پایان افراط گرایان بومی که رویای زمستانی سخت را در سر می پرورانند

پایان افراط گرایان بومی که رویای زمستانی سخت را در سر می پرورانند

تندروهایی که مخالف رابطه ایران با دنیا و پایان مذاکرات برای رفع تحریم ها هستند با دیدن زمستان سخت ایران همچنان بر مواضع خود پافشاری می کنند و معتقدند اگر مشکلی وجود دارد به مردم مربوط می شود. و دولت قبلی، و آنها همچنان رویای زمستان سخت اروپا را در سر می پرورانند. به عنوان مثال، روزنامه جوان اخیراً نوشت: «ایران که با ۱۶۰۰ نوع تحریم مواجه است، تنها یک درجه کاهش دمای محیط کار یا محل زندگی می تواند به مقابله با این وضعیت کمک کند. فرانسوی ها برای هیزم حواله دریافت کردند، آلمانی ها برای زغال سنگ رفتند و انگلیسی ها هم دریافت کردند. آنها مدفوع گربه را می سوزانند و سوئدی ها برای زنده ماندن در این زمستان سخت با پتو به سر کار می روند. زمستان سختی بود و تحریم گاز روسیه از سوی اروپا به دلایل سیاسی و جنگ در اوکراین همراه شد و مردم اروپا تاوان این بازی سیاسی را می پردازند. نروژی‌ها زمستان امسال نه برای ورزش، بلکه برای دوش گرفتن به باشگاه هجوم آوردند! قیمت برق در اروپا 5 تا 10 برابر شده است و مردم بهای وحشتناکی را برای انرژی می پردازند. دولت ها میلیاردها میلیارد یورو یارانه انرژی داده اند و مردم هنوز تحت فشار شدید اقتصادی هستند.»

همچنین روزنامه کیهان در ستون دیالوگ شماره شنبه خود که اغلب توسط حسین شریعتمداری، مدیر مسئول این روزنامه نوشته می شود، نوشت: «در انگلیس اعلام شد که مردم باید بین غذا و گرما و گربه یکی را انتخاب کنند. از فضولات به عنوان سوخت استفاده می شد.” برای استفاده در فرانسه، هیزم نیز جیره بندی می شود.

چنین اظهارنظرهایی در میان تندروها کم نیست و رسانه های این اقلیت مدت هاست وضعیت فعلی کمبود گاز را با مصرف بالای مردم و کم کاری دولت قبل مرتبط می دانند و از این طریق از مسئولیت فرار می کنند.

این در حالی است که در بحث انفعال و حقوق عامه، مدیران حداقل باید پاسخگوی دستگاه قضایی باشند و شاهد اعمال قانون و مجازات مدیران خاطی باشند; اما می بینیم که با وجود تذکرها به اتهام روی آوردند.

کیهان چندی پیش در واکنش به هشدارها درباره مشکل گاز ایران و زمستان سخت پیش رو نوشت: «در حالی که مقامات اروپایی به صراحت از نگرانی های خود در مورد بحران گاز و زمستان سخت در این قاره صحبت می کنند، طیف داخلی غربی سرسختانه آن را رد می کند. این اظهارات و سخت تلاش برای چسباندن عصا زیر بغل تحریم کنندگان مدعی است که «ایران از سختی زمستان رنج می برد نه اروپا».

زمستان سخت اروپا یکی از کلیدواژه هایی است که اصولگرایان با تبلیغات گسترده وارد ادبیات سیاسی ایران کردند و بر این اساس معادلات سیاسی و دیپلماتیک ایران را به سمت انزوای خودخواسته سوق دادند و چشم بر آن بستند. شرایط سخت قابل پیش بینی این روزها در کشور

این اتفاق در حالی رخ داد که کارشناسان اقتصادی بارها هشدار داده اند که «افزایش تولید گاز ایران مستلزم سرمایه گذاری نزدیک به 80 تا 100 میلیارد دلار است که در شرایط فعلی بعید به نظر می رسد در پنج سال آینده محقق شود» که به گفته کارشناسان نیازمند سرمایه گذاری خارجی است. به گفته مصباحی محمد، تا زمانی که توافق صورت نگیرد، این اتفاق نمی افتد. این در حالی است که در چند ماه گذشته تندروهای مخالف برجام به قدری بر شکست مذاکرات تمرکز کرده اند که اکنون به وضوح امیدی به توافق نیست و هر روز شاهد اعمال تحریم های جدید در موضوعات مختلف هستیم.

