پدیده وزش بادهای موسمی و سیل از کمک به جهادگران / زهکشی 20 درصدی تالاب جازمور به لطف بارندگی های تابستانی


ساعت: 14:42
تاریخ ارسال: 05/10/1401
کد خبر: 1887104

در سوی دیگر سیل در استان کرمان طی بارندگی های اخیر 20 درصد از تالاب جازموریه آبگیری شده است که پیش بینی می شود در روزهای آینده با ورود سیلاب بر این تالاب افزوده شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش راه آرمان ، چند روزی است که اکثر استان های کشور درگیر پدیده ای هستند که شاید در 200 سال گذشته حتی در برخی نقاط تلاشی برای مقابله با آن صورت نگرفته است، هرچند سطح کشور با این پدیده مرتبط بوده است. اما مدیریت این سیل برای نجات جان هموطنانمان در استان کرمان مناسب بود.

استان کرمان شاید بیش از هر استان دیگری درگیر سیلاب های موسمی است زیرا فرسایش خاک و به اصطلاح صابونی شدن زمین اجازه نفوذ آب به عمق زمین و لایه های زیرزمینی را نمی دهد و آب های روان و سطحی را به سیلاب های ناگهانی تبدیل می کند. این کار را انجام می دهد.


f524af03 8864 47da a525 b14641389630 خبر خاکستری

به محض آمدن اولین بارندگی ها و حرکت آب های روان، تمامی مناطق پرخطر استان که از قبل شناسایی شده بودند، برای مقابله با سیل تجهیز و به حالت آماده باش درآمدند که باعث شد شاهد خسارات جانی کمی باشیم.

اما پدیده بادهای موسمی دوباره استان کرمان را در دو شهرستان سیرجان و رفسنجان غافلگیر کرد، این دو شهر در 200 سال گذشته هرگز چنین بارندگی شدیدی را تجربه نکردند زیرا آب های جاری از کوه های اطراف به سمت شهر هدایت شده و این دو شهر به این شهر کشیده شده اند. خارج از ترافیک عادی و آن را در یک نقطه بحران چرخاند.

علاوه بر ترس عظیم از این همه سیل که لحظه به لحظه خبر آن منتشر می شد; هجوم کمک‌های مردمی و گروه‌های جهادی که همراه با مسئولان دولتی، سپاه، بسیج و ارتش به مناطق سیل‌زده اعزام شدند، به مردم سیل‌زده احساس دلگرمی و اطمینان همراه با آرامش در مدیریت بحران داد.


65b085a2 aefe 477a b6d9 2b31ba501425 خبر خاکستری

اگرچه شدت سیل در روستاهای کوثر ریز، سرمشک، سیریز و بادیز، آپنگویه، ده احمدی، داهویه (زرند) بادیز، آپنگویه، ده احمدی، داهویه و 22 روستای شهرستان رابر بسیار زیاد بود، اما هلال احمر و گروه های حاضر در هر منطقه، بسیار بودند، به خوبی کار کردند و به موقع جان بسیاری را نجات دادند.

استفاده از کشتی های جنگی برای نجات قربانیان سیل یک ایده نخبه و به موقع بود

یکی از صحنه های ماندگار در این حادثه در دسترس بودن ابزار نظامی برای نجات جان انسان ها بود که این سخنان رهبر انقلاب را تداعی کرد که ما برای حفظ مردم خود ابزار و سلاح می سازیم نه دشمنی با ملت های دیگر. روستای نصیریه رفسنجان که از هر سو در محاصره سیل قرار گرفته بود، فرمانده نیروی زمینی تیپ 65 صاعقه خودروهای رزمی خود را رها کرد و 50 نفر را از محاصره سیل نجات داد و در مکانی امن قرار داد. .

زیباترین لحظات نیز حضور گروه های جهادی بود چرا که از ابتدای سیل جواد جلالی مسئول بسیج سپاه استان کرمان از اعزام 200 جهادگر در قالب 20 گروه جهادی در مناطق سیل زده خبر داد. رفسنجان که همچنان فعال هستند.

