وضعیت فعلی کشور رو به بهبود است. این روند در آینده نیز ادامه خواهد داشت/ از مشکلات و مشکلات ارز 4200 تومانی خبر دارم

ساعت: 16:28
تاریخ انتشار: 1400/08/08
کد خبر: 1780156

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر حل مشکلات با همکاری فعالان اقتصادی گفت: در حال حاضر وضعیت کشور رو به بهبود است و امیدوارم این روند در آینده نیز ادامه داشته باشد. در سامانه نیما توسط صادرکنندگان معادل کل سال قبل بوده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، علی صالح آبادی در دیدار با جمعی از فعالان اقتصادی، اعضای اتاق های بازرگانی و تولیدکنندگان، ضمن استقبال از دیدگاه های این فعالان اقتصادی، دیدگاه های آنان را در خصوص وضعیت کلان بانک به اشتراک گذاشت. استراتژی ها و سیاست ها مرکزی آن را موثر دانست و گفت: در ابتدای فعالیتم در بانک مرکزی لازم بود با دغدغه ها و نظرات بخش خصوصی آشنا شوم چرا که بدون شک از تولید، صادرات و واردات کالاهای سرمایه ای، ماشین آلات حمایت می کنم. و مواد اولیه را برای کشور بیان کرد: در این راه حتما از نظرات شما استفاده خواهیم کرد بنابراین باید طوری برنامه ریزی شود که واردات مواد اولیه و ماشین آلات در هنگام ترویج صادرات لحاظ شود.

ارز حاصل از صادرات یا فروش نفت نیز در بازار نیما موجود است

رئیس کل بانک مرکزی با توجه به موضوع درآمدهای ارزی حاصل از صادرات تصریح کرد: درآمدهای ارزی حاصل از نفت یا نفت و کالاها که بخشی از آن نیز برای واردات «مواد اولیه و مصرفی» در بازار نیما موجود است. بخشی برای واردات کالاهای سرمایه ای استفاده می شود. البته باید در نظر داشت که کشور نیازمند سرمایه گذاری و توسعه است و نمی توان تنها بر نیازهای فعلی تمرکز کرد.

وی همچنین یادآور شد: از نظر فوق و با برنامه ریزی های انجام شده تامین ارز و سرمایه پروژه ها را نیز به طور جدی مد نظر داریم. در این راستا، هدف پروژه هایی است که دارای توجیه اقتصادی و مرتبط با ارز برای اقتصاد کشور باشد. به همین دلیل موضوعاتی مانند تامین مالی و تامین مالی سرمایه گذاری در هر شرایطی جزو اولویت های ما هستند.

صالح آبادی با اشاره به شکایت تجار و سوداگران از برخی بخشنامه ها، دستورالعمل ها و رویه ها در بانک مرکزی گفت: مشکلات را حل کنیم. البته در چنین مواردی که مشکلات و چالش‌هایی وجود دارد، می‌توان با تشکیل کمیته‌ها و کارگروه‌هایی بین نظام بانکی، بانک مرکزی و فعالان اقتصادی به تدوین بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های عملی کمک کرد تا شاهد صدور مجدد و صدور مجدد نباشیم. اصلاح دستورالعمل ها در آینده

رئیس شورای پول درباره احیای سهام تملک شده بانک ها گفت: در حال حاضر به منظور جلوگیری از توقف تولید سهام، این موضوع در دستور کار شورا و پول و اعتبار با دادن دستورالعمل این ارتباط است. اجازه این راه حل ها را بدهید.

رئیس کل بانک مرکزی در خصوص بازار ارز گفت: به ویژه دو بازار رسمی در کشور وجود دارد که بازار نیما و بازار متشکل معاملات ارزی است. بازار نیما بر حواله و واردات کشور متمرکز است و اسکناس در بازار متشکل معاملات ارزی معامله می شود و عمق این بازار نسبت به گذشته افزایش یافته است. باید تاکید کرد که بانک مرکزی به عنوان بازارساز در بازار تنظیم شده ارز حضور دارد اما این خود صادرکنندگان هستند که اسکناس های حاصل از صادرات خود را به این بازار می فروشند.

وی در ادامه به برخی از آمارهای موجود از بازار تنظیمی ارز پرداخت و گفت: این بازار از ابتدای راه اندازی بازار تنظیمی ارز از اول آبان ماه سال جاری تا پایان سال 98 حدود 50 میلیون دلار بوده که در سال 99 حدود 700 دلار بوده است. میلیون در سال جاری تاکنون حدود یک میلیارد و 100 میلیون دلار معامله شده است که نشان از تعمیق بازار دارد و قطعا برای بهبود عملکرد در این بازارها از فعالان اقتصادی کمک خواهیم گرفت.