محمد سرگزی نماینده مردم زابل در مجلس، اکنون در حالی که تندروها در زمستان سخت در انتظار عجز اروپایی ها هستند، گفت: استان سیستان و بلوچستان از گاز طبیعی که مردم برای گرم کردن خود استفاده کنند، بی بهره است. در این شرایط با کمبود شدید نفت سفید و سیلندر گاز مواجه هستیم. به گونه ای که مردم در روستاها خود را با چوب و فضولات حیوانی گرم می کنند. وی به ایسنا گفت: با توجه به سرمای بی سابقه ای که در 60 سال گذشته در استان سیستان و بلوچستان و شهرستان زابل اتفاق افتاد دمای هوا به منفی 20 درجه رسید. همزمان با این سرما طوفان صد کیلومتری در زابل رخ داد. به گونه ای که دید به کمتر از پنج متر رسید و متاسفانه هیچ حمایتی از سوی دستگاه های اجرایی از مردم سیستان و بلوچستان نداشتیم.

در تصاویری که این روزها از سوی شهرهای مختلف منتشر شده است، قطعی گاز و نبود سیستم گرمایشی زندگی بسیاری از مردم را با مشکلات جدی مواجه کرده و تعطیلی ادارات و بسیاری از شهرهای صنعتی به عنوان یک راه حل موقت با از دست دادن سرمایه پذیرفته شده است. ضرر – زیان.

در این شرایط مدت هاست که این سوال مطرح می شود که توهم «خودبزرگ بینی» و «دانش مطلق» برخی اصولگرایان تا کجا ادامه خواهد داشت؟

تصمیمات تا چه اندازه بر اساس این اطلاعات و تحلیل های ناقص بر مدیریت کشور تحمیل می شود و چرا مسئولان و مدیران ایرانی پاسخگوی اقدامات خود برای چنین رفتار پرهزینه ای نیستند؟

«زمستان سخت» تنها نمونه ای از رویاهای این اصولگرایان است که اقتصاد و معیشت مردم را به موضوعی تخیلی و عقیم گره زده اند و هدفشان پیروزی در نبرد انرژی پوتین با اروپا بوده است، اما در نهایت این مردم هستند. ایران که در سرمای سخت گرفتار شده و برای حل مشکل رها شده اند. همانطور که مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران با اشاره به بحران سراسری سرما و گاز کشور گفت: خواسته ما این است که مردم به خودشان کمک کنند تا از این سرما آسیب نبینند.

عدم تعادل انرژی و خرابی های جدی در اینترنت کشور

اینترنت که با روی کار آمدن دولت سیزدهم و با قطع پهنای باند در ابتدای تابستان و سپس فیلترینگ گسترده در سه ماه گذشته با انواع محدودیت ها مواجه شد، نباید تفاوت چشمگیری بین وجود و عدم وجود اینترنت وجود داشته باشد. حالا این اینترنت بی‌سابقه و شیک قطع شده و دسترسی مردم به حداقل رسیده است. به گزارش ابراروان علت ناپایداری شبکه برق منطقه پیام و مشکل تامین سوخت است. بنابراین مشکل انرژی در زمستان سخت ایران به اینترنت رسید.

از ساعت 14 و 38 دقیقه دیروز اختلالات جدی در شبکه اینترنت کشور مشاهده شد. پس از این قطعی، حتی دسترسی به برخی از پیام رسان های ایرانی و وب سایت های داخلی برای برخی از کاربران ممکن نبود یا به سختی امکان پذیر بود.

بر اساس داده‌های سایت مرکز تبادل اطلاعات تهران، اواخر شب سه‌شنبه یک اختلال ترافیکی دو ساعته در کشور رخ داد. دیروز شواهد نشان داد که این اختلال در ترافیک داخل کشور همچنان وجود دارد و کندی اینترنت احساس می شود.

در همین راستا ابراروان با انتشار اطلاعیه ای در سایت خود اعلام کرد که به دلیل ناپایداری شبکه برق منطقه پیام و مشکل تامین سوخت، مرکز داده این شرکت در صبح با وقفه و اختلال مواجه است و این وضعیت ادامه خواهد داشت. تا 24:00 شب گذشته (27 دسامبر).

دیدگاهتان را بنویسید