همدردی با نیروهای جهادی و کمک های مردمی در قالب موکب ارسال شد.


7e9cac51 a988 4862 ad15 66ddae1d7558 خبر خاکستری

پس از گذشت سه روز و شدت بارندگی ها مشخص شد که این میزان حضور نیروی جهادی کافی نیست به همین دلیل در سومین روز از فعالیت باران های موسمی، گروه های جهادی به مناطق سیل زده اعزام شدند. و این تعداد به بیش از هزار نفر رسید.

جلالی تاکید کرد: متاسفانه در شهرهای راور، کوهبنان، زرند، سیرجان، شهربابک و رفسنجان شاهد وقوع سیلاب بودیم. بسیجیان ما در این سه روز در قالب یک هزار جهادگر و یکصد و پنجاه گروه جهادی به فعالیت خود ادامه دادند.


c5e3d102 2d5a 4a2f 8403 15485571937a خبر خاکستری

رئیس سازمان بسیج سازندگی استان کرمان باید به جهادگران این شهرها کمک کند، مردم و روستاییان را تخلیه کند، اثاثیه و احشام مردم را تخلیه کند، آب را هدایت کند و از ورود آب به روستاها و منازل جلوگیری کند، برخی از مسیرها را بازگشایی کند و منازل را تخلیه کند. راه ها، شهرها، روستاها و مساجد مشترک را نام برد.

وی اذعان داشت: با توجه به اینکه در حاشیه شهر آسیب داشتیم، آشپزخانه و طبخ غذای گرم نیز در بیت الزهرا حاج قاسم رفسنجان با همکاری مجمع جهادگران استان کرمان آغاز شد. و در هر وعده غذایی هزار نفر غذا می خواهند. گرم آن بین افراد آسیب دیده و گروه های جهادی توزیع می شود.


05f29d1a 718c 4341 94e9 b8220a5a11ba خبر خاکستری


حضور به موقع و آماده کلیه نیروهای امدادی دولتی در کنار نیروهای خدمات عمومی

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمان نیز روز گذشته اعلام کرد: در جریان وقوع پدیده موسمی در نقاط مختلف استان از روز دوشنبه 12 مردادماه سال جاری تا کنون که در ششمین روز از عملیات امداد و نجات هستیم، نیروهای هلال احمر 3538 نفر را تحت تاثیر قرار دادند و به امدادرسانی به سیل پرداختند.

وی با اشاره به تخلیه 215 منزل مسکونی افزود: امدادگران هلال احمر 113 خودروی مسدود شده در اثر سیل را در شهرهای رفسنجان، سیرجان، شهربابک، راور، زرند و رودبارجنوب رها کردند.

فلاح حتی تعداد مفقودین سیل اخیر استان را 20 نفر ذکر کرد و گفت: 8 نفر از مفقودان توسط نیروهای هلال احمر پیدا شده اند و جستجو برای مابقی ادامه دارد.

وی تعداد مصدومان را 5 نفر عنوان کرد و گفت: مصدومان آسیب جدی ندارند و 85 نفر توسط جمعیت هلال احمر اسکان داده شده اند.

فلاح از دیگر خدمات ارائه شده در قالب کمک های بشردوستانه یاد کرد و گفت: 751 بسته غذایی، 1129 کیلوگرم نایلون، 788 تخته پتو، 17 چادر بشردوستانه و سایر اقلام امدادی و غذایی در بین سیل زدگان استان در نقاط مختلف استان توزیع می شود. .


