وضعیت نگران کننده سدهای استان کرمانشاه / امداد و نجات تنها راه حل است


ساعت: 13:21
تاریخ انتشار: 14/11/12/14
کد خبر: 1812447

امسال به دلیل کاهش بارندگی تنها 58 درصد از حجم سدهای استان کرمانشاه دچار آبگرفتگی شده و این نشان از کمبود آب در تابستان دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ آب کلید زندگی انسان است و اگر هدر برود جایگزینی ندارد. البته با افزایش جمعیت، آلودگی آب با سرعت بیشتری پیش می رود و هر روز که می گذرد نیاز به این عامل حیاتی بیشتر می شود.

از آنجایی که امسال از خشکسالی شدید رنج می بریم و کاهش بارندگی ها بر ورودی مخازن سدها تأثیر می گذارد، این امر قطعاً بر منابع آب های زیرزمینی، رودخانه ها و آب های سطحی تأثیر خواهد گذاشت.


58 درصد از حجم سدهای استان کرمانشاه پر شده است

محمودرضا شهلایی در گفت و گو با خبرنگار مرصادنیوز با بیان اینکه در استان کرمانشاه 12 مخزن با ظرفیت ذخیره سازی یک میلیارد و 350 میلیون متر مکعب وجود دارد، گفت: در حال حاضر حدود 777 میلیون مترمکعب آب ذخیره شده در سدهای استان وجود دارد. برابر با 58 درصد از مخازن استان است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کرمانشاه افزود: این تا سال گذشته در همین تاریخ حجم ذخیره مخازن ما 885 میلیون مترمکعب بود و این رقم 10 درصد از حجم ذخایر آب می کاهد.

وی خاطرنشان کرد: حدود 18 هواپیمای آموزشی در استان داریم که از این تعداد 16 هواپیمای ممنوعه بحرانی و 2 فروند هواپیمای شیان حسن آباد و روانسر سنجابی شرایط بحرانی را پشت سر می گذارند و شرایط خوبی را تجربه نمی کنند.

شهلایی گفت: برداشت های نامتعارف و کشت محصولات پرآب از جمله برنج و ذرت خسارات جبران ناپذیری به سفره های آب زیرزمینی وارد می کند و بر تعداد دشت های ممنوعه استان افزوده است.

وی افزود: با توجه به کم بارشی که در سال جاری با آن مواجه بوده ایم، هیچ یک از سدهای استان سرریز نشده است.


در تولید آب حدود 1050 لیتر در ثانیه کمبود داریم

علیرضا کاکاوند در گفت و گو با خبرنگار مرصادنیوز با اشاره به وضعیت نگران کننده آب شرب کرمانشاه اظهار داشت: برای شهر کرمانشاه حدود 5 هزار لیتر در ثانیه تولید آب نیاز داریم.

مدیرعامل کرمانشاه ویک افزود: همچنین ذخیره مخازن ما باید 250 هزار متر مکعب باشد تا مردم در 24 ساعت آب داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: اما در حال حاضر 3 هزار و 950 لیتر در ثانیه تولید آب داریم یعنی حدود 1050 لیتر کمبود تولید آب داریم.

کاکاوند گفت: سرانه مصرف آب در کرمانشاه 250 لیتر به ازای هر نفر است که نسبت به مصرف سرانه ملی در استان بیشتر است.


5ea0c955 9e3e 4ad1 8381 dd3e35518b17 خبر خاکستری

کاکاوند در ادامه به تشریح آخرین وضعیت پروژه انتقال آب از سد گاوشان به کرمانشاه گفت: در استان کرمانشاه سد گاوشان تنها سدی است که آب شرب از آن استحصال می شود.

وی گفت: بخشی از آب شرب شهر کرمانشاه از سد گاوشان که متولی شرکت آب منطقه ای است تامین می شود.

کاکاوند ظرفیت خط لوله آب سد گاوشان را 2600 لیتر بر ثانیه اعلام کرد و گفت: تا چند روز پیش در تصفیه خانه شهید نظری تنها 1000 لیتر آب در ثانیه از این خط عبور می کرد و اکنون این خط را تعطیل کرده ایم. .

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر هیچ آبی از سد گاوشان وارد نمی شود تا RVC بتواند نواقص آن را برطرف کند و مقرر شد خط تا 20 اسفند تعمیر شود و از آن تاریخ 2600 لیتر آب در ثانیه کامل تحویل داده شود و به این ترتیب بیشترین آب. مشکلات کرمانشاه حل می شود

کاکاوند در پایان با اشاره به وضعیت کنونی منابع آب شرب استان از مردم شریف کشور خواست با مدیریت مصرف آب نقش مهمی در جبران کم آبی ایفا کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید