پاشیدن پول مبهم در دفتر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پاشیدن پول مبهم در دفتر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

علیرغم بودجه قابل توجه، به گفته بسیاری از فعالان دانش بنیان، اکوسیستم نوآوری کشور در دوره اخیر رکود قابل توجهی داشته است، فرار و مهاجرت نخبگان، تشدید تحریم ها و سوء مدیریت دولت از جمله عواملی است که ظاهراً بی تأثیر نمانده است. با وخامت این رکود.

روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری از این مرکز در منطقه نوآوری شریف بازدید کرد که روی کاغذ باید نزدیک به 600 شرکت، 19 شتاب دهنده، 15 صندوق و شرکت سرمایه گذاری و 10 مرکز نوآوری وجود داشته باشد. میزهای کامپیوتر روی فرش چیده شده اند. بیشتر سالن ها خالی و کاملاً ساکت هستند، تقریباً خبری از جنب و جوش محافل استارتاپی و جوانان علاقه مند به حوزه فناوری نیست. چند مرد جوان با ظاهری خاص در گوشه ای ایستاده اند. این محیط عظیم با ساختمان های متعدد از جمله ساختمان فناوری شهید سلیمانی، قرار بود قلب تپنده اکوسیستم فناوری و نوآوری پایتخت باشد، اما بیشتر شبیه یک فضای کسب و کار شکست خورده است.

به گزارش آفتاب نیوز؛ معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بودجه ای نزدیک به 3 هزار میلیارد تومان و ردیف های اعتباری متعدد، برخلاف نهادهایی مانند وزارت نیرو و آموزش و پرورش، چندان مورد توجه افکار عمومی نیست. به عنوان مثال این نهاد مسئول قطع و وصل برق یا مخاطب میلیونی مستمری بگیران و معلمان نیست، وظایف آن نیز مبهم و در هاله ای از ابهام است و کار خاصی ندارد، با همه اینها. یک بودجه رویایی که در هیچ فرآیند شفافی هزینه دارد.

علیرغم بودجه قابل توجه، به گفته بسیاری از فعالان دانش بنیان، اکوسیستم نوآوری کشور در دوره اخیر رکود قابل توجهی داشته است، فرار و مهاجرت نخبگان، تشدید تحریم ها و سوء مدیریت دولت از جمله عواملی است که ظاهراً بی تأثیر نمانده است. با وخامت این رکود.

در حال حاضر بیش از 7900 شرکت دانش بنیان ظاهراً فعال هستند، اما به گفته برخی فعالان استارت آپی، تعداد قابل توجهی از این شرکت ها یا فعال نیستند یا در حوزه اصلی که از آن مجوز گرفته اند فعالیت نمی کنند. در چنین شرایطی برخی اقدامات معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری که نامش در دوره جدید تمدید شد و به معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری تغییر نام داد، انتقادات زیادی را برانگیخته است.

برگزاری تورهای به اصطلاح علمی و فناوری به مقاصد گردشگری مانند ترکیه و فرانسه از اتفاقات جالب در این معاونت است. در 18 ماه گذشته به دلیل رکود تورم، فقر در جامعه فراگیر شده است. بسیاری از نخبگان از کشور مهاجرت کرده اند، برخی شرکت های فناوری حتی به صورت دسته جمعی مهاجرت کرده اند، در چنین شرایطی، برگزاری تورهای مجلل به خارج از کشور با هدف فرضی «ارتباط علمای جهان اسلام با یکدیگر» برای بسیاری از فعالان استارت آپی مشکوک است. در کشور.

در حالی که اکثر نهادهای دولتی با برون سپاری حتی پیش پا افتاده ترین کارکردهای مدیریتی مخالف هستند، این نهاد حساس ترین وظیفه خود، یعنی تعیین دانش بنیان بودن شرکت ها را به بخش خصوصی واگذار کرده است.

