وضعیت کشور از نظر ذخایر استراتژیک بسیار خوب است/ همکاری مجلس و وزارت جهاد برای رسیدن به خودکفایی برنج

ساعت: 09:30
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۲۵
کد خبر: 1800494

پرویز آوسطی گفت: مجلس و دولت مصمم هستند تا سال آینده در قالب یک طرح فنی و ملی از طریق معاونت آب و خاک وزیر جهاد، خودکفایی در تولید برنج را معرفی کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ پرویز اوسطی در گفت و گو با مرصادنیوز گفت: از بدو تشکیل مجلس یازدهم تاکنون پیگیر موضوع تامین کالاهای اساسی و مواد اولیه دام بوده ایم.

وی افزود: بر اساس گزارش معاونت های تخصصی وزارت جهاد کشاورزی، وضعیت کشور از نظر تامین ذخایر راهبردی و راهبردی لازم بسیار خوب است. همچنین روند ثبت سفارش و حمل کالاهای اساسی و ورود دام به کشور بسیار مناسب است.»

وی گفت: در برخی مناطق مازاد محصولات وجود دارد و مسئولان این محصولات را خریداری و ذخیره می کنند.

وی گفت: پیش بینی می شود امسال از نظر تامین کالاهای اساسی روز عید آرامی داشته باشیم و نگرانی زیادی در این زمینه وجود نداشته باشد.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: همچنین وضعیت تولید و عرضه نفت مناسب است و پیش بینی های لازم برای این امر انجام شده است.

اوسطی در خصوص علت گران شدن برنج ایرانی گفت: ذائقه ایرانی ها عمدتاً به سمت مصرف برنج های خانگی است و البته حق هم دارند؛ در واقع ذائقه ایرانی ها بیشتر به سمت مصرف برنج های خانگی است. زیرا برنج ایرانی از نظر طعم و عطر یکی از بهترین برنج های دنیاست و مردم بیشتر به مصرف برنج ایرانی علاقه دارند.

وی افزود: امسال با توجه به شرایط خشکسالی شاهد کاهش 20 درصدی تولید داخل بوده ایم.

وی گفت: همچنین مانند سال های گذشته و بر اساس قانون مصوب مجلس، واردات برنج خارجی از تیر تا آبان حدود چهار ماه به دلیل حمایت از مصرف کننده ممنوع شد.

وی گفت: به طور عمده قیمت برنج ایرانی افزایش یافته که البته جایگزینی برای واردات آن وجود ندارد.

بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، هم کمیسیون کشاورزی مجلس و هم وزارت جهاد کشاورزی تصمیم گرفته اند در صورت مناسب بودن شرایط بارندگی و آبی کشور در سال آینده، خودکفایی تولید برنج داخلی در قالب یک طرح کاملاً فنی و ملی انجام شود. برنامه ریزی از طریق معاون وزیر آب و خاک باید با وزارت جهاد کشاورزی پیگیری شود تا بتوانیم نیازهای کشور را در آینده تامین کنیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید