وضعیت نگران کننده سدهای آبرسانی تهران/ میزان آب سد کرج یک سوم سال گذشته است.

وضعیت نگران کننده سدهای آبرسانی تهران/ میزان آب سد کرج یک سوم سال گذشته است.

روز جدید : محسن موسوی خوانساری، عضو هیئت مدیره انجمن آب و خاک پایدار ایران گفت: 5 سد تامین آب شرب تهران را بر عهده دارند و وضعیت آنها نگران کننده است. سد لتیان و سد لار واقع در شرق تهران در مجموع 20 میلیون مترمکعب آب دارند و طی روزهای آینده در مدار زمین قرار می گیرند و آب استان تهران در سدهای منطقه شرق باقی نمی ماند. وی ادامه داد: در غرب تهران نیز سد کرج داریم که یک سوم آب پارسال است و این سد حدود 30 میلیون مترمکعب آب دارد که بسیار نگران کننده است.اگر سدهای طالقان و ماملو را اضافه کنیم. در مجموع حدود 300 میلیون مترمکعب آب داریم و اگر میزان تبخیر و کاهش بارندگی را در نظر بگیریم، قطعاً در تابستان برای تامین آب شرب تهران با مشکلات زیادی مواجه خواهیم شد.

سدهای آبرسانی تهران در مجموع حدود 300 میلیون مترمکعب آب دارند و اگر میزان تبخیر و کاهش بارندگی را در نظر بگیریم، قطعاً در تابستان با مشکلات زیادی در تامین آب شرب تهران خواهیم داشت.

محسن موسوی حنصاری عضو هیئت مدیره انجمن آب و خاک پایدار ایران در خصوص کاهش ذخایر آب شرب استان تهران گفت: 5 سد وظیفه تامین آب شرب تهران را بر عهده دارند و جایگاه آنها مشتاق؛ سد لتیان و سد لار واقع در شرق تهران در مجموع 20 میلیون مترمکعب آب دارند و طی روزهای آینده در مدار زمین قرار می گیرند و آب استان تهران در سدهای منطقه شرق باقی نمی ماند.

وی ادامه داد: در غرب تهران نیز سد امیرکبیر را داریم که یک سوم آب پارسال است و این سد حدود 30 میلیون متر مکعب آب دارد که بسیار نگران کننده است. اگر سدهای طالقان و ماملو را به این سدها اضافه کنیم، در مجموع حدود 300 میلیون متر مکعب آب داریم و اگر میزان تبخیر و کاهش بارندگی را در نظر بگیریم، قطعاً در تامین آب شرب تهران با مشکلات زیادی مواجه خواهیم شد. در تابستان.

یکی از اعضای هیات مدیره انجمن آب و خاک پایدار ایران تاکید کرد: مسئولان باید از این پس اعلام خطر کنند و مشکلات کم آبی را از طریق صدا و سیما، فضای مجازی و رسانه ها به مردم گوشزد کنند. درست است که در برخی مناطق مانند هرمزگان دوبرابر میانگین بارندگی سالانه داشتیم اما در مجموع تامین آب نگران کننده است.

موسوی با تاکید بر اینکه از این پس باید اقدامات لازم برای آب شرب و کشاورزی انجام شود، گفت: با توجه به کمبود شدید منابع آبی نسبت به کشت بهاره باید به کشاورزان هشدار داده شود و کاشت بهاره انجام شود.

وی علت این مشکل را کاهش سدها در سراسر کشور دانست و افزود: با توجه به اینکه سال بسیار خشکی را پشت سر گذاشتیم، بارندگی امسال که طبیعی بود نتوانست خشکسالی سال گذشته را جبران کند. به عنوان مثال بررسی شرایط آبیاری و ذخیره سازی سد کرخه نشان دهنده وقوع خشکسالی در این حوضه است. ورودی سد کرخه در بلندمدت ۵۳ درصد و نسبت به سال گذشته ۳۶ درصد کاهش داشته است.

کارشناس مدیریت منابع آب خاطرنشان کرد: حجم ذخیره سد کرخه نسبت به مدت مشابه سال گذشته 1.2 میلیارد مترمکعب کمتر است و بر اساس پیش بینی های سازمان هواشناسی پیش بینی می شود بارش ها در شرایط عادی در سال جاری ادامه داشته باشد. ماه های بعدی

دیدگاهتان را بنویسید