تخریب 860 رشته قنات و 360 راه روستایی پس از وقوع پدیده موسمی در کرمان / سه نفر بر اثر سیل جان باختند.


ساعت: 15:06
تاریخ انتشار: 05/08/1401
کد خبر: 1886566

نشست ستاد مدیریت بحران استان کرمان با استاندار فداکار کرمان، فرمانده سپاه تارولا استان کرمان و روسای ادارات کل استان برگزار شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از آرماند; جلسه ستاد مدیریت بحران استانداری کرمان ظهر امروز با حضور محمدمهدی فداکار استاندار کرمان، سردار محمدعلی نظری فرمانده سپاه طرالله استان کرمان و مدیران ادارات کل استان در محل استانداری کرمان برگزار شد. تالار نبوی استان کرمان.

مجید ساعدی با اشاره به اینکه از چند روز گذشته در استان درگیر بارش شدید باران های موسمی بوده ایم، گفت: این سامانه از مناطق جنوبی و جنوب غربی به شمال استان رسیده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان ادامه داد: میزان بارندگی ها و مناطق آسیب دیده بسیار زیاد بود که در مناطق مختلف از جمله راه ها، ساختمان ها، شبکه های برق، آب و … مشکلاتی ایجاد کرد.

تخریب 360 راه روستایی در استان

وی بیان کرد: بر اساس گزارش های استانی به نظر می رسد با وجود تلاش های صورت گرفته به برخی اقدامات توجهی نشد و در برخی شهرها و روستاها غافلگیر شدیم.

سعیدی بیان کرد: بر اثر بارندگی های اخیر 360 راه روستا تخریب، 34 روستا تخلیه و هزار و 700 خانه روستایی دچار آبگرفتگی شدند.

برق 50 شبکه برق روستایی را قطع کردیم، ارتباطات 33 روستا را قطع کردیم، دو رانش زمین، 16 راه شریانی را مسدود کردیم و 44 راه فرعی را قطع کردیم.

رضا فلا با اشاره به وقوع سیلاب خطرناک در نوزده شهرستان استان گفت: 500 امدادگر در روستاها و شهرها حضور داشتند و اقدامات ارزیابی انجام شد.

کمک رسانی به چهار هزار نفر از هلال احمر استان

مدیرکل هلال احمر استان کرمان ادامه داد: 500 منزل تخلیه شده و مفقودان اعلام شده پیدا شده اند. 200 خودرو آزاد و به 4000 نفر کمک شد.

عبدیان با اشاره به اینکه آب 122 روستای استان بر اثر بارندگی ها قطع شد، گفت: 76 روستا وصل و 46 روستا قطع است و آب رفسنجان به طور کامل وصل نیست.

مدیر آبفای استان کرمان ادامه داد: سه پمپ لجن کش قدرتمند به رفسنجان ارسال کرده ایم و وزارت نیرو نیز در تلاش است تا این مشکل را برطرف کند. در حال حاضر آبرسانی سیار در 40 درصد رفسنجان انجام می شود.

سیل اخیر بسیار خاص بود با دوره عود طولانی

علی رشیدی اظهار داشت: سیل اخیر بسیار خاص با دوره عود بسیار طولانی بود و در برخی مناطق مانند رفسنجان دوره عود آن حدود 100 سال و در برخی مناطق به 500 سال می رسد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان کرمان گفت: برخی رودخانه‌ها که در چشم مردم رها شده بودند، از چند روز گذشته آب در بستر آنها جاری بود.

وی بیان کرد: در سال 1399 با استفاده از ظرفیت صنایع بزرگ استان اقدامات خوبی برای لایروبی رودخانه های استان انجام شد که به سیل اخیر کمک زیادی کرد و رودخانه های لایروبی شده خطری نداشتند.

بهبود برق 136 روستای سیل زده

وی گفت: با توجه به مشکلات موجود در تصفیه خانه های اصفهان و یزد، پنج تانکر برای تامین آب ساکنان یزد اعزام شده است.

سلیمانی مدیر عامل توزیع برق شمال استان کرمان گفت: از 158 روستای استان که درگیر سیل بودند، 136 روستا اصلاح شده است.

وی افزود: بیشترین قطعی برق در 22 روستای باقی مانده مربوط به شهرستان های رفسنجان و زرند است و میزان خسارت در این زمینه بیش از ده میلیارد تومان برآورد شده است.

تخریب 860 رشته قنات در استان بر اثر سیل

مهدوی مدیر عامل توزیع نیروی برق جنوب استان کرمان با اشاره به اینکه در 16 شهر 33 هزار شبکه فشارقوی و ضعیف تحت پوشش داریم، گفت: با تمهیدات انجام شده در کمترین زمان مشکلات را برطرف کردیم.

محمد حیراندیش با بیان اینکه از 16 شهرستان تحت پوشش، 12 شهرستان درگیر سیل شدند، گفت: رفسنجان، بافت، زرند، شهربابک و سیرجان بیشترین آسیب را داشته اند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان افزود: 5700 راس دام تلف کردیم که 5000 راس آن مربوط به شهرستان شهربابک است.

سه نفر در استان کرمان بر اثر سیل جان باختند

وی با اشاره به اینکه 860 رشته قنات در استان تخریب شده است که نیاز به احیای عاجل دارند، گفت: 4 هزار کیلومتر راه بین باغ ها تخریب شده و خسارت آن 3 هزار و 500 میلیارد تومان برآورد شده است باغ، استخر و ….

محمد صابری اظهار کرد: از بدو ورود سامانه مونسون دو نفر در کرمان و چهار نفر در زرند مصدوم شدند و کوبانان، رفسنجان و راور هر کدام یک مصدوم داشتند.

رئیس اورژانس کرمان با بیان اینکه روز گذشته یک نفر در استان کرمان فوت کرد، تصریح کرد: متاسفانه دو نفر نیز در رفسنجان جان باختند.

وی خاطرنشان کرد: جان باختگان از سرنشینان یک دستگاه خودروی پژو RD بودند که بر اثر سیلاب و غرق شدن در پنج کیلومتری شرکت نفت رفسنجان جان باختند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید