آیا زهکشی اراضی شمالی استان گلستان به تالاب ها آسیب می زند؟

ساعت: 13:03
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۸/۲۷
کد خبر: 1785287

اگرچه سازمان محیط زیست هنوز زهکشی اراضی شمالی استان را ارزیابی نکرده است، اما این احتمال وجود دارد که به دلیل وابستگی شدید کشاورزی گلستان به سموم و کودهای شیمیایی، ذخیره حیات وحش تالاب ها با زهکشی اراضی شمالی در معرض تهدید قرار گیرد. .

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا و به نقل از گلستان ما ; زهکشی اراضی اولویت دار شمال استان از جمله پروژه هایی است که توانسته در قانون بودجه سال 87 ردیف اجرایی را به خود اختصاص دهد.

این طرح در ابتدا در زمینی به مساحت کمتر از پنج هزار هکتار اجرا شد و با پیگیری و توزیع 425 میلیارد اسناد خزانه اسلامی در سال 95، اجرای 22 هزار هکتار زمین در دستور کار قرار گرفت. هزار و 100 میلیارد تن اعتبار به دنبال داشت.

اجرای 100 هزار هکتار زهکشی در اراضی اولویت دار گلستان

همچنین در سال 97 عملیات زهکشی 10 هزار هکتار توسط رئیس جمهور به بهره برداری رسید و به گفته هادی حق شناس استاندار سابق گلستان، 100 هزار هکتار از اراضی اولویت دار استان گلستان زهکشی شد.

بر اساس برنامه دولت، 280 هزار هکتار از اراضی اولویت دار استان به 15 پهنه زهکشی و اراضی شمال گرگانرود که خاک آن شور و قلیایی و سطح آب زیرزمینی آن بالا است، تقسیم می شود. مانند اراضی گمیشان و اراضی غربی استان که به دریا نزدیکترند و برخی از آنها در اراضی جنوبی گرگان و کارسو قرار دارند که هدف از زهکشی در این منطقه کنترل سطح آب زیرزمینی است. .


در منطقه شمالی گرگان رود علاوه بر زهکشی، آب شور برای سیلاب های احتمالی تخلیه می شود و آب تخلیه شده به سمت تالاب هدایت می شود.

حق شناس در تلاش بود تا زهکشی 30 هزار هکتار دیگر را تا پایان دولت دوازدهم به اتمام برساند اما این پروژه ادامه دارد و هنوز تکمیل نشده است.

از مجموع 280 هزار هکتار اراضی شمال گلستان که 80 درصد آن متعلق به مردم و 20 درصد آن متعلق به منابع ملی، 35 تا 40 درصد در گنبد، 30 درصد در آک کالا و 30 تا 35 درصد در بندرترکمن است. و گمیشان یافت می شود.

این اراضی عمدتاً به صورت تک محصولی گندم و جو کشت می شود و مسئولان دولتی انتظار دارند با اجرای این طرح میزان تولید این محصولات در گلستان افزایش یابد.

به گفته کارشناسان جهاد کشاورزی با اجرای طرح زهکشی اراضی شمال گلستان حداقل 50 تا 60 درصد به تولید فعلی این اراضی اضافه شده است.

کارشناسان همچنین معتقدند در شمال و غرب استان که شیب بسیار کم و خاک بسیار ریز دارد و زهکشی طبیعی که رودخانه ها هستند نیز در این منطقه کم است، باعث رانش زمین و سیل شدید در منطقه شده است. . از طرفی چون آب می ماند و تبخیر زیاد می شود و قسمتی از زمین شور و شور می شود.

نیاز به پیچیدگی در انجام زهکشی اراضی شمالی گلستان

از پروژه زهکشی گلستان به عنوان یکی از پروژه های موفق و بزرگ دولت قبل یاد می شود، اما در خصوص اجرای این طرح باید چند نکته را مد نظر داشت، اول اینکه زهکشی ها در اراضی فقیر از نظر مواد آلی خاک و این اراضی واقع شده اند. در نقاط پرباران استان و برخلاف انتظار به نظر نمی رسد نقشی در میزان تولید در بخش کشاورزی داشته باشد و می توان آن را طرح تثبیت نامید.

اگرچه خشکسالی و افزایش قیمت مواد اولیه ما را از برآورد دقیق میزان تولیدات خشک شده باز داشته و میزان تولیدات کشاورزی در استان نسبت به سال گذشته کاهش یافته است، اما قطعاً می توان شاهد موفقیت این طرح در سال 1390 بود. لحظه. نرخ.

نکته دوم اینکه از آنجایی که برخی از این زهکش ها به داخل تالاب می ریزند، مسئولان جهاد کشاورزی و محیط زیست باید سلامت آب زهکشی شده را بررسی کنند، زیرا استفاده از کودها و سموم شیمیایی به دلیل تبخیر زیاد باعث کیفیت آب در تالاب می شود. تغییر کند و بر این اساس میزان مرگ و میر پرندگان و حیات وحش ساکن در اطراف تالاب ها تعیین شود.

اگرچه محیط زیست تاکنون گزارشی در این خصوص ارائه نکرده است، اما با توجه به وابستگی شدید کشاورزی در گلستان حتی در مناطق حاصلخیز به سموم و کودها، به نظر می رسد اقدامات جدی تری در این زمینه انجام شود.

همچنین انتظار مردم این است که با توجه به میزان تبخیر بالای استان گلستان در اراضی شمالی، کارکنان جهاد کشاورزی با توجه به هزینه بالای پروژه زهکشی در اراضی شمالی استان، حتی الگویی مناسب از کشت در این منطقه ارائه دهند. از کشت مستقیم و غیرمستقیم در این منطقه باید از خاک ورزی استفاده شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید