وقتی ارابه های مرگ هنوز زنده اند

ساعت: 17:40
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۲۲
کد خبر: 1800106

اگرچه به گفته رئیس پلیس راهور ناجا علت تصادف بزرگ در تصادفات زنجیره ای در محور خوزستان خطای انسانی عنوان شد، اما سهم خودروهای بی کیفیت داخلی در تصادف و آمار خسارات مالی و جانی آنها باید نادیده گرفته نشود

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از گزارش شبکه خبری تهران نیوز: حوالی ساعت 7:40 صبح روز دوشنبه 19 دی ماه 93 خبر تصادف در کیلومتر 10 محور بهبهان – اهواز اعلام شد.

در این سانحه رانندگی که در دو لاین مخالف در این محور رخ داد، علاوه بر برخورد 9 خودرو در یک لاین با یکدیگر، حدود 50 دستگاه خودرو نیز در لاین مخالف با یکدیگر برخورد کردند.

پس از این حادثه و به دلیل آتش سوزی سه خودرو، طبیعتاً آمار باید نشان می داد که تعدادی از هموطنانمان کشته و زخمی شده اند.

در پی تصادفی که در آن خانواده سه نفره و یکی از سرنشینان خودروی دیگر (سمند) در دم جان باختند، پاد جان باخت و چندین خودرو آتش گرفت.

گزارش های اولیه پلیس حاکی از آن است که تعداد دقیق مجروحان این تصادف مشخص نیست، اما برخی آن را خوب می دانند.

تصادف زنجیره ای 59 خودرو

علت ریزش مه شدید در محور بهبهان – رامهرمز در محدوده روستای دودانگه، تصادف زنجیره ای که بین 59 خودرو و علاوه بر ارتفاع 5 فوتی رخ داد، 41 مصدوم و راهی بیمارستان ها اعلام شد.

به گفته مسئولان در دو روز قبل از این حادثه، یک تصادف زنجیره ای و دو تصادف زنجیره ای دیگر در محورهای آبادان و اهواز – رامهرمس، 35 خودروی دیگر با هم برخورد کردند که این حادثه نیز به دلیل مه شدید است.

در نهایت رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خوزستان پس از بررسی ابعاد این حادثه خطای انسانی را عامل این تصادف زنجیره ای دانست و علت اصلی این تصادف را تخطی از سرعت مطمئنه و رعایت نکردن فاصله طولی عنوان کرد.

اما رضا دولتشاهی با اشاره به وجود مه در این محور مواصلاتی، خطای انسانی و تخطی از سرعت مطمئنه و رعایت نکردن فاصله طولی را عامل حادثه می داند.

این مقام مسئول برای جلوگیری از برخی رسوایی های دیگر با استناد به رعایت فاکتورهای استاندارد در این محور مواصلاتی، آن را یکی از بهترین جاده های استان خوزستان و محوری عریض با دو خط مجزا، تابلو و روشنایی دانست.

عامل انسانی؛ علت اصلی سقوط

به این ترتیب رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خوزستان به طور قطع خطای انسانی را عامل این حادثه دانست و بر خلاف برخی ادعاهای دیگر، شرایط نامساعد جوی و وجود مه در جاده را علت حادثه معرفی نکرد.

وقوع این حادثه، تصادف زنجیره ای و حوادث مشابه در روزهای اخیر واکنش های متفاوتی را از سوی برخی مسئولان از جمله رئیس پلیس راهور ناجا در پی داشته است.

سردار سید کمال هادیانفر ابتدا با اعلام برخی آمار از تعداد خودروهای موجود در کشور از وجود 37 میلیون دستگاه خودرو خبر داد.

وی همچنین با نگاهی به وضعیت تصادف و مهمترین عوامل وقوع آن، سهم 32 درصدی مرگ و میر را برای مسافرانی که کمربند ایمنی نبسته اند، عنوان کرد.

