پاسخ نوبت به مطالبه وام دولت روحانی از بانک مرکزی

محمد باکر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه دولت روحانی در گفت و گوی اختصاصی با آفتاب نیوز گفت: طبق گزارش رسمی بانک مرکزی، آقای روحانی نادرست و باطل است.

نوباخت افزود: طبق گزارش های رسمی در پایان سال 1399 به دلیل تسویه کامل حقوق بانک مرکزی با خزانه، مانده بدهی بخش دولتی به بانک مرکزی منفی 1.5 میلیارد تن بوده است. یعنی دولت در دو ماه پایانی سال نه تنها از بانک مرکزی وام نگرفت، بلکه با تسویه حقوق، مانده دولت با بانک مرکزی کاهش یافت.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در دولت روحانی گفت: تا تاریخ 10 تیرماه 1392 با احتساب کل حقوق بانک مرکزی در وزارت دارایی که در پرداخت های غیرقابل اجتناب طبق قانون و با رعایت قانون و با احتساب کل حقوق و دستمزد بانک مرکزی انجام شده است. مثل همه قبلی تراز کل بدهی بخش دولتی به بانک مرکزی 1.5 میلیارد تن برای سال ها اعلام شده است.

وی بیان کرد: بر اساس گزارش رسمی بانک مرکزی از پایان سال دوم تا ابتدای تیرماه سال جاری، پایه پولی از 4 هزار میلیارد تن به 4 هزار میلیارد تن افزایش یافته است. یعنی افزایش موجودی پایه پولی در این مدت 3 هزار میلیارد تن است.

نوباخت با اشاره به گزارش رسمی بانک مرکزی به آفتاب نیوز گفت: افزایش نسبت نقدینگی در اول تیرماه سال جاری برابر با 1.5 بوده است. با احتساب این نسبت، به جای 3.2 همین عدد 8 و افزایش 4000 میلیارد تومانی موجودی پایه پولی، افزایش موجودی نقدینگی دوره مورد بررسی آقای مصباح 4000 میلیارد تومان خواهد بود، نه 1 000 000 میلیارد تومان !!! البته بانک مرکزی در گزارش رسمی خود از افزایش نقدینگی در این مدت با ۶.۶ درصد افزایش به ۲۲۹.۳ میلیارد تن خبر داد.

نوبت در پایان تاکید کرد: از استاد بزرگوار حضرت جه الاسلام و المسلمین جناب آقای مصباح مقدم انتظار می رود که به صورت مستند و دقیق و همچنین در مورد هویت واقعی خود به ویژه از نظر حقوقی صحبت کنند. اعضای شورا در صورت لزوم. اینجانب حاضرم در طول مدت مسئولیت خود در این موضوعات و در تمامی حوزه های ماموریتی سازمان برنامه و بودجه حضور داشته باشم تا گزارشی مستند به صحن مجلس ارائه کنم.

دیدگاهتان را بنویسید