شرکت‌هایی که برای دانش‌محور شدن درخواست می‌کنند باید از نظر چارچوب‌های محصول و سازمان ارزیابی شوند. این در حالی است که تعداد زیادی ارزیاب و دلال متعلق به بخش خصوصی هستند که روند جذب این افراد بسیار نامشخص است، معاونت علمی در دوره جدید پاسخی به گمانه زنی ها مبنی بر تعلق این شرکت ها به بستگان مسئولین در معاونت علمی و فناوری یا نه

استارت آپ ها و شرکت های متقاضی باید به یکی از این ارزیابان و آژانس ها مراجعه کنند تا بتوانند شرایط شرکت را در خصوص استفاده از عنوان و مزایای دانش بنیان بررسی کنند.

اگرچه معاونت علمی معتقد است بر کار این شرکت ها نظارت می شود، اما نزدیک به 50 ارزیاب و دلال وظیفه بسیار حساسی دارند که مستعد فساد و رانت خواری است. در نهایت، هیئت‌های علمی متشکل از کارشناسان متعهد و انقلابی تشکیل شده است تا این شرکت‌ها را از نظر علمی ارزیابی کرده و دانش‌بنیان بودن آن‌ها را مشخص کنند. این افراد اغلب خارج از معاونت علمی و فناوری نیز کار می کنند و نوع کار برون سپاری می شود.

این در حالی است که برخی از شرکت های دانش بنیان در زمینه تجاری سازی و توزیع حمایت ها مجوز دریافت کرده اند که با توجه به رکود بالای فعالیت شرکت های دانش بنیان به ویژه در سال گذشته، می توان تقویت فعالیت این شرکت ها را مد نظر قرار داد. شرکت ها . شرکت‌های فعال در بخش تجاری‌سازی می‌توانند حمایت‌های مالی و غیرمالی مختلفی را به معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری برای شرکت‌های دانش‌بنیان اختصاص دهند. این شرکت ها نیز متعلق به بخش خصوصی هستند و در ازای فعالیت خود از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری کمک مالی دریافت می کنند. اگرچه شبهات زیادی در زمینه رانت و بهره برداری در این بخش مطرح شد، اما پاسخ قانع کننده ای از مدیران زیر نظر دگانی فیروزآبادی در این زمینه شنیده نشد.

حتی در حوزه آموزش نیز حاشیه های زیادی در این نهاد ایجاد شده است. معاونت علمی و فناوری دوره های آموزشی متعددی را بصورت آنلاین و حضوری برگزار می کند که اگرچه رایگان است اما اغلب تعداد کمی از افراد در آن شرکت می کنند و اساتید و شرکت های آموزشی انتقادی دلیل این امر را کیفیت بسیار پایین آموزش و آموزش می دانند. انحصار برخی شرکت ها برای اجاره این آموزش ها.

نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی تولید ایران

این نمایشگاه که دائمی و سالانه است آخرین بار در تاریخ 19 الی 22 آذرماه سال جاری برگزار شد. دانشگاه ها، آزمایشگاه ها، مراکز آموزشی و به طور کلی هر خریدار می تواند تجهیزات آزمایشگاهی، دستگاه ها، تجهیزات، مواد و محصولات این حوزه را که بعضاً قیمت بالایی نیز دارد، از این نمایشگاه دائمی در طول سال خریداری کند.

وزارت علوم و فناوری تحت پوشش زیبا و قابل توجیه «حمایت از محصولات آزمایشگاهی دانش بنیان بومی» بخشی از ارزش اقلام خریداری شده را بر اساس الگوریتمی نامفهوم و پیچیده به نمایندگی از خریدار به فروشنده پرداخت می کند. گفته می شود برخی از محصولاتی که تحت عنوان دانش ایرانی عرضه می شوند، در واقع محصولات مونتاژ شده چینی هستند. با توجه به احمقانه بودن خرید و فروش این نمایشگاه، احتمال کلاهبرداری و فساد در آن وجود دارد، البته این موضوعی است که نیاز به بررسی بیشتر توسط مراجع نظارتی دارد.

در طرح لیزینگ این محصولات تا سقف خرید 500 میلیون تومان برای هر خرید سود تسهیلات صفر درصد است. با توجه به نرخ سود 50 درصدی در بازار آزاد، این تسهیلات رایگان طبیعتاً بسیاری را وسوسه می‌کند تا با استفاده از روش‌های مرسوم، خرید و فروش‌های جعلی را بین خود ترتیب دهند.

دیدگاهتان را بنویسید