وضعیت قفسه های فروشگاه پس از ماکارونی گران قیمت

وضعیت قفسه های فروشگاه پس از ماکارونی گران قیمت

در همین راستا عکسی از قفسه های خالی فروشگاه و ماکارونی خالی در شبکه های اجتماعی بازدید شد.

وضعیت قفسه های فروشگاه پس از ماکارونی گران قیمت

دیوید فکوری، رئیس اتحادیه سوپرمارکت داران تهران:

* قیمت نفت در ماه های اخیر افزایش قابل توجهی نداشته است. اما زمینه تولید روغن با شروع جنگ در اوکراین و کمبود دانه های روغنی در کشورمان به شدت کاهش یافت.

* شرکت های پخش نفت عملا توزیع خود را عادی کرده اند و درآمدهای نفتی ما از تولیدکنندگان نسبت به چند ماه قبل 60 درصد کاهش یافته است.

* برخی از سوپرمارکت های تهران به دلیل عرضه کم اصلا روغن ندارند و برخی دیگر یک مشت روغن برایشان مانده است. این کمبود نفت قطعا در چند روز آینده باعث هرج و مرج و خسارات بیشتری به مردم خواهد شد.

* تا به امروز گرانی و کمبود مواد شوینده گزارش نکرده ایم اما عرضه ماکارونی به شدت کاهش یافته است.

*با توجه به افزایش 57 درصدی قیمت آرد صنفی و صنعت، کارخانجات ماکارونی اقدام به نگهداری و ذخیره سازی محصولات خود کرده اند تا در آینده ماکارونی را با قیمت جدید در بازار عرضه کنند.

* عرضه ماکارونی در فروشگاه ها 70 درصد کاهش یافته و برندهای معروف پاستا خود را در سوپرمارکت ها به صورت کارتونی عرضه می کنند. این کمبود تاسف بار ماکارونی را برای مردم غیرممکن خواهد کرد.

بازار پاستا چطور؟

*گزارش های میدانی از بازار ماکارونی حاکی از آن است که خبر افزایش قیمت این محصول باعث افزایش تقاضای بازار و ایجاد مشکلاتی در برخی فروشگاه ها شده است.

* برخی فروشگاه های زنجیره ای محدودیت هایی را برای فروش ماکارونی اعمال کرده اند. برخی از فروشگاه ها بیش از شش شیرینی برای هر نفر نمی فروشند. اما در برخی فروشگاه ها این تعداد فقط دو پاستا است.

* در یکی از فروشگاه هایی که پرفروش ترین انواع ماکارونی به فروش رفت، فروشنده در واکنش به کم شدن ماکارونی در این فروشگاه، گفت که با انتشار خبر افزایش قیمت ماکارونی، خرید این محصول انجام شد. افزایش می یابد و در این شرایط محصول زودتر عرضه می شود.

* فروشنده یکی از فروشگاه ها که هر کدام بیش از دو محصول ماکارونی به فروش نمی رساند، دلیل این وضعیت را ممنوعیت فروش خود فروشگاه عنوان کرد چرا که پس از عید سعید فطر ماکارونی باید حدود 38 درصد باشد. محصولات گران تر و قبلی باید تا آن زمان در فروشگاه موجود باشد. .

* البته در سوپرمارکت ها چنین محدودیتی وجود ندارد و به نظر می رسد فروش در آنها به صورت عادی انجام می شود.

* اخیراً اخباری مبنی بر دو تا پنج برابر شدن قیمت ماکارونی منتشر شده است، اما رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایی کارخانجات ماکارونی چند روز پیش تاکید کرد که قیمت ماکارونی هنوز مشخص نیست. وی همچنین گفت: گمانه زنی ها و گزارش های اخیر مبنی بر دوبرابر شدن ماکارونی و به 5 برابر شدن بر اساس انتظارات و تجربه افراد خارج از صنف، ناشی از ناآگاهی و شاید شیطنت است، اما اعلام قیمت های غیر معتبر می تواند منجر به جستجوی نادرست شود. .

* البته در نهایت روز گذشته ماکارونی گران شد، طبق اعلام سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، حداکثر قیمت مصرف کننده ماکارونی معمولی با رشته فرنگی از نظر مالیات بر ارزش افزوده 500 گرم، 17 هزار تن، 700 گرم، 24 هزار تن و 1000 گرم 34. هزار تومان قرار داده شد.

* با این اوصاف پیش بینی می شود با توجه به قیمت های جدید تقاضا در بازار ماکارونی کاهش یابد و محدودیت ها رفع شود.

دیدگاهتان را بنویسید