خسارت سیل به زیرساخت ها وارد می شود نه جان و مال مردم

دیروز 15 مردادماه، دقیقاً در ششمین روز پس از سیل، احمد وحیدی وزیر کشور نیز با همراهی استاندار کرمان و سردار محمدعلی نظری فرمانده کل ارتش کرمان وارد کرمان و رفسنجان شد. وی ناظر بر این حادثه بود که پس از 200 سال باعث شگفتی اهالی کرمانی شد و وعده های بسیاری از جمله تعیین نماینده بنیاد مسکن در روستای کوتسر راز برای ارزیابی میزان خسارت و ارسال کمک هایی از قبیل آماده سازی کف و گل و لای داد. آماده سازی .. و وضعیت منطقه را به دقت ارزیابی کرد.


ee34b3c8 421b 42d4 81a7 3568dda2600e خبر خاکستری

در جلسه ستاد مدیریت بحران استان کرمان نیز به خسارات سیل به زیرساخت ها اشاره شد و مشخص شد که بیش از 860 رشته قنات و 360 راه روستایی بر اثر پدیده بادهای موسمی تخریب شده و تعداد جان باختگان سیل سه نفر بوده است.

ما در عمل ثابت کرده ایم که شعار ارتش فدای ملت است

امیر غلامعلیان در گفتگو با راه آرمان همچنین با تاکید بر امداد رسانی گفت: به محض ابلاغ دستور امیر فرماندهی کل ارتش به امیر حیدری فرمانده نیروی زمینی در خصوص فرماندهی صحنه به منظور ستاد منطقه ای جنوب شرق کشور برای مقابله با سیل اخیر در استان های کشور دریافت که همزمان در چهار استان کرمان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و یزد با اعزام خود به کمک مردم شتافت. تجهیزات مهندسی به مناطق و در واقع شعار ارتش برای فداکاری ملت را تایید کرد.


310a96e7 7818 4615 9e9b dfdebda67a89 خبر خاکستری

فرمانده قرارگاه منطقه ای ارتش در جنوب شرق با اشاره به اینکه در دو روز گذشته تعداد زیادی تجهیزات مهندسی به شهر یزد ارسال کرده ایم، گفت: تخلیه آب های سطحی شهر یزد، لایروبی رودخانه ها، مقاوم سازی. سدها، ساخت سایت های پدافندی در منطقه با مسئولیتی که به گروه مهندسی کرمان در یزد داده شده است انجام می شود.

وی گفت: همزمان تجهیزات مهندسی ما در شهرهای جنوبی استان و سیستان و بلوچستان مشغول هستند و در ایرانشهر، هش و مهرستان تجهیزات مهندسی متمرکز در لشکر 88 زرهی سیستان و بلوچستان مشغول به کار هستند. همچنین در دو روز گذشته برای کمک به مناطق سیل زده شهرستان زرند از استان کرمان درخواست کمک کردیم و تجهیزات مهندسی ما به آنجا اعزام شد و هم اکنون در آن شهرستان مشغول به کار هستند.




خسارت استان به زیرساخت ها و راه های روستایی بیش از برآورد اولیه است

معاون فنی و راه روستایی اداره کل راه استان کرمان نیز از خسارت بیش از 1000 میلیارد تومانی در راه های استان کرمان خبر داد و تاکید کرد که بیش از 60 درصد راه های روستایی درگیر سیل آسیب دیده است.

اما در آن سوی سیل؛ تالاب جازمور خشک شد مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان در گفت وگویی گفت: بر اساس بررسی های گروه های محلی استان و تحلیل نقشه های ماهواره ای، 20 درصد تالاب جازمور در بارندگی های اخیر خشک شد. و پیش بینی می شود در روزهای آینده با ورود سیل این میزان افزایش یابد.

در ادامه علی رشیدی در گفت وگو با خبرنگار ایلنا، گفت: در روزهای اخیر بارندگی و سیلاب در استان کرمان زیاد بوده است، اما این سیلاب ها در بالادست سدها رخ نداده است. فقط مقدار کمی از این جریان آب وارد سدها در بالادست شد. حدود 6 میلیون مترمکعب سیلاب وارد سد جیرفت و یک میلیون و 300 هزار مترمکعب آب وارد سد تنگویه سیرجان شد و اگر در مجموع حساب کنیم حدود 7 تا 5.7 مترمکعب سیلاب وارد سدهای استان کرمان شده است. اما متاسفانه سد بافت و ناسا پس از بارندگی های شدید نتوانستند آب ذخیره کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید