ایران؛ قبرستان ماشین های فرسوده یا پارکینگ ارابه های مرگ؟

ایران؛  قبرستان ماشین های فرسوده یا پارکینگ ارابه های مرگ؟

واردات خودرو در سال 1396 ممنوع شد، زمانی که درآمد ارزی کشور از صادرات کالا بر اساس گزارش مرکز آمار ایران 92 میلیارد و 651 میلیون دلار بود، اما امروز درآمد ارزی کشور نسبت به سال 1396 نزدیک به 47 درصد کاهش یافته است.

تیرماه 1396 با دستور محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت دوازدهم واردات خودرو ممنوع شد. ستاد اقتصاد مقاومتی در سال جاری تصمیم گرفت برخی کالاها مانند خودرو را به دلیل لوکس و غیرضروری در گروه چهارم لیست سیاه واردات قرار دهد.

کمبود منابع ارزی همزمان با تحریم های گسترده علیه کشور و مسدود شدن منابع ارزی ایران در خارج از کشور بود که واردات خودروهای خارجی را به مدت 5 سال متوقف کرد.

درآمد ارزی کشور به نصف کاهش یافته است

واردات خودرو در سال 1396 ممنوع شد که درآمد ارزی کشور از صادرات کالا بر اساس گزارش مرکز آمار ایران 92 میلیارد و 651 میلیون دلار بود. بر اساس گزارش های مرکز آمار ایران، درآمد ارزی کشور در سال گذشته به 48.8 میلیارد دلار رسید.

با توجه به روند نزولی درآمدهای ارزی کشور طی 5 سال گذشته، پیش بینی ها حاکی از آن است که در سال جاری درآمدهای ارزی حاصل از صادرات کالا کاهش چشمگیری خواهد داشت.

9 ماه از تصویب آیین نامه واردات خودرو می گذرد

با گذشت 4 سال از توقف واردات خودرو به کشور، بحث از سرگیری واردات خودرو در سال 1401 داغ شده است. قوانین واردات خودرو در 13 شهریور امسال ابلاغ شد. پس از انتشار متن آیین نامه، انتقاداتی به مفاد آن وارد شد و در 17 مهر 1401، رئیس شورای اسلامی سه ایراد به مصوبه دولت در مورد واردات خودرو را به رئیس جمهور ابلاغ کرد.

در 11 آبان 1401 به گفته امید قالیباف، موارد مطرح شده از سوی مجلس در خصوص تنظیم واردات خودرو در دولت حل و فصل شد و متن نهایی بازنگری شده این آیین نامه نیز به تصویب دولت رسید.

از آن لحظه تا امروز، طبق آخرین آمار، 22 خودرو از 6 مدل از محصولات کیا شامل سراتو، ریو، پیکانتو، پگاسوس، سونت (SUV) و اسپورتیج (SUV) وارد بندر لنگ شده اند و بر اساس مدیرکل بنادر و کشتیرانی شهید بهنار و شرق هرمزگان 120 دستگاه خودرو وارد بندر شهید بهنار بندرعباس شد.

با واردات خودرو مردم را سرگرم کنید

در حالی که منابع ارزی کشور در سال های اخیر و در 9 ماه گذشته تمام شده است، موضوع «واردات خودرو» در هر مجلسی مطرح است. این سوال مطرح می شود که آیا دولت به گفتار درمانی روی آورده است؟

با داغ شدن بحث واردات خودرو، خبری از وعده کاهش قیمت خودرو نبود و از سوی دیگر، بازار خودرو دچار رکود بی سابقه ای شد. این در حالی است که مصرف کننده واقعی گیج شده و هر روز اخبار واردات خودرو را دنبال می کند، بنابراین با از سرگیری واردات خودرو قیمت خودرو کاهش می یابد و زمان خرید فرا می رسد!

بعد از 5 سال به مصرف کننده ایرانی «ماشین کارکرده» می دهیم.

5 سال گذشته با کمک مالی برای درخشش خودروسازان داخلی در دوره تحریم همراه بوده است. فرشاد مقیمی، معاون امور صنعتی وزارت صنعت، معدن و تجارت در تاریخ 11 بهمن 1396 از آزادسازی حداقل چهار هزار میلیارد تومان کمک نقدی به خودروسازان خبر داد.

در سال های تحریم و ممنوعیت واردات خودرو و با کمک های مالی دولت ها، دو خودروساز بزرگ کشور توانستند 92 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص دهند. اتفاقی که در سال های اخیر رخ داده، باعث گرانی کیفیت خودروهای داخلی و اتلاف 5 سال هزینه و زمان شده است.

افت کیفیت خودروهای داخلی در ماه های اخیر حتی تشدید هم شده است، چرا که ماه های پایانی سال 1401 فشار جدی بر خودروسازان برای افزایش تولید وارد کرده است. این افت کیفیت خودروهای داخلی به جایی رسیده است که مصرف کنندگان ایرانی تمایل به خرید خودروهای خارجی کارکرده دارند.

آیا ایران گورستان خودروهای فرسوده می شود؟

بر اساس آخرین آمار در حال حاضر 8 میلیون خودروی فرسوده در کشور وجود دارد. رقمی تکان دهنده که ریسک واردات خودروهای دست دوم را دو چندان می کند.

واردات خودروهای فرسوده با استانداردهای مشخص کار بسیار دشواری است و از سوی دیگر اگر واردات خودروهای فرسوده بدون حساب و کتاب انجام شود، ایران به قبرستان خودروهای فرسوده تبدیل می شود.

سرمایه گذاری در صنعت خودرو آسان شد

طی 5 سالی که واردات خودرو متوقف شد، هزینه های زیادی هم از جیب مصرف کنندگان برای پرداخت مبالغ گزاف برای خودروهای بی کیفیت و هم از جیب دولت برای کمک های مالی، خرج خودروسازان کشور شد. اکنون این مارپیچ دوم شرایط را برای کاربر نهایی سخت‌تر کرده و با مشکلاتی مانند کمبود نمایندگی برای ارائه خدمات پس از فروش مواجه خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید