تشدید وزش بادهای موسمی در ۷ استان/ هشدار طغیان گسترده و رودخانه ها


ساعت: 10:47
تاریخ ارسال: 05/10/1401
کد خبر: 1887009

سازمان هواشناسی از تقویت فعالیت بادهای موسمی امروز در ۷ استان کشور خبر داد و نسبت به طغیان گسترده، طغیان رودخانه ها و آبگرفتگی منازل هشدار داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سازمان هواشناسی اعلام کرد: امروز به دلیل ادامه فعالیت موسمی در برخی مناطق فارس، بوشهر، هرمزگان، کرمان، نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کوگیلویه و بویراحمد، غرب یزد و غرب و جنوب اصفهان رگبار باران و رعدوبرق، وزش باد شدید موقت و مناطق غبارآلود پیش بینی می شود.

همچنین امروز در برخی مناطق اردبیل، گیلان، مازندران، آذربایجان شرقی، همدان، مرکزی، زنجان، قزوین، البرز، تهران و شمال استان های سمنان، خراسان شمالی و خراسان رضوی بارش شدید باران، وزش باد شدید موقت و رعدوبرق پیش بینی می شود. احتمال افزایش گرد و غبار در برخی از استان ها در دامنه جنوبی البرز واقع شده است.

سه شنبه در برخی مناطق سیستان و بلوچستان، شما و شرق خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کوگیلویه و بویار احمد، غرب و جنوب فارس، ارتفاعات هرمزگان، ارتفاعات اردبیل و البرز مرکزی و چهارشنبه تا جمعه در ارتفاعات البرز مرکزی و ارتفاعات هرمزگان. رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید متناوب پیش بینی می شود. در سایر مناطق کشور جو نسبتاً پایدار خواهد بود.

بیشتر بخوانید:
ادامه فعالیت بادهای موسمی در 22 استان کشور/ هشدار نسبت به بارش شدید باران


هشدار: فعالیت سیستم مونسون ادامه، گسترش و تشدید خواهد شد



نوع خطر: رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید (به ویژه در ساعات بعد از ظهر)، تگرگ، رعد و برق و در مناطق مستعد طوفان گرد و غبار موقت.
منطقه عملیاتی: دوشنبه 1401/05/10: نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، فارس، بوشهر، کوگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، غرب و مرکز کرمان، نوار شرقی خوزستان.

اثر خطر: سیل، طغیان رودخانه ها، سیلاب های بزرگ، آبگرفتگی منازل در مناطق آسیب پذیر، اختلال در ناوگان حمل و نقل، کاهش دید، احتمال تخریب پل ها و مسدود شدن جاده ها، خسارت به صنعت کشاورزی و شکستن درختان و تیرهای برق.

توصیه: آماده سازی دستگاه های کمکی و انتظامی مانند استان ها، شهرداری ها، راهداری ها، وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی و … برای مقابله با خسارات احتمالی، تخلیه هموطنان از نقاط حادثه خیز مانند بستر رودخانه ها و جاده های آبی، پاکسازی کانال ها و … آبراه ها، بازگشایی پل ها و پاکسازی جاده ها، منازل، پرهیز از تردد و توقف در حاشیه جاده ها و جمع آوری ادوات و تجهیزات از مجاورت رودخانه ها، پرهیز از تردد به مناطق حادثه خیز، جابجایی عشایر عشایر و جمع آوری احشام در حاشیه رودخانه ها. رودخانه ها.


هشدار: افزایش پوشش ابر همرفتی و فعالیت سامانه بارشی

نوع خطر: رگبار و رعد و برق، وزش باد شدید موقتی و در نقاطی تگرگ

منطقه اقدام: دوشنبه 1401/05/10: آذربایجان شرقی، مازندران، اردبیل، نیمه شمالی خراسان رضوی، البرز، قزوین، تهران، دامنه ها و ارتفاعات گلستان، گیلان، سمنان.