صالح آبادی در خصوص ارز با نرخ ترجیحی (4200 تومان) گفت: من از مشکلات و مسائل مربوط به این ارز مطلع هستم و البته در تعامل با اعضای دولت باید سازوکاری اندیشید تا در آینده و در صورت هرگونه تصمیم گیری در این زمینه اطلاعات لازم را ارائه کند. .

یک مقام ارشد بانک مرکزی ضمن تاکید بر استقلال بانک مرکزی گفت: از آنجایی که اقتصاد ایران سال هاست متکی به نفت بوده، بانک مرکزی فروشنده ارز دولتی و تامین کننده ریال دولتی محسوب می شود و به همین دلیل سلطه بر مالی بر سیاست های پولی غلبه کرد، اما در کشورهای توسعه یافته، دولت ها برای پوشش کسری بودجه خود به بانک مرکزی مراجعه نمی کنند، بلکه کشور را از طریق درآمدهای مالیاتی خود اداره می کنند.

هیچ مالیاتی برای فعالیت های سفته بازی و سرمایه گذاری در بخش های غیر تولیدی وجود ندارد

وی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال ساختار مالیاتی کشور ما به گونه ای است که از تولیدکنندگان و در عین حال افرادی که به فعالیت های سوداگرانه می پردازند و در بخش های غیرمولد مانند خرید و فروش املاک و مستغلات، طلا سرمایه گذاری می کنند مالیات می گیرند. ، ارز و خودرو “هیچ مالیاتی دریافت نمی شود. اگر می خواهیم منابع اقتصادی را به سمت تولید هدایت کنیم باید تلاش کنیم سیاست مالیاتی را متعادل کنیم تا این منابع در نهایت به طور خودکار و به دور از دستورات و رویه های موجود به سمت تولید هدایت شوند.

موضوع استقلال بانک مرکزی را دنبال می کنیم

رئیس کل بانک مرکزی افزود: با همکاری وزرای اقتصاد و سایر ارکان اقتصادی دولت پیگیر موضوع استقلال بانک مرکزی هستیم. از این منظر استقلال بانک مرکزی به معنای مستقل بودن بخش مالی از بخش پولی است و در نهایت با تلاش و همکاری فعالان اقتصادی می‌توان تورم غیررکودی را کنترل کرد.

وی با تاکید بر حل مشکلات با همکاری فعالان اقتصادی گفت: در حال حاضر وضعیت کشور رو به بهبود است و امیدوارم در آینده نیز این روند ادامه داشته باشد. به عنوان مثال در هفت ماهه امسال میزان ارز عرضه شده توسط صادرکنندگان در سامانه نیما معادل کل سال گذشته بوده است و در بخش دولتی در هفت ماهه امسال معادل ارزی بوده است. کل سال قبل از صادرات نفت و محصولات نفتی. از این رو لازم می دانم از تلاش همه صادرکنندگان و فعالان اقتصادی برای دستیابی به این دستاوردها قدردانی کنم.

تعامل بازار پول و سرمایه ضروری است

صالح آبادی تعامل بازار پول و سرمایه را ضروری دانست و گفت: البته بازار پول و سرمایه به تنهایی نمی تواند مشکلات را حل کند و البته بازار سرمایه نیز از ظرفیت مطلوبی برخوردار است؛ بنابراین لازم است به تقویت همکاری بین این دو کشور کمک شود. این دو بخش با تشکیل کمیته ای در این زمینه.

رئیس شورای پول در بخشی دیگر از سخنان خود بر بازگشت ارز صادراتی به چرخه اقتصادی کشور تاکید کرد و خواستار رسیدگی به چالش های پیش روی صادرکنندگان شد.

صالح آبادی با بیان اینکه برای حل مشکلات در دولت وحدت و همفکری وجود دارد، یادآور شد: جلسات ستاد اقتصادی دولت به طور منظم برگزار می شود و بخش های مختلف دولت، تیم اقتصادی دولت و به ویژه شخص رئیس جمهور مشکلات مردم را رصد می کنند و وضعیت را بهبود می بخشند. وضعیت اقتصادی . .

وی در پایان گفت: امیدوارم در جلسات آتی شاهد حل مشکلات و تحقق تحولات مثبت در اقتصاد و بخش های مختلف اقتصادی کشور باشیم. در این راستا مجلس، دولت، قوه قضائیه و همه ارکان کشور در تلاش هستند تا به حل مشکلات و بهبود وضعیت اقتصاد کشور کمک کنند و البته از همکاری فعالان اقتصادی در این راستا استقبال می کنیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید