزایش قیمت بیشتر از عرضه برخی گوشی ها خودداری می کنند و به خریداران می گویند گوشی مورد نظر خود را ندارند.

چه کسی باید کنترل داشته باشد؟

افزایش شکایات مردم از بهانه های دلاری اصناف در شرایطی است که نظارت بر قیمت کالاها و خدمات به ویژه در روزهای پرتقاضای پایان سال اهمیت بیشتری دارد. سازمان حراست استان بالاترین نهاد دولتی است که بر بازار کالا نظارت و کنترل می کند.

رئیس اتحادیه دکوراسیون داخلی تهران در گفت و گو با همشهری گفت: با وجود اینکه قیمت ارز در چند ماه اخیر بین 50 تا 60 درصد افزایش یافته است، قیمت محصولات و خدمات ما که در نهایت به آن رسیده است، افزایش قیمت داشته است. 25 درصد؛ زیرا بازار تمایلی به افزایش قیمت بیش از این ندارد.

آیدا چودری میلانی افزود: اتحادیه تزیینات داخلی در صورت مشاهده این گونه شکایت ها با ادارات متخلف برای حفظ حقوق مصرف کنندگان برخورد می کند و مصرف کنندگان می توانند با مراجعه به سازمان صمت یا سامانه 124 تخلفات را به صورت قانونی پیگیری کنند.

وی معتقد است مسیر 124 و وزارتخانه و سازمان صمت مسیر قانونی شکایت است و با مراجعه به اتحادیه مربوطه موضوع تخلف حل قانونی می شود.

عدم فروش کالاهای موجود مصداق احتکار است

محمدرضا فرجی، رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران در این باره به همشهری گفت: اعضای صنف از کوچک تا بزرگ گران فروشی نمی کنند و قیمت کالاها و خدمات آنها بر اساس نرخ ارز تعدیل می شود، اما اگر فردی پیش فروش شود. واحد انجمن موظف است کالا و خدمات را بر اساس قیمت قبلی و در طول قرارداد ارائه نماید.

اگر مصرف کنندگان در این زمینه با مشکل مواجه شدند، توصیه اینجانب این است که موضوع را با مراجعه به اتحادیه مربوطه پیگیری و شکایت خود را در کمیته رسیدگی به شکایات اتحادیه ثبت کنند و یا از طریق سامانه 124 شکایت خود را مطرح کنند تا موضوع توسط سازمان صمت رسیدگی شود. . .

این عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف تهران با بیان اینکه 400 هزار واحد صنفی رسمی در تهران داریم و با تخلف تعدادی از واحدهای صنفی نباید به همه اصناف تسری پیدا کند، افزود: هر یک از اتحادیه ها، اگر جنسیت وجود داشته باشد و به بهانه تردید نرخ ارز از فروش آن امتناع کند، این احتکار است و اتحادیه های مربوطه موظف به برخورد با این تخلفات هستند.

نوسانات ارز باید کنترل شود

یکی دیگر از اعضای هیئت مدیره اتاق اصناف تهران با پذیرش افزایش تخلفات برخی از اصناف به همشهری می گوید: بر اساس قوانین و مقررات بازار، طرفین معامله موظفند به تعهدات خود در خرید و فروش عمل کنند، اما متاسفانه به دلیل با توجه به نوسانات اخیر نرخ ارز، مشکلات زیادی در اجرای تعهدات آنها وجود دارد

حمیدرضا روستاگر افزود: برخی از فروشندگان به دلیل ضرر و زیان و با در نظر گرفتن افزایش قیمت دلاری از تحویل کالا خودداری کرده اند. به نظر می رسد در این شرایط مهم ترین موضوعی که باید حل شود، پرهیز از نوسانات لحظه ای نرخ ارز است که باعث بی ثباتی در بازارهای داخلی شده است.

دیدگاهتان را بنویسید