سه شنبه 11/05/1401: شمال شرق آذربایجان شرقی، اردبیل، خوزستان، اصفهان، خراسان شمالی، تهران، سمنان، البرز.

چهارشنبه 1401/05/12: خراسان شمالی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، دامنه ها و ارتفاعات تهران، البرز و سمنان.

اثر خطر: احتمال رعد و برق، احتمال آبگرفتگی معابر و مسیل به صورت موضعی و محدود، احتمال افزایش ناگهانی سطح آب رودخانه های فصلی، احتمال شکستن درختان کهنسال، احتمال سقوط اجسام از ارتفاعات و احتمال تاخیر در رودخانه ها. پرواز.

توصیه: هنگام بالا رفتن از ارتفاعات مراقب باشید، وسیله نقلیه خود را در اطراف درختان افتاده و ساختمان های ناتمام پارک نکنید، از ایستادن در بستر رودخانه ها خودداری کنید و هنگام عبور از جاده مراقب باشید.


هشدار: فعالیت سامانه بارشی و باران موسمی ادامه و گسترش می یابد



نوع خطر: باران و رعد و برق، وزش باد شدید و تگرگ در مناطق مستعد، وزش گرد و غبار در مناطق مستعد
حوزه اثر:

دوشنبه 1401/05/10: هرمزگان، کرمان، نیمه شرقی خوزستان، شمال خراسان رضوی، خط الرأس و ارتفاعات البرز، قزوین، تهران و مازندران.

سه شنبه 1401/05/11: نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، نیمه غربی و جنوب کرمان، فارس، بوشهر، کوگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، غرب یزد، غرب و جنوب اصفهان، مازندران، دامنه و ارتفاعات تهران، البرز و سمنان از غرب، شرق و شمال هرمزگان و شرق خوزستان.

اثر خطر: طغیان آب جاری و جاده، طغیان فصلی رودخانه، رعد و برق، خسارت ناشی از وزش باد شدید لحظه ای همراه با گرد و غبار موقت و کاهش دید و اختلال در ناوگان حمل و نقل.

توصیه: از تردد و شب مانی در حاشیه و بستر رودخانه های فصلی خودداری کنید، عشایر عشایر را جابه جا نکنید، از ارتفاعات خودداری کنید، در بستر رودخانه ها چادر نزنید، در معابر قرار نگیرید، خودروها را در کنار درختان افتاده پارک نکنید، با هواپیماهای سبک پرواز نکنید. و هلیکوپتر آمادگی دستگاه های اجرایی مانند نیروهای بشردوستانه، اداره راه، شهرداری، وزارت نیرو و … برای مقابله با بحران.


احتیاط: باد و گرد و غبار



نوع خطر: وزش گرد و غبار و نفوذ گرد و غبار، وزش باد شدید در مناطق مستعد طوفان گرد و غبار

منطقه عملیاتی: دوشنبه 10/05/1401: شمال سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، شرق و جنوب خراسان رضوی.

سه شنبه 1401/05/11: شمال سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، شرق و جنوب خراسان رضوی، شرق و جنوب سمنان.

چهارشنبه 1401/05/12: شمال سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، شرق کرمان، شرق و جنوب سمنان.

اثر خطر: افزایش گرد و غبار، کاهش شدید شعاع دید، کاهش کیفیت هوا، احتمال شکستن درختان کهنسال، احتمال آسیب به تجهیزات حساس به گرد و غبار و صنعت کشاورزی، تاخیر یا احتمال لغو پرواز.

توصیه: پرهیز از فعالیت در فضای باز، پرهیز از ایستادن در فضای باز هنگام گرد و غبار، آمادگی مراجع اجرایی مرتبط مانند نیروهای امدادی، دانشگاه علوم پزشکی، استان ها و …، پرهیز از پرواز هلیکوپتر و هواپیماهای سبک و جلوگیری از توقف خودروها. بعدی درختان فرسوده و ساختمان های نیمه کاره.

دیدگاهتان را بنویسید