رئیس پلیس راهور ناجا گفت: رانندگان 25 درصد فوتی های جاده ای را به خود اختصاص داده اند و 19 درصد دیگر را به عابران پیاده اختصاص داده اند.

سردار هادیان فر تصادفات را سومین عامل مرگ و میر می داند و گفت: در حالی که به مرگ و میرهای روزانه ناشی از تاج توجه می کنیم، از مرگ هموطنان در جاده ها و بر اثر تصادفات جاده ای اطلاعی نداریم. “

وی با اشاره به افزایش 12 درصدی تردد در محورهای مواصلاتی کشور در سال جاری، متأسفانه تعداد قربانیان زیاد و قابل توجهی را هزار و 147 نفر اعلام کرد.

کیسه هوای ماشین باز نشد

رئیس پلیس راهور ناجا بخش عمده ای از سخنان خود را خطاب به خودروسازان خطاب کرد و با تاکید بر اینکه هیچ یک از خودروها در حادثه کوسن زنجیره ای بهبهان باز نشده بود، به خودروسازان روی آورد و با تشبیه سری خودروهای ارابه مرگ از آنها انتقاد کرد.

سردار هادیانفر از بی توجهی خودروسازان به رعایت و کنترل حداقل استانداردها در تولید انتقاد شدید و از متولیان نظارت بر عملکرد خودروها به شدت انتقاد کرد.

با توجه به سهم پایین رانندگان غیردقیق در این محور و نقش آنها در وقوع این فاجعه بزرگ با خسارات مالی و جانی فراوان، اما این سوال را مطرح کرد که نقش و نقش سازمان های ذیربط در وقوع این حادثه بزرگ چیست؟

رئیس پلیس راهور ناجا همچنین از بی توجهی برخی از رانندگان و مسافران به اصول اولیه و اولیه سفر انتقاد کرد و سهم وی را در وقوع تصادفات منجر به جرح و فوت ارزیابی کرد.

انحصار و عدم به روز رسانی؛ بلای صنعت خودرو

جدای از این اتفاق و اتفاقات مشابه، سال هاست که انتقاد از تولید خودروهای بی کیفیت داخلی مطرح است، سوالی که به دلیل بی توجهی خودروسازان هر از گاهی تکرار می شود اما بی نتیجه است.

اگرچه صنعت خودرو به سمت اقتصاد گرایش دارد و فعالیت تولیدی ایجاد اشتغال می کند و زنجیره ای از فعالیت های تولیدی، خدماتی و توزیعی مرتبط را در بر می گیرد، اما فعالیت این صنعت در کشور ما متناسب با اقتصاد آن برای فعالان این حوزه راضی کننده نیست.

بنابراین، در حالی که حتی همسایگان ما در خاورمیانه هر روز هنر و مهارت خود را به نمایش می گذارند و خودروهای بهتر و مدرن تری تولید می کنند، همین تعداد خودروساز ایرانی به طور فزاینده ای از رقابت در این زمینه خارج می شوند.

اگرچه همه ما شعار حمایت از تولید داخلی و نه به این گونه کالاهای خارجی را می دهیم، اما متاسفانه نمی توان از کیفیت پایین خودروهای داخلی و نقش این موضوع در تصادفات و آمار بالای خسارات مالی و جانی چشم پوشی کرد.

در شرایطی که بسیاری انتخاب خودروهای داخلی را انتخابی بین «بد» و «بدتر» می دانند، باید اذعان داشت که کیفیت و ایمنی برخی از قطعات خودروهای داخلی اصلاً مطلوب نیست.

با این تفاسیر، انحصار صنعت خودرو در کشور و منحصر به فرد بودن شرکت های فعال از یک سو و بی انگیزگی آنها برای اصل به روز بودن و کیفیت در تولید، به آفت بزرگی برای صنعت خودروسازی ایران تبدیل شده است.

انتهای پیام/*

دیدگاهتان را بنویسید